4 jarige Fries

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mamavrend

4 jarige Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 10:03

Wie kan mij wegwijs maken???

Ik heb net een 4 jarige Fries gekocht die ik puur recreatief ga rijden.
Maar nu is mijn vraag wat kan ik het beste mijn Fries voeren?
Aangezien dit mijn 1ste paardje is wat ik in heel mijn leven heb gekocht krijg ik zoveel info over mijn dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Dan kan ik het beste aan de medebokkers vragen.

Het is niet de bedoeling dat ik elke dag zal rijden maar de ene week zal dat een keer of 3/4 zijn en de andere week misschien 1/2 keer.

Hij komt bij een stalling te staan met weidegang als het weer toelaat.
Hierbij zit ook 2 keer per dag brok maar dat lijkt mij teveel voor de activiteiten die hij gaat doen in de week.
Zal even de advertentie kopieeren dan is het misschien wat duidelijker.

Te huur paarden/Pony stal

Wij hebben 6 boxen in onze stal waarvan we er nog 2 a 3 te huur hebben
Bij de huur is inbegrepen :
Uitmesten van de stal
Voeren 2 x daags standaard brok
3x per dag hooi
Weide gang als weer toe laat
Gebruik wasplaats
Verlichte buiten rijbak 40x20
De stal is 3 bij 3 mtr.

Wie kan mij hier aub goed advies over geven ik wil het zo graag goed doen voor mijn nieuwe paardje.

Groetjes Sabine

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:20

Wat belangrijk is dat is om te vragen aan de oude eigenaren wat het paard daar te eten kreeg, dus ook hoeveelheid hooi en de hoeveelheid brok, dan ga je kijken wat het paard daar deed aan werk dus was dat intensief 2x per week bv en 2 x basiswerk. En jij ben van plan gemiddeld 3x per week licht werk te doen, is het handig om de brok iets te verminderen. Ook zul je het best op de dagen dat je wel rijdt meer geven dan de dagen dan de dagen dat je niet rijdt. Op zich hoeft 2x brok niet veel te zijn omdat je zelf kan bepalen hoeveel. Je zou bv ook 2x een handje kunnen geven of iets dergelijks.
Voeren doe je eigenlijk met je gevoel, zo zie ik het dan. Kan het paard meer energie gebruiken tijdens het werk, dan geef je wat meer heeft die teveel energie met het rijden ga je minderen.

Jibbel

Re: 4 jarige Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:25

2x daags brok voeren kan best, maar dan zou ik geen volle schep per keer laten geven. Je zou bijv. 1/2 of 1/3 of 1/4 schep per keer kunnen voeren en aankijken waar hij het goed op doet.

Idd is een goede maatstaf om te kijken wat hij bij de vorige eigenaren kreeg, maar ook is het belangrijk om zelf te weten hoeveel power je onder je kont wilt. Daar zul je de hoeveelheid ook op moeten afstemmen.

Voor de juiste hoeveelheid vit/min. die je paard nodig heeft voer je te weinig brok, dus dan zou je kunnen aanvullen met een vit/min. korrel, zoals Marstall Force, PAVO Vital, Kernmixbrok van Van Gorp/Horsefood/Treurniet.

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 11:06

Bedankt voor jullie antwoorden.

Voel me zo'n sufferd wat dat betreft pppffff.
Maar wil natuurlijk wel het beste voor mijn paardje.
Met jullie antwoorden kan ik zeker wat mee.
Ik heb net een mailtje gestuurd wat hij daar te eten krijgt.
Qua power in de kont haha hoeft van mij niet zoveel want het is de bedoeling dat mijn kinderen (6en9) er ook op kunnen rijden.

Wat betreft er brok voeren dan word dat lastig in feite omdat de zorg wat dat aan gaat als ik er niet ben gedaan wordt door de eigenaren van de stalling.

Zou ik dan beter op de dagen dat ik daar ben brok geven, kan ook zo zijn dat ik een dag geen tijd heb.Mist hij dan brok?

Sorry voor al mijn vragen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:25

Normaal gezien kun je gewoon bij je stalhouder aan geven hoeveel jij wil dat het paard krijgt en eventueel kun je hun altijd advies vragen als je paard daar eenmaal staat hun zullen daar ook wel ervaring in hebben.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:15

Stalhouder zal idd standaard 2x daags voor jou de hoeveelheid voeren die jij wenst.
Die vit/min brokjes kun je gewoon zelf geven als je er bent. Meestal ligt de hoeveelheid tussen de 50 en 100 gram per dag, dus die kun je zelfs uit de hand voeren als beloning. Als dat een keer een dag niet gebeurt is dat niet zo'n probleem hoor! Desnoods vraag je de stalhouder of hij dat door je voer wilt doen op het moment dat hij voert.
Op sommige stallen kun je zelf je voer klaarzetten en dan voert de stalhouder wat er klaar staat.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:33

Mijn 4 jarige paard met ongeveer evenveel arbeid krijgt 2x een kwart ponybrok en een kwart subli zonder. Verder 2x s avonds hooi, s ochtends gaat ze op de wei. Hier doet ze het erg goed op. Gaf haar eerst 2x halve schep biks en halve muesli, dit was ong. Even veel als op de vorige stal, maar ze begin toch wat dik te worden. Dus gewoon zelf opletten of ze niet te dik of juist te mager word. Wel opletten met suikers.

Edit: is ook een fries :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:47

inderdaad even aanhouden wat de vorige eigenaar heeft gevoerd
als er niet elke dag op gereden word is voor een fries 2x halve schep brok meer dan voldoende
hooi is belangrijker

off topic: ik vind een 4 jarige wel een beetje jong voor de kidz, pas je beetje op ;)