pony schuurt staart kapot, kan een vliegendeken kwaad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xEline

pony schuurt staart kapot, kan een vliegendeken kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 22:19

Hoi,
In de winter schuurt mijn pony met haar staart, dit is al jaren zo.
Van alles geprobeerd, maar niets helpt behalve :
een vliegen deken en nu schuurt ze niet meer.
Maar kan het in de winter kwaad om een vliegen deken op haar te leggen?
Ze heeft gewoon haar dikke wintervacht en is niet geschoren.

* Edit ze staat trouwens overdag buiten.

lemanthia

Re: pony schuurt staart kapot, kan een vliegendeken kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:30

gebruik je dekens in de winterdeken? met staartflap beschermt de staart al iets.
bio huidolie wil vaak ook nog werken

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 23:35

lemanthia schreef:
gebruik je dekens in de winterdeken? met staartflap beschermt de staart al iets.
bio huidolie wil vaak ook nog werken

Nee ik gebruik geen dekens, mijn vliegen deken heeft een staartflap vandaar ook dat ik deze heb omgedaan.
ik heb ook wel eens gehoord van een bandage om de staart binden maar dat vind ik een gevaarlijk idee.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:39

bandages om de staart kan wel voor 1 a 2 uurtjes maar niet voor hele dagen, net als staartbeschermers.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:43

Als je de oorzaak weet te vinden en aanpakt, hoeft je pony niet meer te schuren. Hij kan b.v. last hebben van aarsmaden, die doen in principe weinig kwaad, maar kunnen behoorlijke jeuk onder z'n staart veroorzaken waardoor hij heel z'n staart kapot schuurt. Met zo'n besmetting ziet het vaak (niet altijd!) wat gelig beslag onder z'n staart. Even contact opnemen met je paardenarts, die kan nagaan of hij zo'n besmetting heeft en welke wormkuur (soms enkele dagen achtereen) gegeven moet worden om er vanaf te komen. Vaak herbesmet zo'n pony zichzelf continu door het schuren op dezelfde plekken (b.v. voerbak of boxwand).
Een staartflap of bandage helpt niet tegen de jeuk. Door het schuren gaat de huid kapot, en een beetje olie (b.v. via babydoekje met olie) kan dat wat verzachten, n.b. dit pakt echter niet de oorzaak aan.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 23:50

MarChak schreef:
Als je de oorzaak weet te vinden en aanpakt, hoeft je pony niet meer te schuren. Hij kan b.v. last hebben van aarsmaden, die doen in principe weinig kwaad, maar kunnen behoorlijke jeuk onder z'n staart veroorzaken waardoor hij heel z'n staart kapot schuurt. Met zo'n besmetting ziet het vaak (niet altijd!) wat gelig beslag onder z'n staart. Even contact opnemen met je paardenarts, die kan nagaan of hij zo'n besmetting heeft en welke wormkuur (soms enkele dagen achtereen) gegeven moet worden om er vanaf te komen. Vaak herbesmet zo'n pony zichzelf continu door het schuren op dezelfde plekken (b.v. voerbak of boxwand).
Een staartflap of bandage helpt niet tegen de jeuk. Door het schuren gaat de huid kapot, en een beetje olie (b.v. via babydoekje met olie) kan dat wat verzachten, n.b. dit pakt echter niet de oorzaak aan.

Ik denk eerder dat het verveling is, en dat er niet wat mis is met haar staart alleen dat die misschien wat droog is.
In de zomer in de weide schuurt ze namelijk niet pas als ze een nachtje op stal staat.
en nu ik die vliegen deken op heb gedaan schuurt ze volgens mij helemaal niet meer (deken gaat ook niet kapot)
Ik zal eens die bio olie proberen.

Maar eigenlijk is mijn vraag kan een vliegen deken kwaad in de winter?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:51

Nee, een vliegendeken kan geen kwaad in de winter, kan me hooguit indenken dat de vacht wat langzamer opdroogt na een regenbui, dus hij kan het wat eerder koud krijgen.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 23:55

Mooi dan laat ik die lekker op, het kan geen kwaad en het helpt :) ik zal het wel in de gaten houden