Ik ben bezig met een ontwerp voor een uitloopstal voor mijn pony's op mijn pension stalling. Het is een oude stal met twee deuren tegen over elkaar die dan beidde open staan. ( tocht ) Ik wil gebruik maken van flappies bij de deuropening van de loopstal om tocht tegen te gaan... Iemand ervaringen met flappies??
En de uitloop wordt ongeveer 7 meter breed en of ( 1e optie ) 4/5 meter diep of ( 2e optie ) 9/10 meter diep. Bij de eerste optie is de grond geheel beton, wel beetje ongelijkmatig. Ik wil graag de grote ruimte , optie 2 dus ( ben nog druk in gesprek met stalhouder ) maar na de eeste 4 /5 meter beton ligt er gewoon grond / aarde. Stalhouder wil niet al teveel poespas, moet allemaal redelijk demontabel blijven. Wat ga ik daar als ondergrond doen?? Maak ik er zand van?? Dat is vast geen kwestie van een hoop zand erop. Leg ik van die grindtegels neer ( vaak gratis af te halen ) stoeptegels? Is het ook een optie om stalmatten/tegels neer te leggen??
Wie heeft er ervaringen en tips?? Alvast bedankt
stitchlover
Geplaatst: 25-11-12 09:29
Ik zou voor optie 2 gaan en afhankelijk van het soort zand wat er ligt gewoon de aarde laten voor wat het is. Dan kunnen de pony's op verschillende ondergronden lopen en nog wat rollen als ze willen. Qua flappies kan ik je niet helpen. Heb ik totaal geen ervaring mee
Ik zou de 2e optie ook doen en dan het laatste stuk aanvullen met paddockroosters. Deze leg je op de grond en vul je weer op met zand. De andere optie is om een stukje af te graven en dat zand er weer op te leggen, maar dat heeft dus wat meer voeten in de aarde.
BiHB
Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-12 10:48
Dank jullie wel voor jullie reacties,
Ik wil ook het liefst optie twee natuurlijk maar daar moet de stalhouder het wel mee eens zijn natuurlijk... Paddocktegels is misschien ook een goed idee, thanks!!
Wil je geen baggert krijgen dan zul je idd de grond er af moeten halen en zand er voor inde plaats doen én dan nog regelmatig lostrekken. Want als het vastgelopen wordt dan gaat er ook geen water meer doorheen.
Waarom 2 deuren tegenover elkaar open zetten?? D Dat geeft idd tocht en daar kunnen paarden slecht tegen. Zéker als je flappies wilt gebruiken is dat geen goed idee. Dan moet je wel een hele zware (en dus dure) kwaliteit hebben willen die stil genoeg blijven hangen om tocht tegen te gaan. Dank aan flappen van 50 cm breed en 4 a 5 mm dik.
Twee deuren open is omdat ze ander niet zelf in en uit kunnen lopen. Maar met harde wind of storm gaat de uitloop gewoon dicht. Het is een oude stal, volgens mij zijn die nooit helemaal tocht dicht... Er zitten nog wel houten schotten voor, pony's moeten echt een hoek om voordat ze naar buiten kunnen... Dus ik denk dat t tochten dan wel mee valt ...
Het wordt optie 2!! Helemaal blij mee!! Ws wordt er eerst geprobeerd om het flink te verhogen met zand. ( het zachte gedeelte ) Er komt een mooi hekwerk omheen, lekker stevig!! Helemaal tevreden, al vraag ik me af of het zachte gedeelte gaat werken op deze manier... We gaan het meemaken...
Ik heb voor mijn paard een soort enorme zandbak gecreërd. Gewoon zand opgesloten tussen houten planken. Het ligt er nog steeds, ziet er netjes uit, heb niks uit hoeven graven maar paardlief heeft wel droge voeten en gaat af en toe lekker liggen.