mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

imke2010

mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 16:54

hey allemaal..

ik heb een jonge fries van 2.5 met mok.
het is nog niet zo erg dat het naar binnen geslagen is maar het zit er wel. Wat zou ik er aan kunnen doen naast het wassen met betadine en goed droog houden?

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:00

Hmm vervelend zeg maar dit zijn zalven die goed kunnen werken
Zinkzalf
Uierzalf
Cure mok pillen
Calendulazalf
Droogzetters
En ervoor zorgen natuurlijk dat ie in een droge en schone stal staat

imke2010

Re: mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 17:02

ik haal haar stal elke dag bijna leeg omdat ze ligt te rollen in der stal dus alles is bijna vies.. dus een schone stal heeft ze wel. :) en dankje voor de lijst! ik ga het proberen :)

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:02

Mokzalf/creme..

En niet elke dag wassen met Betadine, het moet immers zo droog mogelijk blijven

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:03

Volgens mij zijn hier al heel veel topics over maar komt ook omdat het zo''n lastig probleem is!
Ik heb zelf een bijrijdfries.
Ze heeft mok gehad maar nu weer even niet...het komt en gaat sowieso.
Ik probeer eigenlijk zo min mogelijk te smeren omdat ik het idee heb dat de huid daar alleen maar vochtiger en dun van wordt.
Maar als ze een plekje heeft maak ik het gewoon goed schoon, gewoon goed wassen met betadineshampoo inderdaad, en dan daarna plekje paar dagen insmeren...ik heb een crème in een paarse tube die ze bij Hypoplaza verkopen, werkt goed bij die van mij, maar dit verschilt enorm per paard.
Verder altijd de sokken schoon en droog houden...ik zweer bij schone handdoeken, top om af te drogen maar ook om viezigheid uit de sokken te krijgen.
Zeewater werkt ook goed als je in de buurt van de kust woont...
Maar vooral alles schoon en droog en niet teveel middeltjes....meestal genoeg bij niet ernstige mokgevallen...
Bij ernstige gevallen zou ik gewoon de veearts vragen om langs te komen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:05

Mijn paard had elk jaar wel een keer mok. Sinds ik voer met minder suikers ben gaan voeren, heeft hij het niet meer gehad. Dus bij terugkerende mok is het naast het genezen net zo belangrijk om te kijken waar het vandaan kan komen.
Laatst bijgewerkt door Speedster op 19-11-12 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:06

Maar het is wel fijner voor je paardje als je de korstjes soepel houdt, als dat gaat scheuren
tijdens het lopen oid, is dat echt niet fijn.

Ik smeer het 2x per week in met sudocreme, 1x per week
wassen met betadine scrub en vooral schoon en droog houden :j
Laatst bijgewerkt door xApple op 19-11-12 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

imke2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 17:07

bethje31 schreef:
Volgens mij zijn hier al heel veel topics over maar komt ook omdat het zo''n lastig probleem is!
Ik heb zelf een bijrijdfries.
Ze heeft mok gehad maar nu weer even niet...het komt en gaat sowieso.
Ik probeer eigenlijk zo min mogelijk te smeren omdat ik het idee heb dat de huid daar alleen maar vochtiger en dun van wordt.
Maar als ze een plekje heeft maak ik het gewoon goed schoon, gewoon goed wassen met betadineshampoo inderdaad, en dan daarna plekje paar dagen insmeren...ik heb een crème in een paarse tube die ze bij Hypoplaza verkopen, werkt goed bij die van mij, maar dit verschilt enorm per paard.
Verder altijd de sokken schoon en droog houden...ik zweer bij schone handdoeken, top om af te drogen maar ook om viezigheid uit de sokken te krijgen.
Zeewater werkt ook goed als je in de buurt van de kust woont...
Maar vooral alles schoon en droog en niet teveel middeltjes....meestal genoeg bij niet ernstige mokgevallen...
Bij ernstige gevallen zou ik gewoon de veearts vragen om langs te komen.

ik heb inderdaad al een hele stapel schone handdoeken op stal gelegd!
En bedankt voor de info!
Ik ga het proberen allemaal ik hoop dat ze er snel vanaf is zo niet moet ik toch even de DA bellen denk ik.....

@speedster ze krijgt weinig snoepjes of suikers omdat ze jong is en nog niet op en top werkt. verder staat ze alleen op kruidig kuil gras.

imke2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 17:10

xApple schreef:
Maar het is wel fijner voor je paardje als je de korstjes soepel houdt, als dat gaat scheuren
tijdens het lopen oid, is dat echt niet fijn.

Ik smeer het 2x per week in met sudocreme, 1x per week
wassen met betadine scrub en vooral schoon en droog houden :j

dankje ik ga het proberen!!

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:19

Heb er zelfs geen ervaring mee, maar een stalgenoot smeerde er altijd tandpasta op..

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:20

Lijkt mij dat het dan TE droog wordt en juist gaat scheuren zoals xApple schreef... Lijkt me pijnlijk..

imke2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 17:22

MiSsY_Me schreef:
Lijkt mij dat het dan TE droog wordt en juist gaat scheuren zoals xApple schreef... Lijkt me pijnlijk..

dat lijkt mij ook.. en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.. het moet wel kunnen genezen en door uitdroging kan t meer gaan scheuren.

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:27

MiSsY_Me schreef:

Daarom zei ik al dat ik er zelf geen ervaring mee had, bij dat paard was het overigens altijd wel minimaal. En met de tandpasta zo vertrokken ;). Maar zo te zien heeft TS al goede adviezen gekregen :)

imke2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 17:29

Donkim schreef:
MiSsY_Me schreef:

Daarom zei ik al dat ik er zelf geen ervaring mee had, bij dat paard was het overigens altijd wel minimaal. En met de tandpasta zo vertrokken ;). Maar zo te zien heeft TS al goede adviezen gekregen :)

geeft niet elk advies is welkom!! Helaas is het bij die van mij niet minimaal 2 dagen geleden nog niks en nu ligt het zelfs open bij sommige plekjes..
Vanmorgen nog schoon gemaakt vanavond maar weer ff heen om te kijken hoe het met der gaat want der benen waren ook wat gezwollen. :(

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:31

sudo creme! werkt heel goed en is ook heel goedkoop!

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:42

Donkim; Was ook niet raar tegenover jou bedoeld hoor! :)

Sudocreme kan ook helpen ja, lekker goedkoop idd en gewoon in de supermarkt te vinden