Oké voor de winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Oké voor de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 18:06

Haihai!
Ik heb nu zo'n dikke drie jaar mijn D pony'tje 24/7 buiten staan, ze wordt bijgevoed met hooi 2 tot 3 keer per dag, maar soms maaktte ik me zorgen tijdens hevige regenbuien ( ze heeft wel een schuilstal, al gebruikt ze die amper , ze vindt m eng :+ ) , dus ik heb voor de winter een 150 grams deken aangeschaft.
Is dit allemaal oké voor de winter ? :)

Greeetzzz :D

Anoniem

Re: Oké voor de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:08

In principe hoef je geen 150 grams deken te hebben, belangrijker is dat die deken dat waterdicht is anders heb je er nog niks aan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 18:09

Jaa 100% waterdicht

Annickkii schreef:
In principe hoef je geen 150 grams deken te hebben, belangrijker is dat die deken dat waterdicht is anders heb je er nog niks aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:25

Dan is het goed toch :) Red je het wel mee hoor voor de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:29

Ik zou er voor zorgen dat ze die schuilstal niet eng vind... Kan ze altijd schuilen. Dekens kunnen vaak een hevige regenbui van langere tijd niet aan..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:31

Hou je er rekening mee dat die 150 grams deken de haren van je paard platdrukt en het dier bij lage temperaturen zichzelf dus niet warm kan houden? En het dus juist met zo'n dekentje koud kan krijgen. Beter is dan nog ervoor zorgen dat de schuilstal niet meer eng is, en het dier zonder deken rond kan blijven lopen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 18:34

Klopt, maar de situatie is zo dat eigenlijk het erg moeilijk is om ervoor te zorgen dat ze de schuilstal niet meer eng vindt.
Ik zal de deken ook echt niet 'speciaal' voor de regen gebruiken hoor ;) Gewoon als winterdeken, ik bedoel meer, kan het kwaad als het een keer hard regent en ze haar dekentje op heeft ? :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:44

Lijkt me niet, daar moet een winterdeken wel tegen kunnen. Alleen nu is het nog niet echt koud, dus als je pony het nu lekker heeft met die deken op dan zul je toch wel een dikkere erbij moeten hebben voor als het straks echt hard gaat vriezen.

Enne die van mij vonden de stal eerst ook eng, maar ik voerde het hooi steeds ervoor of erin, dus toen was het snel oke. Vooral toen de andere zagen dat Grietje het niet eng vond, toen kwamen ze snel kijken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 18:55

Nu draagt ze de deken nog niet ;)
Dat is juist het probleem, aan het eind van de winter raakt ze eraan gewend, dan in het voorseizoen staat ze er zelden in en dan is ze er volgend najaar ineens weer bang voor :+
capopjekop schreef:
Lijkt me niet, daar moet een winterdeken wel tegen kunnen. Alleen nu is het nog niet echt koud, dus als je pony het nu lekker heeft met die deken op dan zul je toch wel een dikkere erbij moeten hebben voor als het straks echt hard gaat vriezen.

Enne die van mij vonden de stal eerst ook eng, maar ik voerde het hooi steeds ervoor of erin, dus toen was het snel oke. Vooral toen de andere zagen dat Grietje het niet eng vond, toen kwamen ze snel kijken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:58

Of zie jij gewoon niet wanner ze er wél in staat ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:58

Maar waarom wordt ze opeens bang? Gebeurt er dan iets? Lijkt me stug dat ze uit het niets zomaar bang wordt van een gebouwtje dat niet beweegt oid. Dan moet er toch iets gebeuren. Als het echt slecht is gaat ze er echt wel in.

Hoe wil je het dan doen met de deken? Het is me een beetje onduidelijk.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 18:59

Haha, ze staat er wel afentoe in hoor, maar dat doet ze maar heel weinig, zelden zeggen de buren weleens ( ze staat 2 straten van mij verderop) 'Ze stond laatst in de schuilstal' haha.

GamblersCup schreef:

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:01

Gaat haar weidemaatje er wel in? want dan kan het zijn dat ze er niet in mag. Als ze niet de dominanste is kan dat voorkomen.

hoe ziet je stalletje eruit?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:03

Lieshorses schreef:
Haha, ze staat er wel afentoe in hoor, maar dat doet ze maar heel weinig, zelden zeggen de buren weleens ( ze staat 2 straten van mij verderop) 'Ze stond laatst in de schuilstal' haha.

GamblersCup schreef:

Misschien heeft ze gewoon die behoefte niet?
Paarden zijn harder dan je denkt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:14

Anoniem schreef:
Ik zou er voor zorgen dat ze die schuilstal niet eng vind... Kan ze altijd schuilen. Dekens kunnen vaak een hevige regenbui van langere tijd niet aan..

Dan is je deken niet zo goed waterdicht als ie doorlekt.
Heb nog nooit meegemaakt dat mijn regendeken doorgelekt heeft, en die heeft echt behoorlijk langdurige regenbuien meegemaakt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 19:18

Ik denk dat überhaupt de deken het wel red, toch ? :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:41

Het is me alleen nog steeds niet duidelijk hoe je de deken wilt gaan gebruiken... als je m als regendeken wilt gebruiken, prima. Eraf als het weer droog is. Maar als winterdeken, en dan als enige deken voor de hele winter? Nee, niet handig. Dan krijg je dus het verhaal van zichzelf niet meer kunnen verwarmen, en de deken is dan niet warm genoeg voor -5. Dan moet je dus dekens n.a.v. temperatuur ewrop gaan leggen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:44

toch hoor je het wel vaker hoor, paarden die niet in een schuilstal gaan staan hoe erg het weer ook is. Misschien heeft ze er zelf niet zoveel moeite mee en maak jij je drukker dan nodig?? Misschien hooi voeren in de schuilstal zodat ze dat als een positieve plek gaat zien?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:47

Je paard heeft helemaal geen deken nodig. Paarden kunnen hun temperatuur prima zelf regelen.
Voer je paard in de schuilstal of laat hem zelf kiezen waar hij staat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:08

ik vind de deken ook niet erg handig, 150gr is niet veel en zoals eerder gezegd kunnen ze dan hun haren niet meer opzetten als ze het koud hebben en het dus alleen maar kouder krijgen.

Mijn pony's staan ook zelden binnen en zeker niet als het sneeuwt en liever ook niet als het regent, ze zijn niet van suiker.