zweetdeken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LUNNAAX

zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 14:55

als na t rijden je paard een beetje bezweet is onder de singel en waar t zadel heeft gezeten, moet je dan eerst een zweetdeken op doen of kan je meteen dr deken op doen die ze normaal altijd op heeft?

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:57

Als hij ergens nat is na het rijden, doe ik altijd even een zweetdeken erop. Ookal is het gewoon een beetje bij de singel. Dan laat ik hem wel niet zo lang op.
Geen idee waarom ik het doe, gewente denk ik :')

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 14:58

Noblesse_ schreef:
Als hij ergens nat is na het rijden, doe ik altijd even een zweetdeken erop. Ookal is het gewoon een beetje bij de singel. Dan laat ik hem wel niet zo lang op.
Geen idee waarom ik het doe, gewente denk ik :')

maar t hoeft dus niet?

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:00

Ik heb hem liefst helemaal droog voor ik z'n gewone buitendeken weer opleg.

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 15:01

Noblesse_ schreef:
Ik heb hem liefst helemaal droog voor ik z'n gewone buitendeken weer opleg.

kan je paard er ziek van worden als je het niet doet?

Aukelizzy

Re: zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:22

Als alleen de singelplek en onder het zadel een beetje bezweet zijn zal je paard er niet ziek van worden wanneer je de deken er weer op legt. Een compleet bezweet paard moet je niet onder een deken zetten. Die moet je wel eerst laten drogen en afkoelen onder een zweetdeken.

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:57

Als ik op dinsdagavond les heb gehad krijgt mijn paard bijna altijd zn winterdeken weer op. Is hij nou echt kletsnat is laat ik hem een half uurtje op staan met de zweetdeken. Maar ik heb les tot 10 uur, dus dan ben ik om kwart over 10 thuis.. En na het afzadelen is het al gauw half 11.. Dus dan heb ik geen zin om nog heel lang te wachten totdat hij is afgekoeld.. Mijn paard is er nog nooit ziek van geworden, terwijl het echt een paardje is die altijd wat heeft en de DA er altijd weer bij moet..

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:48

Ik zal eerst je paardje lekker zonder een halfuurtje laten opdrogen en dan de deken erop ben zelf niet zo'n voorstander van de zweetdeken omdat het vaak het natuurlijke droogproces verstoord en vaak ook niet eens werkt ! :\

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 02:54

Als mijn paard weinig zweet heeft zet ik haar ook gewoon onder een zweetdeken.
Dan ruim ik rustig al mijn spullen op en verwissel daarna de deken.
Als ze erg nat is wacht ik of vraag ik een stal genootje.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:44

Clauwwie1803 schreef:
Als ik op dinsdagavond les heb gehad krijgt mijn paard bijna altijd zn winterdeken weer op. Is hij nou echt kletsnat is laat ik hem een half uurtje op staan met de zweetdeken. Maar ik heb les tot 10 uur, dus dan ben ik om kwart over 10 thuis.. En na het afzadelen is het al gauw half 11.. Dus dan heb ik geen zin om nog heel lang te wachten totdat hij is afgekoeld.. Mijn paard is er nog nooit ziek van geworden, terwijl het echt een paardje is die altijd wat heeft en de DA er altijd weer bij moet..

Dit is wel een beetje egoistisch he? :+
JIJ kiest ervoor te lessen tot 10 uur, niet je paard..
Maar goed, even ontopic, ik zet mn paard nooit nat weg onder een (winter)deken, ook al is het maar een beetje, ik wil best een halfuurtje langer wachten, als ze dan maar droog is. Ik zou dus even wachten tot ze droog is en dat kan je doen door een fleecedeken als ze kletsnat is en als het wat minder is, zou ik je paard gewoon even laten staan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:15

Bij een paardje dat er aan gewend is om gewoon na de les uit te stappen en droog te wrijven is het niet nodig, al is het wel altijd handig om er een te hebben, ze zijn niet duur, en tweedehands al helemaal niet.

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:23

Clauwwie1803 schreef:

Zo lekker egoistisch! jij laat m zo zweten! Dan moet je er ook voor zorgen ;). Ik had laatst tot 20:00 les en heb pas om 22:30 de deken kunnen verwisselen omdat ze toen pas opgedroogd was. Nu het zo koud is duurt dat allemaal wat langer. Ja rond dat tijdstip ga ik ook liever niet naar buiten maar ik heb een paard waar ik voor hoor te zorgen :Y)

Met dit koude weer vind ik het een risico om maar gewoon de winterdeken erop te gooien. Heb je fleece voering in je winterdeken? of gewoon stof? Als de deken van binnen nat wordt en dus niet goed opdroogt is dat niet zo fijn voor je paard en kan hij er wel ziek van worden.

Mijn paard heeft bronchitis gehad mede door het niet goed op laten drogen dus ik ben er erg voorzichtig mee. Ik stap goed uit en leg er een zweetdeken op totdat ze (nagenoeg) droog is. Als het warm weer is niet, dan laat ik haar opdrogen in de zon. Maar met deze temperaturen vind ik het wel belangrijk om haar goed op te laten drogen om er vervolgens een warme deken op te leggen.

Ts, misschien kun je er bij het uitstappen alvast een zweetdeken op leggen?

stellastar89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 01:10

ik doe altijd zo lang ik mijn paard nog klar maak een zweetdeken erop , zeker is zeker

Pluimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:00

Zweetdeken erop.