weiland huren hoeveel kosten per maand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annelienw

weiland huren hoeveel kosten per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 20:35

hallo bokkers ;)

na lang wikken en wegen hebben mijn ouders besloten dat ik een eigen paard mag. Ik ben me ervan bewust
wat er allemaal bij komt kijken.. maar nu moet ik eerst een weiland in de buurt zien te vinden en vervolgens het stuk(je) weiland huren.

Zelf zat ik te denken dat een halve hectare voldoende is? en ik las ergens dat 50 euro per maand een redelijke prijs is. Dan zonder schuilstalletje of water puur alleen het weiland.

Nu wil ik julie vragen wat een reële prijs is voor het huren van een weiland en ervaringen??

KimD

Re: weiland huren hoeveel kosten per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:41

Ik heb 1 ha weiland die perfect afgerasterd is, waar water wordt voorzien maar zonder schuilstal, die wel nog gebouwd mag worden kost E100,- pm.

Een halve hectare vind ik erg weinig voor een paard, ik heb op die hectare nou een jaarling en een mini, ze hebben het vrij snel 'kaal'.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:42

Dat moet je wel willen, alleen een stukje weiland zonder schuilstal en water.
Waar ga je dan rijden, poetsen, opslag voor je spullen, mesthoop, stroomvoorziening? etc etc
Opslag hooi om bij te voeren, want met een halve hectare heb je niet genoeg gras voor het jaar rond.
Er zijn wel mensen die het zo doen maar het moet je wel liggen. :D
En ik zou dan iemand erbij zoeken, zodat je 2 paarden in het weiland hebt lopen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 15-11-12 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:42

Ja dan zou je veel moeten bijvoeren

Annelienw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 20:46

ja een gezeldschaps maatje kan er altijd nog bij komen.. en inderdaad bijvoeren moet er ook nog bij. Ik ben veel van plan om buiten te rijden maar een manege zit hier in de buurt dus dan zou ik zo af en toe in de manege kunnen rijden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:47

een halve hectare weinig voor een paard vind ik echt onzin.onze paarden staan op 1,5 hectare met 7 stuks ik hoef in een jaar maar 5mnd bij te voeren.ik zet ze in die 5mnd natuurlijk wel op een klein stuk dat ze de weide niet stuk lopen helemaal.

ik heb bij ons zuid limburg 2000vierkante meter gehuurd voor 100per mnd met water en mest die werd afgevoerdook als iets aan omheining w werd dat gemaakt.
heb ook nog ergens 2500 vierkante meter gehuurd en daar betaalde ik 75,- zonder service.beide waren met schuilstal.dus wat je betaald is net wat die mensen er voor willen hebben en in welk stukje van het land je zit.succes met het zoeken.

ik zou kijken voor een wei zo groot mogelijk maar een stukje van 2000/2500 vierkante meter is ook voldoende.succes

Annelienw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 20:49

bedankt voor julie reactie's, verder ben ik benieuwd naar julie meningen hierover! :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:49

Ik heb een grote waterdicht bak in het weiland staan waar ik persoonlijke spullen van de paarden in heb staan. Hooi ligt zo'n 700 meter verderop en daar liggen zo'n 750 balen tot mijn beschikking. Nu ben ik bezig voor een oplossing voor het hooi watervrij te kunnen voeren in de wei, die is in de maak.

Qua schuilstal komt er bij mij de oplossing een oude veekar waar de kleinste van 't stel in kunnen en voor de twee grote komt een afdak ernaast waar ze windvrij en droog kunnen staan. :)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:50

een halve hectare is niet weinig voor 1 paard, maar hoe wou je dat dan doen met water, hooi, spullen enzo? er zijn ook goedkope stallen of bij een boerderij daar staan meestal al paarden en er is ook ruimte voor je zadel, hoofdstel etc. Komt je paardje trouwens alleen te staan?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:51

En 's winters is het echt bikkelen. :')
Dan is het om half 5 donker, is het water bevroren dus je moet elke dag het ijs kapot slaan zodat je paard kan drinken, en als je geen verlichting hebt en alles is modderig is dat echt niet leuk. :D
Maar als je met iemand anders samen een weiland huurt, kun je nog wat taken verdelen of samen het werk doen.

Annelienw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 20:51

keona schreef:
een halve hectare weinig voor een paard vind ik echt onzin.onze paarden staan op 1,5 hectare met 7 stuks ik hoef in een jaar maar 5mnd bij te voeren.ik zet ze in die 5mnd natuurlijk wel op een klein stuk dat ze de weide niet stuk lopen helemaal.

ik heb bij ons zuid limburg 2000vierkante meter gehuurd voor 100per mnd met water en mest die werd afgevoerdook als iets aan omheining w werd dat gemaakt.
heb ook nog ergens 2500 vierkante meter gehuurd en daar betaalde ik 75,- zonder service.beide waren met schuilstal.dus wat je betaald is net wat die mensen er voor willen hebben en in welk stukje van het land je zit.succes met het zoeken.

ik zou kijken voor een wei zo groot mogelijk maar een stukje van 2000/2500 vierkante meter is ook voldoende.succes

misschien heb je wel gelijk, het is maar net wat diegene ervoor hebben en ik denk zelf ook dat een halve hectare voldoende is voor 1 paard (en een pony)?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:54

mika11 schreef:
Dan is het om half 5 donker, is het water bevroren dus je moet elke dag het ijs kapot slaan zodat je paard kan drinken, en als je geen verlichting hebt en alles is modderig is dat echt niet leuk. :D
Maar als je met iemand anders samen een weiland huurt, kun je nog wat taken verdelen of samen het werk doen.

Paarden lossen dit prima zelf op, ze zijn niet helemaal instinctloos, ze maken dus zelf de bevroren bakken weer open. Of het moet al echt dagen -20 zijn.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:57

KimD schreef:
mika11 schreef:

Paarden lossen dit prima zelf op, ze zijn niet helemaal instinctloos, ze maken dus zelf de bevroren bakken weer open. Of het moet al echt dagen -20 zijn.

maar ze hebben als het echt koud is wel hooi nodig elke dag om hun "kacheltje" warm te houden ;)

Annelienw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 20:58

minajtje schreef:
een halve hectare is niet weinig voor 1 paard, maar hoe wou je dat dan doen met water, hooi, spullen enzo? er zijn ook goedkope stallen of bij een boerderij daar staan meestal al paarden en er is ook ruimte voor je zadel, hoofdstel etc. Komt je paardje trouwens alleen te staan?

Dat lijkt mij ook het handigste. Ik heb al een aanvraag bij een boer gedaan die 2 oudere pony's heeft. Hij moet nog overleggen of het eventueel mag en als dat mag de prijs. Ik schat dat hij de 2 pony's in een halve hectare wei heeft staan met heel veel gras.. water tot beschikking. Maar ik zou geen prijs-schatting durven doen, heb jij enig idee? (per maand)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:00

Annelienw schreef:
minajtje schreef:

Dat lijkt mij ook het handigste. Ik heb al een aanvraag bij een boer gedaan die 2 oudere pony's heeft. Hij moet nog overleggen of het eventueel mag en als dat mag de prijs. Ik schat dat hij de 2 pony's in een halve hectare wei heeft staan met heel veel gras.. water tot beschikking. Maar ik zou geen prijs-schatting durven doen, heb jij enig idee? (per maand)

vrienden van mij staan bij een boer voor 100 per maand maar dat is wel inclusief hooi, water en hij zorgt ervoor als er niemand komt. is wel veel handiger voor als je een keertje niet kunt!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:00

minajtje schreef:
KimD schreef:

maar ze hebben als het echt koud is wel hooi nodig elke dag om hun "kacheltje" warm te houden ;)

Klopt inderdaad, ook dat is voorzien door een ruime hooiruif te maken, vaak doen ze er twee tot twee en een halve dag van. :) Dus als je dan dagelijks gewoon een check-upje doet is dat voldoende.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:01

kimD: ja klopt, dat kan ook!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:03

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:04

hier een die iets meer dan een halve hectare heeft. 6.5 are om precies te zijn. Geen stroom, geen water. Alleen wel een schuilstal, Water is makkelijk te regelen, Wij hebben een put in de grond waar een weidepomp op is aangesloten. Dus alleen bij vorst moeten we water sjouwen. hooi komt in grote dichte balen en liggen naast de stal, wanneer een pak aangebroken is, komt er een zeil overheen.

Gaat heel prima, Natuurlijk niet zo luxe als op een pensionstal en je sjouwt altijd alles mee, vandaag dat mijn auto net een zadelkamer is. Maar op deze manier is het houden van een paard ook nog te betalen en ik denk dat de paarden het niet erg vinden om 24/7 buiten te lopen.

En als je een thermoskan meeneemt met wame choco heb je zelfs die luxe nog na het rijden.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:33

Water moet je in de winter toch echt wel meerdere malen per dag slepen/ijs breken.

Op een open weiland zit er al heel snel een dikke laag ijs op waar ze niet meer doorheen komen :=

Wij huren een weilandje (200m2) met schuilstal en beschikking over buitenbak voor 70,-
Water (op 100 meter afstand) en stroom is aanwezig, onderhoud buitenste omheining is voor de verhuurder.
En ons hooi wordt voor ons opgeslagen :)

Ik heb een binnenomheining gezet, zodat ze een pad hebben wat ze de winter kapot mogen lopen en kleine weitjes om te grazen in de zomer.
Ze hebben niet veel ruimte (twee pony's) maar het is én in de buurt én beter voor ze dan op stal ergens.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:37

Ik zou gewoon lekker kijken voor een plekje bij een particuliere stal oid, waar alles al staat en geregeld is. Zeker als het je eerste eigen paard betreft denk ik dat je alle werkzaamheden een beetje onderschat :P Stroomdraad kan kapot gaan, moet je zelf kunnen repareren of vervangen, stroomvoorziening, watervoorziening, uitmesten, hooi inkopen, opslaan en voeren... Ik zou er nooit voor kiezen als ik in mijn eentje zou zijn. Met meerdere mensen is het nog te doen, maar daar is een halve hectare wel te klein voor. Ik vind de extra kosten absoluut opwegen tegen alle werkzaamheden en vooral: de tijd die je ermee bespaart!

Ik weet niet waar je woont, maar hier in de buurt (Hoofddorp) kun je zelfs een kaal weiland pas huren vanaf 100,- p/m voor nog lang geen hectare.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:39

Ik betaalde voor een weiland incl 2 stallen, een opslagruimte en waterput E65,- per maand.

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:53

mijn veulen staat bij een kleinschalige pensionstal in de wei met een aantal shetlanders en een ander paard..daar betaal ik 50 euro in de maand inclusief hooi en water.(hij krijgt wel brokjes bijgevoerd maar dat moet zelf regelen wat ook logisch is..pensioneigenaar kan moeilijk elke dag alle pony's apart uit de wei halen en met een emmertje brokjes gaan staan)de wei waar ze nu in staan is voorzien van een schuilstal.