zand eten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snorkel1986

zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:56

wie heeft de gouden tip?
paard eet zand
heb hem overdag in de wei met muilkorf type bloempot op tegen zand eten
krijgt extra kuil mee de wei op (elke dag op andere plek)
mevrouw heeft de keus uit 2 soorten lik stenen (hymalia dinges en een roden speciaal voor paarden)
heeft al eens extra vitamine's gehad
ook al bij da geweest maar kan geen reden bedenken

wil mevrouw wel graag overdag buiten houden in de wei staat wel alleen in weiland maar dat doen ze allemaal kunnen wel elkaar zien /neuzen en prutsen over de draad heen
wie heeft er nog een idee? behalve er elke maand zand weg in te gooien?

wereld

Re: zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:13

Mijn vorige paard deed dit ook. Ik kookte lijnzaad uit een paar keer per maand, is vele malen goedkoper als zandweg en volgensmij werkt het net zo goed..

Mischien een idee om hooi te geven uit een heel fijnmazig hooinet zoals op www.hooinet.nl
Zijn wel prijzig, maar deze zijn heel sterk en de mazen rekken niet uit.. Zo doet je paard uren langer over zijn hooi

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 22:31

ja gebruik ook niet de echte zand weg maar psyllium vezels van merk piff via agradi ook heel stuk goedkoper en goede werking
ja hooinet moet je altijd weer hangen ben er niet z'n fan van en wil dat wel met de muilkorf op? (anders graaft ze echt zelf een gat en gaat ze hele dag zand staan eten ipv kuil

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:33

ik heb een knip aan het hooinet, en een ring aan mijn stalwand, zo kan ik het net vullen, en dichtknopen en zo aan de ring ophangen, gaat erg makkelijk en snel

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:44

Mijne heeft er ook een handje van... ze staat de hele dag op de weide met gras. Dan heeft ze gewoon genoeg te eten, grazen... Als ik haar op de paddock zou zetten, zou ze zand kunnen gaan eten, dus dat doe ik dan niet voor lange tijd. Wel even om ze later op stal te zeten. Er liggen wilgentakken op de paddock en ze staat niet alleen.
Het valt wel op dat als er 'vers' zand ligt (na bijv gat boren voor paal oid), dat dat lekker is voor dr. Ze hebben we bepaalde voorkeur >;)
Ze heeft ook een goede Rockies likblok (een himalaya is alleen zout, dus bevat niet alles) op stal en in de paddock en ik geef geregeld een aantal dagen achtereen een schepje Horsefood zandvrij mix, 3 kg emmer. Die is vrij 'goedkoop' in verhouding met de rest en geef ze allemaal.
Is toch een tic waar je weinig tegen kunt doen... %)