kosten plaatje voor een piste

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roosjuh17

kosten plaatje voor een piste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:31

hoi,

wij willen een piste aanleggen in de tuin.
Hoeveel zou dat ongeveer kosten?
20m op 40m gaat hij worden, en we willen met zand uiteraard.

bedankt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:33

Dat verschilt wat voor omheining je wilt wat voor drainage je erin wilt hebben..
Zand er zijn 500 soorten bakzand.. Hier kostte de achterberg 30.000 dus denk dat je met een normale tussen de 10.000 en 15.000 een eind bent.

Muronia

Re: kosten plaatje voor een piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:35

Kijk ook even of je grond niet beter gewoon omgekeerd kan worden! Als je op een zandgrond-bodem zit, is dat vaak mogelijk en dat scheelt al snel duizenden euro's! (wij zijn er toevallig net mee bezig en bij ons wordt de grond dus omgekeerd, waardoor ik straks voor maximaal 2000 euro helemaal klaar ben)

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:36

Nou de omheining staat er al , dus puur voor het goedkoopste zand etc

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:37

roosjuh17 schreef:
Nou de omheining staat er al , dus puur voor het goedkoopste zand etc

Daar zou ik mee uit kijken. Wat heb je nu aan een bak als je de helft van de tijd er niet in kan rijden omdat hij of vol met water zit of te zwaar is?
Laatst bijgewerkt door Chinas op 24-11-12 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:37

Leorah schreef:
Kijk ook even of je grond niet beter gewoon omgekeerd kan worden! Als je op een zandgrond-bodem zit, is dat vaak mogelijk en dat scheelt al snel duizenden euro's! (wij zijn er toevallig net mee bezig en bij ons wordt de grond dus omgekeerd, waardoor ik straks voor maximaal 2000 euro helemaal klaar ben)

Dat is hééél fijn zand dat je zo ''op'' gereden hebt waardoor het gaat stuiven en je bij regen een grote glijpartij gaat krijgen. Dit hebben wij ook eens gehad. Drama speciaal! Beter 1x duur dan 3x goedkoop en geen drainage

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:39

hmm oke, dus als hij gewoon middelmatig gemaakt word? Daarmee bedoel ik niet meteen geopad enzo

vg

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:39

Wil je een goedkope dramabak of een goede rijbodem?
Eerste kost een paar duizend euro, tweede kost rond de 15.000 - 20.000 euro.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:41

roosjuh17 schreef:
hmm oke, dus als hij gewoon middelmatig gemaakt word? Daarmee bedoel ik niet meteen geopad enzo

vg

Wat is middelmatig? Je doet iets goed of je doet het niet.
Als je echt de creme de la creme doet ben je rond de 30.000 euro kwijt. 15.000 is dus heel reeel voor een goede bodem.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:41

nou , ik hoef geen top bak.
Ik wil gewoon iets waar ik redelijk in kan rijden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:42

roosjuh17 schreef:
nou , ik hoef geen top bak.
Ik wil gewoon iets waar ik redelijk in kan rijden.

Recreatief of trainen voor wedstrijden?

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:59

Recreatief, met uitzicht op B wedstrijdjes

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:31

Whysowhite ik denk dat het veel uitmaakt wat voor zand er in je grond zit. De bak bij mn ouders hebben we ook zo gemaakt en die ligt er inmiddels bijna 20 jaar en nooit problemen mee gehad. De mensen die mijn bak nu gaan aanleggen doen dit dagelijks en zij hebben gezegd dat het in de grond aanwezige zand vele malen beter is dan apart aangebracht zand op deze plek. Ik heb er zeer goede ervaringen mee en het kost dus ook de wereld niet.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:57

Een rijbak aanleggen is iets voor kenners. Alleen zand erop gooien, zonder dat je weet wat de ondergrond is of hoe de waterafvoer is, is heel onverstandig.
Een bak omzetten (zwarte grond omlaag en geel zand omhoog halen) kan alleen als er ook goed zand in de bodem zit. Zit er leem in de ondergrond, dan kan het water niet weg en zul je moeten draineren.
Ook de korrelgrootte van het zand is belangrijk: niet elk geel zand is geschikt voor een buitenbak. Daarnaast is het belangrijk waar de bak moet komen te liggen: kunnen er grote machines bij? (een vrachtwagen met zand kan al snel enkele tonnen wegen) Ik neem toch niet aan dat je het met een kruiwagen in de bak gaat rijden, dus een (mini)kraan is ook een vereiste.
Ik zou vragen of er iemand kan komen kijken en een offerte kan maken. Je kunt beter langer doorsparen dan een bak aanleggen waar je niets aan hebt.
Omheining kun je helemaal zelf bepalen, dus die prijs kun je laag houden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:10

Zoals Eldie zegt: iemand langs laten komen en laten kijken naar je grondsoort, de ligging van je terrein (diepte van het perceel etc.), de intensiviteit waarmee je rijdt en in welke discipline (de sliding stops van een westernpaard vragen een andere bodem dan het afzetten voor een hindernis).

Ik heb als dressuurruiter, als enige ruiter op het perceel dus weinig belasting van de bodem, op een zand/leembodem van een diepliggend perceel met veel puin in de bodem een laag van 20 cm laten afgraven en filteren, drainage erin laten leggen, op laten vullen met 20 cm zand (twee soorten rivierzand, korrels verschillende grootte en vorm) en dan dus nog netjes recht laten leggen.
Hiervoor was ik zonder omheining/sproeiers/verlichting, incl. btw en transport, om en nabij de 10.000 Euro kwijt. Dus een simpele bak maar niet bepaald geluk met de omstandigheden van het perceel.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:42

Ik heb de grond laten keren en was incl. heining 825 euro kwijt.
De heining bestaat uit houten palen met 3 lagen breed schriklint.
Bak is prima te berijden en bijna nooit nat.