Paard alleen op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boeija

Paard alleen op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 20:26

Hallo Bokkers!

Ik zit een beetje vast in de keuze om mijn paard op stal te zetten 's nachts, hopelijk kunnen jullie mij helpen om een goede keuze te maken!

Mijn paard staat op een klein stalletje met 5 paarden/pony's samen in de wei (nu nog dag en nacht)
Ik heb hem sinds augustus. Hij heeft altijd 's nachts binnen gestaan in de winter en ik wil dit graag ook voortzetten, omdat ik merk dat hij met dit koude weer erg graag binnen is en snel last heeft van diarree. Nu was alles geregeld en kon hij samen met 1 ander paard 's nachts op stal staan.
Helaas is dit paard anderhalve week geleden overleden.. De eigenaren van de andere pony's houden hun paarden buiten de hele winter en mijn paard zal dus alleen op stal moeten. Ik weet dat alleen zijn niet natuurlijk is voor hem en aangezien hij altijd met meerdere paarden op stal heeft gestaan vind ik het vreselijk om hem alleen op stal te laten, ookal is het alleen voor de nacht.

Wat raden jullie mij aan? Op stal of 's nachts toch buiten?
Een stalmaatje aanschaffen is helaas geen optie..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:39

Hebben ze geen schuilstal dan? Lekkere deken op?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:42

Vaak kunnen ze prima alleen zijn voor een aantal uren!
Gewoon even aankijken hoe je paard erop reageerd.
Raakt hij in paniek in zn eentje in de stal, of gaat die lekker staan knabbelen aan zijn hooi... en boeit het hem niet.

Boeija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 20:43

@BaileyMix Er is wel een schuilstalletje, maar is voor mijn paard vrij laag, hij kan gemakkelijk vast komen te zitten daar. Dekentje heeft hij ook al op, bedankt voor de reactie :)

Boeija

Re: Paard alleen op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 20:45

@jorika1986, overdag heb ik hem er wel eens in staan om hem te borstelen, op te zadelen of slobber te geven, dat gaat prima. Ik merk wel dat hij zodra ik weg ben zijn hooi met rust laat en blijft kijken tot ik terugkom

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:47

Als je hem in zijn eentje binnen zou moeten zetten zou ik er voor kiezen om hem buiten bij de rest te laten.
En het gewoon even aankijken hoe dat gaat hij kan over een maand alsnog naar binnen.
Ze wennen er vaak snel genoeg aan om buiten te blijven.

fleurplop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:51

zoals al eerder is genoemd zou ik eerst kijken hoe je paard er op reageerd, als die gaat stressen dan zou ik hem gewoon buitenlaten staan met lekker warme deken op. het kan ook zijn dat je paard zich allen gaat voelen maar hij niet in de stres raakt, dan zou ik hem snachts ook buiten zetten.

ik hoop voor je dat je aan de juiste keuze komt!! succes (;

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:51

Boeija schreef:
@jorika1986, overdag heb ik hem er wel eens in staan om hem te borstelen, op te zadelen of slobber te geven, dat gaat prima. Ik merk wel dat hij zodra ik weg ben zijn hooi met rust laat en blijft kijken tot ik terugkom

Zolang hij niet in paniek raakt en continue gaat staan gillen en krijsen naar de andere paarden maak ik me niet zoveel zorgen.
Ik zou zeggen probeer het een namiddag om hem een uur of 2 a 3 in stal te zetten, maar wel zelf van stal weg te gaan! (boodschappen doen ofzo)
Want ze weten vaak donders goed dat je aanwezig bent op het terrein.
Ga dan na dat de uren verstreken zijn even kijken wat hij gedaan heeft.
Heeft die z'n hooi op en wordt je vriendelijk begroet door een rustig paard, oke alles in orde.
Heeft die z'n hooi laten liggen en heeft die staan rotzooien in stal, dan zul je een andere optie moeten zoeken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:53

mijn pony vond het vroeger altijd vreselijk om buiten te staan met slecht weer :') ze stond dan als enige te brullen en te springen en dus stond ze regelmatig in haar uppie binnen, vond ze prima.
Nu staat ze alweer een aantal jaren het hele jaar buiten en dat gaat nu wel goed.
Ik zou eens kijken wat je paard doet alleen binnen en aan de hand daarvan de keuze maken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:53

Diarree van de kou? dat is nieuw voor mij.
Wat voor ruw voer krijgt het paard.

In principe moet je paard gewoon buiten kunnen blijven. Ik heb wel de ervaring dat het de eerste winter dag en nacht buiten nog wel eens een dekentje kan gebruiken maar dat het daarna niet meer nodig is omdat het paard zich weer heeft aangepast.

Boeija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 20:54

jorika1986 schreef:
Boeija schreef:

Zolang hij niet in paniek raakt en continue gaat staan gillen en krijsen naar de andere paarden maak ik me niet zoveel zorgen.
Ik zou zeggen probeer het een namiddag om hem een uur of 2 a 3 in stal te zetten, maar wel zelf van stal weg te gaan! (boodschappen doen ofzo)
Want ze weten vaak donders goed dat je aanwezig bent op het terrein.
Ga dan na dat de uren verstreken zijn even kijken wat hij gedaan heeft.
Heeft die z'n hooi op en wordt je vriendelijk begroet door een rustig paard, oke alles in orde.
Heeft die z'n hooi laten liggen en heeft die staan rotzooien in stal, dan zul je een andere optie moeten zoeken.

Dat is een goeie, ga ik dat eerst maar eens proberen, bedankt!

Boeija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 20:57

Cowgirl schreef:
Diarree van de kou? dat is nieuw voor mij.
Wat voor ruw voer krijgt het paard.

In principe moet je paard gewoon buiten kunnen blijven. Ik heb wel de ervaring dat het de eerste winter dag en nacht buiten nog wel eens een dekentje kan gebruiken maar dat het daarna niet meer nodig is omdat het paard zich weer heeft aangepast.

Het kan niet aan het ruwvoer liggen, de kudde waar hij in staat krijgt gemiddeld 5x per dag hooi gevoerd, van een goede kwaliteit en met redelijk grove structuur.

Boeija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 20:59

Polly schreef:
mijn pony vond het vroeger altijd vreselijk om buiten te staan met slecht weer :') ze stond dan als enige te brullen en te springen en dus stond ze regelmatig in haar uppie binnen, vond ze prima.
Nu staat ze alweer een aantal jaren het hele jaar buiten en dat gaat nu wel goed.
Ik zou eens kijken wat je paard doet alleen binnen en aan de hand daarvan de keuze maken.

haha, zo erg is hij niet.. maar hij gaat altijd als het regent bukken en kijkt ontzettend kwaad naar boven haha, ziet er niet uit. Als we aan het rijden zijn en het begint te regenen draait ie spontaan om en doet z'n hoofd tussen zijn benen om te 'schuilen'. Rijden wil hij dan echt niet meer :p

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:00

Dat is denk ik afhankelijk van je paard en hoeveel hij zich aan de andere hecht. Sommige paardjes vinden het prima om een nachtje alleen op stal te staan, knabbelend op een paar plakjes hooi. Sommige paarden hebben hier echter meer problemen mee. Als mijn dier een nachtje alleen op stal staat loopt hij continu naar de andere te brullen en te ijsberen. Ik denk dat het een kwestie van even uit proberen is! Als het niet lukt om hem binnen te zetten zou ik gewoon een extra dekentje op doen en genoeg ruwvoer voeren (met voldoene ruwvoer kunnen paarden zich makkelijker warm houden) Succes!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:01

die van mij is (was) ook wel een uitzonderlijke zeikerd hoor :P

Boeija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 21:02

Tessa_ugo schreef:
Dat is denk ik afhankelijk van je paard en hoeveel hij zich aan de andere hecht. Sommige paardjes vinden het prima om een nachtje alleen op stal te staan, knabbelend op een paar plakjes hooi. Sommige paarden hebben hier echter meer problemen mee. Als mijn dier een nachtje alleen op stal staat loopt hij continu naar de andere te brullen en te ijsberen. Ik denk dat het een kwestie van even uit proberen is! Als het niet lukt om hem binnen te zetten zou ik gewoon een extra dekentje op doen en genoeg ruwvoer voeren (met voldoene ruwvoer kunnen paarden zich makkelijker warm houden) Succes!

Bedankt!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 02:48

Eerlijk gezegd vind ik dat er gewoon voor een goede (passende!) schuilgelegenheid gezorgd dient te worden, bij 24/7 buiten!
Dan heb je heel het probleem niet. Hij zal 's nachts uit z'n stekker gaan, ben je lekker mee.

twinducklin

Re: Paard alleen op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 02:57

Ik zou ook naar het paard zelf kijken. De een heeft er geen probleem mee, de ander maakt zich ontzettend druk wanneer hij alleen staat. Ik heb zelf van beide 1, mijn ruin maakt het niet uit als ik hem alleen binnen zet, natuurlijk gaat hij liever ook naar buiten dan maar staat rustig in de stal en vermaakt zich wel. Mijn merrie daarintegen maakt zich ontzettend druk, steigeren, hinniken en niet voor even maar blijft onrustig, ook wanneer 1 paard met haar mee binnen staat terwijl de rest nog buiten staat is voor haar echt een hoop stress. Vorig jaar hadden ze flinke storm gemeld en ze stonden toen nog 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid, had haar een nachtje binnen gezet samen met mijn ruin in een loopstal en zelfs toen heeft ze een hoop heisa gemaakt ondanks dat ze regen verschrikkelijk vind staat ze toch liever bij haar kudde.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 03:14

En anders zoek je een maatje voor hem een shetlander of een konijn, maar denk dat hij de rust ook wel lekker vind
de volgende dag gaat hij toch gewoon weer bij de rest

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 04:06

franka75 schreef:
En anders zoek je een maatje voor hem een shetlander of een konijn, maar denk dat hij de rust ook wel lekker vind
de volgende dag gaat hij toch gewoon weer bij de rest

Dit meen je toch niet serieus?.... een KONIJN?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:02

Ik zou hem buiten laten. Ik heb een van de paarden ook wel eens alleen op stal, en dan is het nog niet eens een hele nacht. Hij blijft wel rustig, eet ook wel zijn hooi, maar is er echt niet gelukkig mee. Dus je moet echt heel goed naar je paard kijken.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:25

.