Bak te zwaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Bak te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 21:46

hoe kan je zien of een bak (dus de bodem) te zwaar is voor een paard?

in de bak waar ik laatst reed zakte de hoeven weg in het zand dus die zag je niet meer en dan net tot de kogel is dat te zwaar?

Hikarii

Re: Bak te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:48

Ja, dan is ie te zwaar. Ga er zelf maar 's in rennen, je merkt dat je dan sneller moe bent.

Pluimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:55

Veels te zwaar.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 01:28

Wat is te zwaar? Ik rij in een zandbak waar me paard z'n hoeven inderdaad een behoorlijk eind in verdwijnen. Vind het heerlijk. Heb me paard er in getraind en ze kan het prima aan. De pezen moeten er even aan wennen, maar daarna is het fijn rijden.

Het ligt er ook wel aan hoe hij gelegd is, is het ongelijk en heb je echte sporen. Dan word het al een stuk lastiger.

Moor25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 02:15

Ik heb eens ergens gelezen dat het ideaal is als de hoeven van het paard 2 cm wegzakken in het zand...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 02:18

Fiti schreef:
Ik heb eens ergens gelezen dat het ideaal is als de hoeven van het paard 2 cm wegzakken in het zand...

3 toch? :D
Maar zeker niet verder dan een halve hoef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:18

Veulen84 schreef:
Wat is te zwaar? Ik rij in een zandbak waar me paard z'n hoeven inderdaad een behoorlijk eind in verdwijnen. Vind het heerlijk. Heb me paard er in getraind en ze kan het prima aan. De pezen moeten er even aan wennen, maar daarna is het fijn rijden.

Het ligt er ook wel aan hoe hij gelegd is, is het ongelijk en heb je echte sporen. Dan word het al een stuk lastiger.

Bij goede training kunnen ze dat echt wel aan inderdaad, gewoon je training op aanpassen en opbouwen. In begin dus niet meteen uur fanatiek rijden, maar kort beginnen en dan uitbouwen.

Heb thuis ook zware bak, merk dat op ander terrein haar makkelijker afgaat, dus voor wedstrijden alleen maar fijn.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:22

Wij hebben ook een hele zware bak. Daar zakken ze ook een redelijk stuk in weg. Daar hoef ik niet met een wat ouder paard in te rijden. Dan loopt ze de volgende dag niet zo heel erg helder.
Wel kan ik de shetlander die er bij staat die kan er wel goed in lopen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:26

dan is ie inderdaad te zwaar!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:51

Je training aanpassen is onzin, en je paard er aan laten wennen is je reinste flauwekul. Een te zare bak is vragen problemen >> blessures. Het ene paard heeft er meer moeite mee dan het andere, maar goed is het nooit! De hoeven van je paard horen twee tot maximaal drie cm weg te zakken in het zand en het zand hoort gemakkelijk weg te vloeien bij elke voetafdruk. Als de hoeven wegzakken tot de kroonrand of verder is dit veel te zwaar.
Wij hebben ook een bak die vaak te zwaar is. Regelmatig kan ik er daarom niet in rijden. Heel frustrerend. Kom ik op een andere locatie met mijn paard, met een goede bodem, dan ligt haar tempo twee keer zo hoog en loopt ze veel gemakkelijker. Mijn paard zal nooit wennen aan een zware bak en mijn dierenarts niet aan alle blessures die ze daardoor tegenkomt.