vraagje over zwetende paarden..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

vraagje over zwetende paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 19:53

ik kon zo snel geen andere titel verzinnen...

Ik heb sinds vijf maanden mijn eerste eigen paard. Ik twijfel vaak waar ik goed aan doe. In de zomerdag spons ik mijn paard af na het rijden, als ze heeft gezweten. Maar wat doe ik nu in dit jaargetijde? Vandaag was ze extreem bezweet. Ik heb haar een half uur uitgestapt ohz, maar mevrouw was nogal hyper en opgewonden vandaag (door hengstigheid denk ik?!), ze droogde dus nauwelijks door het droogstappen.
Ik heb haar onder d'r zweetdeken gezet, maar na een uur moest ik naar huis en heb ik de zweetdeken voor een gewone deken vervangen. Ze was nog niet droog.
Ik heb dus niet afgesponst o.i.d.

Wat is raadzaam en verstandig om te doen in zo'n situatie?

Ik ga niet scheren. Heb haar wel bijtijds een deken opgedaan om de wintervacht iets te remmen, ze heeft op haar lichaam dan ook geen superdikke vacht. Normaliter werk ik haar niet in het zweet, heeft ze hooguit een beetje zweet onder de singel of het zadel..

Graag advies gevraagd!

xzodiena

Re: vraagje over zwetende paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:02

in de winterzweten ze toch meer als ik de zomer. ik zou als ik jou was haar zweet deken oplaten tot dat ze echt droog is en dan vervangen voor haar dikke winterdeken.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:04

Dat is dus het probleem. Als je naar huis moet en je paard is nog niet droog onder het zweetdeken...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:06

is alleen de borst en de singelplek scheren ook geen optie voor je?
Ik doe dat zelfs bij mijn shets die 24/7 buiten staan zonder deken maar die kunnen dan net dat beetje warmte kwijt waardoor ze wel lekker kunnen ravotten zonder de rest van de dag kletsnat te zijn.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:12

Nickas schreef:
Dat is dus het probleem. Als je naar huis moet en je paard is nog niet droog onder het zweetdeken...

Dat is idd het lastige...

Normaal gesproken, als ze alleen de singelplek en een stukje onder het zadel bezweet is, dan haal ik er een borstel overheen, zweetdeken op en na een half uurtje is dat wel opgedroogd.
Scheren alleen op die plekken vind ik dan ook niet nodig.

Vandaag was ze echter zo hyper, aan de longe als een gek aan het galloperen geweest en ze was doornat, alsof ze gedoucht had! Hals, borst, alles. Hele dekje doorweekt. Dit vond ik dus wel lastig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:14

Waarom wil je per se niet scheren?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:16

ik denk toch dat scheren de beste optie is. :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:19

Ja daarom scheer ik. Ideaal. Zijn ze bijna niet bezweet en als ze dat wel zijn, binnen een kwartier droog onder een zweetdeken. Is ook veel beter voor ze hoor, zo lang nat blijven worden ze heel koud van en is ook slecht voor de spieren.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:23

Scheren zou helpen, maar ook droog rossen met stro kan een klein beetje helpen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:28

Bizzybijtje schreef:

omdat ik niet zo intensief met haar train (en ook geen wedstrijden rijd) vind k dit normaal gesproken niet nodig. Het is toch de natuurlijk deken, die wintervacht.

Doet geen van jullie je paard afsponsen/afspuiten in dit jaargetijde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:34

Nou ja als ze zo zweet is het toch intensief genoeg blijkbaar ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:42

Bizzybijtje schreef:
Nou ja als ze zo zweet is het toch intensief genoeg blijkbaar ;)

zie mijn post eerder. Ze was zo gek als een deur aan de longe. Toen ik er op zat heb ik alleen nog maar (uit)gestapt...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:45

max66 schreef:

Jawel, elke keer als ik gereden/gelongeerd heb. Zweetdeken op en droog binnen 20 minuten.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:47

Koop een Bucas deken met stay-dry fleece voering. Dit deken transporteerd het overige zweet naar buiten. Dus mocht je een keer geen tijd hebben, en ze is al grootendeels droog dan kan je toch zonder zorgen het deken om doen. Ik ben er heeel tevreden over! Kost wat, maar dan heb je ook wat

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:49

Mijn paard zweet ook veel, terwijl ik echt een recreatieruitertje ben en absoluut niet intensief train. Ik heb nu alleen de hals geschoren. Ze kan al een stuk beter der warmte kwijt. Anders idd een deken die t zweet opneemt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 22:07

Nou, normaal gesproken zweet mijn merrie niet of nauwelijks hoor , in dit jaargetijde tenminste ik zweet meestal harder dan zij, haha), zeker niet op d'r hals.
@Charissiej: die deken doet dus eigenlijk wat de (winter)vacht ook doet, vocht naar buiten transporteren?!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:11

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:16

Ja inderdaad, lees er maar even over TS,zijn fijne dekens. Erg ademend en ik zou hem persoonlijkniet op een kletsnat paard leggen, maar het schijnt wel te kunnen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:26

Het beste wat je eigenlijk kunt doen, is de natuurlijke werking van de vacht behouden.
Ik raad je aan om het volgend jaar eens zonder dekens te proberen. Als ze maar een schuilgelegenheid hebben redden ze zichzelf prima.
Mijn eigen paard heeft nog nooit een deken van dichtbij gezien. Toch word er regelmatig intensief gereden. Helemaal droog krijg je haar ook niet met uitstappen, maar dat geeft niks. Ik zet haar gewoon weer lekker op de paddock voor de nacht, met voldoende ruwvoer. Zo houd ze het zelfs bij temperaturen tot -15 prima uit.

Mischien is het niet te laat en kun je nu de deken nog af doen, maar anders heb je denk ik geen optie behalve scheren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:28

Wat ik altijd doe ik het paard afborstelen als het zweet. Als je dan de zweetdeken op doet, is het zo droog. Gewoon even alleen met de haarrichting mee borstelen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:39

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:02

max66 schreef:
Bizzybijtje schreef:

omdat ik niet zo intensief met haar train (en ook geen wedstrijden rijd) vind k dit normaal gesproken niet nodig. Het is toch de natuurlijk deken, die wintervacht.

mijn pony's doen in de winter helemaal niks, behalve schattig zijn. Ja als het gesneeuwd heeft een kwartiertje voor de slee oid maar verder staan ze lekker buiten te staan. Punt is dat ze af en toe speelkwartier hebben en als ze dan een minuut of 10 in de rondte gecrosst hebben zijn ze ookal klam en dan laat ik ze liever niet zo nat buiten staan. Door een streep over de luchtpijp, de borst en de singelplek te scheren kunnen ze de warmte beter kwijt, ook op bijvoorbeeld warme(re) dagen hebben ze zo geen last en ze kunnen toch lekker zonder deken buiten blijven staan.
Toen ik nog intensief werkte met ze gingen ze helemaal kaal en onder een deken op stal maar dat vind ik nu niet nodig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:00

ik moet ook de keuze maken, ofwel zet ik ze volledig in hun nakie (dus hélemaal geschoren)
en gooi ik er een all in one bucas deken op. Dan moet ik in de winter al serieus doorrijden voor ze zweten, en is ze na een halfuurtje terug droog, dan gewoon haar winterdeken erop, en problem solved.
als ik een dekenmodel scheer, of vroeg begin met dekens, heeft ze alsnog zoveel haar dat ik rustig 4-5 uur bezig ben met zweetdekens te wisselen en ze nog niet droog is (en dat is niet handig als je je paarden niet aan huis hebt)
dat is dus geen optie
deze winter staan ze dekenloos, maar heb ik een deel van de hals uitgeschoren (ga morgen testen of het wat helpt tijdens het rijden zelf kwa warmteafvoer), zo kunnen ze beter hun warmte kwijt, maar wel nog dag en nacht buiten staan zonder deken.
na de les doe ik een uurtje de zweetdeken erop, en als ze niet meer te warm aanvoelen terug de weide op (kunnen ze een zandbadje gaan nemen)
Als ze echt erg gezweet hebben, en ik heb warm water, zou ik ze wel afspoelen met warm water en dan onder zweetdeken zetten.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:06

Mijn paard staat 24/7 buiten, zonder deken met een lekkere dikke vacht.
Ik rij en ze zweet dan behoorlijk altijd gedaan zomer of winter.
Ik stap uit tot de vacht goed koud is en dan zadel ik af en zet haar weer buiten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:06

Tja, de dilemma's...
Hier van de week mijn zwarte die ik niet wou scheren, toch geschoren.
Reden: Stond met bezwete hals op stal, zonder dat we gereden hadden en als we reden echt drijf drupje nat.
Ik rij en les doorgaans 's avonds, geen doen dus.
Die is dus woensdag geschoren.

Mijn fjord kampioen haren maken en zweten had ik al geschoren.

De keuze niet scheren is er ook 1, als mijn paarden met haar lekker zouden werken zou ik daar vermoedelijk voor kiezen.
Echter mijn fjord is niet vooruit te branden als ze het echt warm krijgt met werk, vandaar dat ik daar
nooit lang over hoef na te denken.

Hier wordt semi functioneel geschoren. Dus niet het hele paard.