Hout eten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Hout eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 16:12

Helaas, ik ahd zo gehoopt dat mijn dames het hout zouden laten voor wat het was, maar ze hebben toch de houtenpalen van de paddock omheining gevonden.... nu zijn het nog een paar beten, maar ik heb bij een paar paddocks verderop gezien hoe snel het kan gaan (als bevers := ) dus wil eigenlijk wel actie ondernemen. Ik heb de boel ingesprayd met antibijtspray, maar dat neemt enkel de mogelijkheid weg, maar niet de behoefte. Ze hebben onbeperkt toegang tot graszaadhooi, en krijgen 3x per dag een portie voordroog, dus daar zal het niet aan liggen. En verder ook gewoon wat muesli voor de vitamientjes etc.

Nu wil ik ze graag toch wat hout te knagen geven, maar WAT VOOR hout?? Ik kan wel zulke palen als de omheining kopen, onbehandeld bij de Gamma ofzo, maar dat lijkt mij niet echt optimaal, want ik zit dan gelijk weer te denken aan enge splinters..... boomstammen zouden ideaal zijn, maar ik denk niet dat het gewenst is als ik ergens een wilg ga omhalen := (helaas niets in de tuin). Iemand tips? Wat voor soort hout kan ik waar halen om ze toch wat te knabbelen te geven? Blijkbaar hebben ze daar wel behoefte aan?

ikke_draver

Re: Hout eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:21

de mijne krijgen wilgentakken en eten ook graag aan de takken van de eikenboom.
als er hier in de buurt iemand zijn boom rooid haal ik wel takken en als t kan ook een stammetje op.
die shetten en mijn jonge fries vinden het leuk om met de boomstam om proberen te rollen en er een gat doorheen te eten.

de mijne eten ook wel eens wat groffer stro als ik geen takken heb.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:45

ik volg even...

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:59

Wilgentakken zijn inderdaad heel goed voor je paardjes. Geef ik ook regelmatig aan mijn paardjes. Maar mijn grote paard die blijft aan de palen kauwen.. Tenzij het stroom er op staat..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:00

Ik heb gewoon van de onbehandelde balken van de gamma in stukken gezaagd en die tegen de stal gezet :) geen gekke splinter, maar ze knagen het hartstikke netjes :)
Ze laten daardoor nu wel de stal met rust :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:31

Wilgentakken ken ik wel, op mijn vorige stal lag er altijd een flinke lading als ze 1x per jaar (of deden ze dat vaker?) gingen snoeien, dus altijd veel binnen bereik, maar ze hebben daar nog niet gesnoeid (en ik sta nu ook heel ergens anders). Ik zou niet weten waar ik het nu vandaan moet krijgen, want zomaar ergens snoeien mag neem ik aan niet.

Ik ben dan vooral ook benieuwd naar 'waar haal je het vandaan' tips... Wilgen vinden ze nog het lekkerste, maar bij gebrek aan doen ze dus die palen...

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:47

bij ons liggen er ook wel een aantal op de grond als ze van de gemeente gaan te snoeien

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:51

Berkentakken hebben wij momenteel ook in de paddock liggen want er loopt bij ons ook zo'n bever rond die op al het hout aan het knagen is...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 09:05

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:01

Berken-, Elsen, wilgen- en fruitbomenhout.

Met wilgentakken wel een beetje voorzichtig zijn. Zit salicylzuur in, wat een giftige stof is, die zeer slecht op de maag ligt. Kan maagzweren of bloedingen geven. Dus niet te veel en te vaak geven, en niet in combinatie met paarden die mogelijk maagzweren hebben of worden behandeld met bloedverdunners of Ascal.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:53

hoe vaak is niet te vaak, wilgentakken geven
1 x per week?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:00

Lastig te zeggen, ik geef het zelf maximaal 1 keer per maand en dan niet een al te grote hoeveelheid. Voer liever veiliger hout.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 20:07

Hier hadden ze bij de oude stal soms best veel wilgentakken en eigenlijk lag er altijd wel wat in de bak (vaak al flink afgevreten). Maar er is ook wel eens eentje om gegaan, die is in zijn geheel het land ingesleept en hebben ze zich enorme tijd mee kunnen vermaken. Ik had alleen begrepen dat er iets van asperine ofzo in zat?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:24

Zie mijn bericht over salicylzuur.

Van salicylzuur wordt asperine gemaakt. Niet voor niets slikken we niet direct salicylzuur aangezien het giftig is! Ook voor paarden.