schimmel schoonhouden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

schimmel schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 21:35

Mijn schimmel wordt nu natuurlijk viezer en viezer. Ze zit dagelijks onder de modder. Met poetsen gaat de opgedroogde modder er wel af, maar wat overblijft is een grijzige plek. Ook haar manen zijn nu meer grijs dan wit.
Hoe kan ik haar, in dit jaargetijde, schoonhouden. Wassen lijkt me niet handig nu. Wij hebben geen luxe staling en alleen koud stromend water.

Ik zou haar graag weer eens mooi wit willen zien!

Wie heeft er goede tips?

Shirley

Re: schimmel schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:36

Moet het op rijm <:) ?

Grapje :)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:36

:D

Afbeelding

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:37

Met greenspot remover van cowboy magic kom je een heel eind. Verder een handdoek nat maken, en daarmee over je paard gaan, scheelt ook. Echt wit, daar moet je voor wassen, maar met het bovenstaand is het best netjes te houden :j

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:38

Angela schreef:
Met greenspot remover van cowboy magic kom je een heel eind. Verder een handdoek nat maken, en daarmee over je paard gaan, scheelt ook. Echt wit, daar moet je voor wassen, maar met het bovenstaand is het best netjes te houden :j

Uhhu :j ! De greenspot remover is echt een uitvinding :))

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:38

Dat blok werkt inderdaad prima en er zijn ook speciale reinigers voor witte paarden ( of witte vlekken van bonte paarden ) die eveneens vuilafstotend werken.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:39

eerst met zo'n dazenblokje, talkpoeder erop en idd droogshampoo van CM

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:41

Ik heb een palomino, en heb het maar opgegeven. Ik poets de droge blubber eraf. Ze is nu helemaal grijs. Af en toe met de benen de zee in, dan zijn die weer mooi. Maar de dag erna is ze weer een modder monster.

Ik hoef rij geen wedstrijden dus ze hoeft niet 100% vlekvrij te zijn. In het voorjaar zal ik haar eens flink in de shampoo zetten, maar tot die tijd is het verspilde moeite. Dus ik beginner ook niet meer aan. Mensen kijken maar de andere kant op ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:44

Ik hou de staart van mijn schimmel trouwens wel bij met wassen. Als je dat niet blijft doen, dan trekt het er op een gegeven moment zo in, dat het echt niet meer ECHT wit te krijgen is. Door dat bij te houden (en dat kan prima met koud water, ook in de winter), is je paard in de zomer in ieder geval wel helemaal wit te wassen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:47

Angela schreef:
Ik hou de staart van mijn schimmel trouwens wel bij met wassen. Als je dat niet blijft doen, dan trekt het er op een gegeven moment zo in, dat het echt niet meer ECHT wit te krijgen is. Door dat bij te houden (en dat kan prima met koud water, ook in de winter), is je paard in de zomer in ieder geval wel helemaal wit te wassen.

Waar maak jij de staart mee schoon...? Die van mij heeft tot ik hem kocht alleen maar in de wei gestaan, nooit geen mens gezien, dus ook nooit gepoetst en gewassen.. Ik heb alles geprobeerd om zijn staart wit te krijgen, maar dat is me niet gelukt..... En ik heb hem al 2 jaar :') .. Krijg hem met geen mogelijkheid wit :n

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:53

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 21:55

Bedankt voor jullie tips!

De staart was ik idd wel gewoon.
Ik pak een emmer warm water, flink wat zilvershampoo van de Kruidvat in de staart, goed wassen, in laten trekken en weer uitspoelen. Ik zou het wel wekelijks moeten doen om de staart mooi te houden maar zo vaak doe ik het niet.

Ik heb ook een beetje wat rensiepensie zegt. Ik rijd alleen recreatief. Ze is idd na een dag weer vies dus veel zin heeft het eigenlijk niet, maar om nu tot het voorjaar te wachten....? De winter moet nog beginnen!

Dat equiroom blok ken ik niet, zal ik eens op googlen. Ook die green spot remover zal ik eens op googlen, is dit vloeibaar spul ofzo?

Die tip van die natte handoek is ook een goede, bedankt!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:56

Ik was mijn schimmel zijn staart altijd eerst met een gewone shampoo voor het echte vuil. Daarna een keer met betadineshampoo, en daarna met cowboy magic yellow out, shine in. En dan is dit het resultaat:

Afbeelding

Staart wordt minimaal eens per maand gewassen, in de zomer eens per 2 weken.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:58

Angela :oo :oo ! Dan moet ik die CM eens proberen, want die heb ik nog niet geprobeerd... :D

TS, Cowboy Magic heb je in verschillende varianten :) !

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 21:58

Ariebren schreef:
Dan kan je zien, met een schimmel, hoe vies een bruin paard is.

Deze merie is geen schimmel, maar cremello.

http://www.mijnalbum.nl/Album=LFB66RGA

haha, dat cremello vind ik nog wel mooi hoor. Mijn merrie ziet er ongeveer zo uit zoals jouw pony met al die (opgedroogde) modder.

Ik heb haar wel een deken op, dus op het lijf blijf ze schoon, maar haar hals, benen en haar hoofd (hoe krijgt ze het voor elkaar) zitten iedere dag onder de modder!

@ Angela: ben jaloers! Mooi wit zeg! Wat doet die betadineshampoo dan eigenlijk?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:08

Lastig is dat hè. Ons vorige paard was een vos en dan was het borstel erover en klaar. Maar we hebben sinds begin dit jaar onze palomino boef en die heeft als hobby: zich zo snel mogelijk weer vies maken als hij gewassen is :D

Dit was van de zomer en toen was mijn dochter 3 uur aan het wassen geweest. Ze had hem een half uurtje in de wei staan en dit was het resultaat.

Afbeelding

Nu houden we z'n staart en manen bij en poetsen met zo'n blokje (zie hierboven) en maken ons nu al zorgen hoe het moet als ze straks met hem gaat starten :D Maar hij is wel heeeeel lief onze Luca !

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 22:11

oooowwww, wat erg zeg! Drie uur bezig geweest en dan er weer zo uit zien na een half uurtje! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:16

Tip voor het wassen: groene zeep! Werkt tegen de hardnekkigste vlekken.
voor de rest inderdaad zo een soort schuursponsblok, schimmels lijken wel nooit schoon te willen zijn helaas.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 22:22

in de zomer gebruik ik idd ook groene zeep, maar met dit weer ga ik haar dus niet wassen....

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:25

Via via hoorde ik pas dat iemand die ook een schimmel heeft zijn paard met houtskool had gepoetst.. Hij had zijn paard in tijden niet meer zo schoon c.q. wit gehad gehad. Schijnbaar neemt houtskool veel vuil en troep op. Hij had het even "in laten werken" en toen goed uit gepoetst met een harde borstel.. Ik heb het niet nog niet uitgeprobeerd op mijn schimmel..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 22:34

ik heb het ook wel eens gehoord maar kan me er niks bij voorstellen. Houtskool is toch pikzwart??! Natuurlijk moet je daarna wel goed poetsen, maar toch.... raar idee...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:47

Zelfs met schoon zand poetsen geeft een wit paard.

:7

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:57

Ik heb mijn witte shet een regendekentje om gedaan; ze is en blijft mooi wit onder de deken! En de staart was ik eens in de zoveel weken en maak er een vlecht in zodat ze er niet overheen plast/poept. In de zomer laat ik hem wel los hangen zodat ze vliegen weg kan meppen, maar dan was ik hem wat vaker.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:59

Herkenbaar probleem! O:)
Afbeelding

Cowboy Magic Green Spot Remover werkt niet super op een wat dikkere wintervacht. Dan smeer je de vlekken meer uit dan dat je ze wegveegt en bij grotere vlekken wordt de vacht er behoorlijk nat van. Na opdrogen ziet het er uiteindelijk wel beter uit dan voor het gebruik van de shampoo, maar helemaal weg gaan de vlekken er hier niet van. Denk dat het op een zomervachtje beter werkt, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
Dat poetsblok is erg handig! Ik houd hem altijd als een soort potlood vast en 'kleur' dan over de vlekken met de vacht mee. Gaan ze redelijk van weg. :j
De staart houd ik ook zoveel mogelijk bij om te voorkomen dat het bruine erin trekt en er niet meer uit te wassen is. Ik gebruik gewoon babyshampoo, werkt prima. Heb ook 'Cowboy Magic Yellow Out, Shine In' staan, maar die heb ik nog niet nodig gehad.

Afbeelding

Ik lees nog even mee, meer tips zijn altijd welkom!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:00

hie rlossen we het simpel op: met een deken en nekcover de wei op :) (gewoon een lichte regendeken voorlopig)