Smerige stallen, moet ik er wat van zeggen/aan doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Smerige stallen, moet ik er wat van zeggen/aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:55

Hallo bokkers,
Ik zit een beetje met een probleempje.
Ik sta bij iemand op stal. Mijn eigen pony staat daar en ik rijd de paarden van de eigenaar van de stal.
Mijn pony staat altijd in een schone stal. Niets over te klagen.
Alleen laat de eigenaar de laatste tijd de stallen van zijn eigen paarden verslonsen.
Een merrie staat nu al een week op een vieze stal.
Ik overdrijf niet. Wat er in ligt is pure mest, alles is bruin. Er is geen schoon strootje te vinden.
Ook andere paarden laat hij rustig een nachtje in zo'n smerige stal staan.
Ik durf er niets van te zeggen, ik ben bang dat hij boos wordt.
Laatst heb ik stiekem een laagje schoon stro over de troep heen gegooid. Dit heeft hij gemerkt en hij zei dat hij het niet nodig vond en dat ik het niet weer moest doen.
Wat moet ik doen? Ik vind het nogal zielig voor ze en ongezond.
Ik overdrijf niet, het zijn geen paar mesthopen ofzo. Als je er in stapt, komt er gewoon plas omhoog zetten, dat loopt dan over je laars heen.
Wat zouden jullie doen?
Ik vind het lastig, want wil mn bijrijdpaardjes en plekje voor mn eigen pony niet kwijt.

love_Soraya

Re: Smerige stallen, moet ik er wat van zeggen/aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:58

ik snap je volkomen maar zoals jij omschrijft is toch niet normaal om daar een paard in te laten staan.. en al helemaal niet goed voor de gezondheid/ hoefproblemen voor het paard.. waarom doet hij het dan de laatste tijd zeg maar? financiele moeilijkheden?lijkt mij dat er een reden achter zit. mischien kan je er gewoon om vragen want het is echt niet gezond voor de paarden om daar in te staan

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:02

Tsja, het zou natuurlijk kunnen dat je stalhouder idd. een beetje kramp in z'n knip heeft door de crisis, maar dit is wel verkeerde zuinigheid. De stroprijzen zijn ten opzichte van de afgelopen jaren gelukkig weer een stuk normaler en als straks de poten er onderuit rotten doordat ze altijd nat staan issie aan de da. al gauw meer kwijt.

Beste wat je kunt doen is op korte termijn zorgen dat je voor je eigen paardje alvast een alternatief stallingsadres achter de hand hebt en als je gaat merken dat die er ook slechter bij komt te staan maken dat je daar weg komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:04

Ja het is echt smerig. En net wat je zegt echt niet gezond, verbaast me dat ze nog geen rotstraal hebben, ze staan gewoon in de nattigheid.
Financieel weet ik wel zeker van niet, en hij heeft ook genoeg stro liggen.
Heb het wel eens opgegooid van goh is dit wel goed, maar dan zegt hij ach maakt niet uit. Hij is een beetje een, tja hoe zeg je dat, van de ouderwetse stempel?

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:07

Misschien toch eens vriendelijk vragen? En zeggen dat je eventueel zelf wil helpen oid? Met vriendelijk te vragen is niets mis, denk ik? :)
En ook eens uitleggen dat het helemaal niet gezond is ed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:09

Vind het erg moeilijk! Hij is nogal eigenwijs en wil niets aannemen. Heb hem meerdere keren aangeboden om voor hem de stallen uit te mesten, maar hij wil dit gewoon niet.
Mijn eigen pony staat er wel goed bij, en als dat niet zo het geval zou zijn dan zeg ik er echt wel wat van, want ik betaal er voor. Maar vind het misschien te bemoeierig overkomen als ik wat van zijn paarden zeg.

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:16

Spijtig dat hij zo doet tegen je... Je wil alleen maar helpen.. Ik zou ook niet weten wat je dan moet doen... Hopelijk komt het wel gewoon goed! :) Maar wie niet luisteren, moet voelen... Als zijn paarden is hoefproblemen krijgen oid... Al hoop ik dat het zover niet komt!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:18

heeft de eigenaar ook een vrouw? misschien kun je met haar een gesprek aan gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:20

Hij heeft idd een vrouw, maar zij weet niets van paarden en bemoeit zich er verder ook niet mee.
Weet niet of dat gaat helpen maar kan het proberen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:21

je kan in ieder geval je bezorgdheid uitten, misschien dat zij er wel iets mee kan doen!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:46

zijn er meer mensen p stal? kunnen jullie misschien samen eens vragen waarom dit zo moet.
het is niet alleen slecht voor de hoeven, ook voor de luchtwegen. vragen wat hij liever heeft, iets meer geld aan stro ( wat er dit jaar in overvloed is dus even rondkijken en hij kan goedkoop balen krijgen) of een aantal paarden met long en hoefklachten.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:48

daarnaast kun je ook nog eens last krijgen van ongedierte

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:14

Ik snap jou punt helemaal!
Misschien kun je gewoon een beetje faken en gewoon aan hem vragen:
"Is het slecht voor de pony's om in een vieze stal te staan?'' als hij antwoord met 'nee' , kun je vragen hoe hij dat weet.
Je hebt hierbij kans dat hij best geprikkeld wordt, zijn er andere mensen op stal, heb je zijn vrouw al raadgepleegd ?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:17

ik begrijp je dilemma,

Dit ken ik ook van stal, ben er uit eindelijk vertrokken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:17

Moeilijke situatie. Als je er niets van zegt zit je ermee en als je er wel wat van zegt word je misschien weggestuurd waardoor je het niet eens zou weten als het wel is opgelost.

Moet de dierenarts toevallig een keer voor jouw pony komen? Misschien kan die met de eigenaar gaan praten. Of kunnen de paarden misschien langer buiten staan? (Dat kan je hem eventueel adviseren) Dat is effectief goedkoper aangezien je op land geen stro hoeft te doen en het scheelt weer hoeveel stro je voor de stallen nodig hebt.

Succes ermee, kan me voorstellen dat je ermee zit ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:27

Volgens mij word het hem te veel. Er is het 1 en ander gebeurd, (positief gelukkig) en heb vandaag te horen gekregen dat hij over 5 jaar stopt. Maargoed, dat duurt nog even.
Hij heeft deze week elke dag 1 stal leeggehaald en op gestrooid, ze staan nu dus weer op een lekker droog en schoon stalletje.
Ik probeer om de paarden zo veel mogelijk buiten te houden, heb ook al gezegd dat ze prima buiten kunnen lopen en stal niet per se nodig is.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:43

Heb je eigenlijk wel gevraagd waarom dat hij het zo doet?
Misschien zijn zijn paarden zulke viezeriken dat het vrijwel onmogelijk is om die stal schoon te houden en dat hij een keer een potstal wou proberen.
Ik heb hier een hengst staan die na 1 nacht op stal werkelijk geen droog/schoon strootje meer heeft liggen, ook een merrie die dat heeft en ik heb al van alles uitgeprobeerd, maar zonder succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:44

Nee, niet gevraagd!
Er zitten 2 hele erge smeerlappen bij, maar de rest is heel netjes.
Potstal is wel goed idee, maar dan moet je elke dag een dun laagje droog stro er over heen gooien, vind ik.
En dat doet hij ook niet, ze kunnen gewoon niet droog liggen.