steenschotten voor stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

brinibrini

steenschotten voor stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 22:08

hallo heeft er iemand ervaring met steenschotten als ondergrond voor een stal.

BuenaVista

Re: steenschotten voor stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:58

Niet als ondergrond. Wel als wand

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:04

Ik heb dit als ongdergrond. We hebben eerst bielzen gelegd en dan de schotten erboven op.
Ik vind het heel makkelijk om uit te kuisen, alles eruit, met de borstel erover en ze zijn weer goed...
Wat ik nu wel merk dat ze na 2 jaar een beetje minder beginnen te worden. Wanneer je uitmest steek je nu soms ook in de schotten en kan je er stukjes (die precies rot geworden zijn) zo uithalen.

Maar, voor de rest ben ik super tevreden hierover.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:57

Ik wil ze gaan gebruiken als stalwanden, niet als bodem. Als het mee zit gaan we dit voorjaar aan het bouwen!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:15

Helemaal top +:)+

Heb ze als bodemplaten en als wandplaten. Liggen er nu z'n 10 jaar in, werkt echt super.
Nog niks niet weggerot. Als je hardhouten platen gebruikt gaat dat ook niet snel gebeuren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:22

Zou jij me dan misschien ook kunnen uitleggen hoe je er wanden van kunt maken? Dat werkt met metalen profielen dacht ik maar hoe zit dat precies?

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:03

Zal het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen. Heb geen foto's gemaakt toen ze alles in elkaar gezet hebben.

De constructie hebben we gemaakt van steigerpalen. Hier zitten gaten is dus makkelijk aan elkaar te schroeven. Voor de stevigheid is er wel een betonnen fundering gestort dat het niet bij de eerste storm omwaaid. Aan de buiten kant zijn er damwand platen op gepopt en aan de binnenkant zitten de steenwandplaten er tegen aan met grote schroeven. Kan me herinneren dat dit een heel werk is geweest, want de platen zijn zo hard dat je er niet makkelijk doorheen boord. Ook zit er bewapening in de platen, zodat ze niet krom trekken, dat is ook wel even makkelijk om te weten. Daarnaast zijn ze loodzwaar.

In de grond zit een septic tank om urine op te vangen (maar volgens mij is dat niet echt noodzakelijk), tegen de achterwand van de stal een goot om dit af te voeren. In de stal liggen oude grindtegels op kop en daarop de platen. We hebben ze een cm af laten lopen naar de goot. De voorfont van de stal heb ik wel van een van een leverancier, dat was niet praktisch om met de steenwandplaten te doen.