vroege vraag voor de zomer :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaraPluis

vroege vraag voor de zomer :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:49

hallo bokkers!
ik had even een vraagje.
ik heb een shetje die altijd heel moeilijk uit zn wintervacht komt.
zelfs in juli heeft hij soms nog wat vacht over.
ik heb hem nu sinds mei 2012, maar ik verzorgde hem al 8 jaar en dit heeft hij altijd gehad.
nu wil ik hem in de zomer scheren met leuke sterretjes op zn billen enzo :)
maar is dit eigenlijk wel slim? hij staat 24/7 buiten en een deken wordt stukgebeten door zijn 'vriendjes'.
hij kan waarschijnlijk niet op een stal.
moet ik dat dan wel doen? of is het beter om hem gewoon in zn haren te laten tot ze vanzelf uitvallen?

nog een vraagje: mijn pony heeft vaak tegelijk met de overgang van zomer naar wintervacht diarree.
heeft dit iets met elkaar te maken?

alweer heel erg bedankt! jullie helpen me altijd heel erg goed :)

friesiszwart

Re: vroege vraag voor de zomer :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 07:08

Ik zou dan geen deken om doen want eenmaal begonnen met een deken is toch omhouden totdat het weer weer goed is. Wat ik in het voorjaar bij onze shet doe is toch regelmatiger borstelen. Wel geven wij in de ruiperiode wat lijnzaadolie door het voer heen als ondersteuning.

LaraPluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 09:30

ik heb ook ooit met lijnzaad gewerkt, maar als je dit niet goed kookt heb je echt een probleem.
denk je dat ik hem geschoren op de wei kan zetten in de zomer?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:38

Wij hebben onze shet deze zomer ook geschoren (meer voorjaar eigenlijk) en als het echt rot weer (regen) was wel een "dekentje" opgedaan (had geen echte deken voor hem dus had hem een waterdichte uitrijdeken van mijn merrie om geknoopt).
Als je scheert is hij de eerste tijd zijn bescherming tegen de regen kwijt, dus als het regent moet je wel een oplossing hebben.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:43

Zoals friesiszwart al vermeldde: er is ook lijnzaadolie, gewoon in de fles te koop !
Dit kun je gemakkelijk over of door zijn voer doen ( een extraatje is in die periode sowieso geen overbodige luxe als hij het zo zwaar heeft) en inderdaad borstelen, borstelen en nog eens borstelen :Y)

Liever de natuur een handje helpen dan in feite verstoren met scheren, zeker als je hem geen dekentje of onderdak kan bieden bij slecht weer ...

LaraPluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 10:40

hij heeft 2 schuilstalletjes hoor! haha
ik voer hem bijna niet bij, hij krijgt gezamelijk eten met de rest in het weiland (12 shetjes)
een deken is echt niet mogelijk helaas, die gaat sowieso kapot.
ik poets hem wel altijd heel erg goed, maar hij komt vooral op zijn hoofd en buik/rug niet goed uit zijn haren.
is het een mogelijkheid om hem 'half' te scheren? millimeteren zeg maar?
heel erg bedankt iedereen!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:25

Buik is zeker geen probleem om te schren, zoek een op jacht model, hoofd, helft van de hals, buik en benen worden dan geschoren.