HELP! Met poetsen mijn pony.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fleurxgoldy

HELP! Met poetsen mijn pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 19:45

Hallo !
Ik heb een probleem, mijn pony als ik hem vast ga zetten om hem te poetsen en ik wil hem om laten draaien dan gaat hij terug duwen en als ik dan niet weg ga dan zit ik er tussen. En hij doet het altijd ook met mijn duim met mijn hand met het handvat van een zweepje. maar hoe leer ik hem om om tegaan?

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:54

Doorzetten en niet opgeven. Nu weet hij dat wanneer hij maar genoeg terugduwt hij niet om hoeft.
Als hij je echt plet mag je trouwens best een keer boos worden hoor, dat mag hij niet en kan bovendien gevaarlijk zijn.

Het makkelijkste is natuurlijk om het ergens te oefenen waar hij je niet kan pletten, bijvoorbeeld in de wei of de bak. Dan oefen je daar gewoon net zo lang tot hij netjes opzij gaat als jij dat wil, en dan kun je dat uiteindelijk ook in de stal doen. :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:55

Duw je met je volle gewicht tegen de pony aan? Dan is het 'logisch' dat ze gaat terug duwen, dat zou ik ook doen als iemand mij aan de kant beukt.
Probeer juist met 1 of 2 vingers in haar kont of als het nodig is flank te duwen. (Nooit te hard in de flank duwen, dit is een gevoelige plek!)
Als ze dan opzij gaat beloon je haar overdreven goed.
Het is handig om daar een commando bij te geven, het woord dat ik altijd gebruik is 'schikken'.
Zodra mijn paard dat hoort en ik met mijn lichaamstaal aan geef welke kant ze op moet gaat ze draaien.
Het is dus vooral heel veel oefenen. Je paard zal het niet zomaar kunnen.
Luistert ze voor de rest wel goed naar wijken voor druk?
Oefen daar anders ook mee. http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... wijken.htm

Linnietje

Re: HELP! Met poetsen mijn pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 02:51

Ik heb het mijn paard geleerd door stem en hand..:
Je ene hand op de bil, je andere hand houd je het touw vast waar ze aan staat.
Op het moment dat je haar een duuwtje op de kont geeft, zeg je 'om' en haal je het hoofd rustig, iets naar je toe.
Zo kan ze haar kont niet naar je toe draaien..

Gewoon oefenen, dan komt het vanzelf.
Over een poosje hoef je alleen je hand op haar kont te leggen en 'om' te zeggen.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:06

we hebben op onse pension stalling een krappe wasplaats eigelijk voor de hengsten die door de dieren arts onderzocht moeten worden.eigelijk een stal voor het bevruchte van merries.ik zet mijn verzorg henst daar meestal in kan hij me niet pletten en ik kan rustig borstelen of ik doe het gewoon in zijn box dan is hij ook rustig