Faillissement pensionstalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabuddy

Faillissement pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 12:16

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij onlangs iets af omtrent pensionstalling.
(Heb mijn merrie gewoon thuis staan, dus niet op mijn situatie van toepassing. Maar was hier benieuwd naar.)
Wanneer een pensionstalling/manegebedrijf o.i.d. failliet gaat, wat gebeurd er dan met je paard die daar op dat moment staat?
Want ik neem aan dat je dan moet bewijzen dat het paard jou eigendom is en niet van de stal.
Maar ik lees ook wel eens dat mensen het paspoort van het paard op stal hebben liggen omdat deze bij het paard moet zijn.
Echter hoe toon je dan aan dat het paard van jou is, en dus niet van het bedrijf?

Mensen hier ervaring mee?

Raja

Re: Faillissement pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:19

Volgens mij is het zo dat als jij kunt aantonen dat je iedere maand stalling betaald aan het desbetreffende bedrijf, dat er dan niks aan de hand is.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:21

ja dat is een hele goeie vraag.
maar als de bank idd beslag gaat leggen, dan betekent dit ook op alle
aanwezige paarden.
maar je hoeft niet bang te zijn dat je je paard niet terug krijgt.
ze gaan eerst alles uitzoeken.
daarom is het wel handig om een copie van je paspoort te hebben.
en je mag toch aannemen dat de pension eigenaar aangeeft welke paarden eigendom
zijn en welke niet.
maar ze leggen wel een slot op de deur, zodat je niet bij je paard kunt, tot dat alles uitgezocht is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:22

Een paspoort is geen eigendomsbewijs :n Waar dat is, is dus niet van belang.
Als jij kunt aantonen dat je iedere maand de stal betaalt, dan is er niks aan de hand.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:23

Paspoort is toch geen eigendomsbewijs?
Iedereen die dat paspoort in handen krijgt, kan dmv een briefje en 7 euro aan aangetekende post benoemd worden tot eigenaar..

Edit: Sorry, vergeet nu helemaal te reageren op de daadwerkelijke vraag :').
Volgens mij is het inderdaad zo, zoals de rest zegt: aantonen dat je maandelijks stalling betaalt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:26

Maar dan moet je ook een kontraktje hebben waarop duidelijk de naam en omschrijving van het betreffende paard staat, anders heb je alleen een bewijs van betaling, maar nog niet over welk paard het gaat ...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:28

En meestal is er ook een contract met de pesionstalling afgesloten.

Op mijn rekeningen staat om welk paard het gaat waar ik stalling voor betaal.

En idd, een paspoort is geen eigendomsbewijs, dus dat maakt helemaal niks uit.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:30

Ik betaal contant en door het horen van horror-verhalen in het verleden bij anderen, heb ik meteen bij "sollicitatie" aangegeven dat ik alleen contant betaal als ik een bewijsje van betaling krijg.
Staat netjes de datum op wanneer ik heb betaald, eveneens als de naam van mijn paard en de extra kosten van die maand (zoals peen, wormenkuur, wormenonderzoek etc.)
Netjes afgesloten met handtekening van de eigenaresse.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:31

Vind het overigens wel absurd dat je in geval van niet meer bij je paard zou mogen ... flinke vent die mij bij m'n dieren vandaan houdt }:)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:32

Nouja, met een slot op je deur kan je weinig anders doen dan je erbij neerleggen he ;)..
Kijk, de discussie die volgt zal ik ook zeker beginnen, maar denk alsnog dat het weinig uitmaakt totdat het onderzoek is afgerond.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:33

Daar ga ik in mee Shirley :=
Er moet meer voor nodig zijn als een slot op de deur denk ik.
Tijdens dit typen stijgt het al naar mijn hoofd alleen al bij de gedachte hahaha.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:34

maar ze kunnen moeilijk die paarden een maand in hun boks opsluiten.
Ik denk dat daar echt wel wat voor geregeld wordt...

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:34

ik heb zelf op een failliete stal gestaan. Eigenlijk niks van gemerkt. Een aantal pensioners zijn gewoon blijven staan en hebben zelf stro en dergelijke gekocht. Ik ben na een half jaar faillissiment verhuisd. Maar degene die daarna de stal hebben over genomen van de schuld-eigenaren die zijn blijven staan.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:35

Shirley schreef:
Vind het overigens wel absurd dat je in geval van niet meer bij je paard zou mogen ... flinke vent die mij bij m'n dieren vandaan houdt }:)

Nou idd haha

Ik dacht dat je gewoon in zo'n situatie een andere stal moet gaan zoeken, niet dat er ook beslag kan worden genomen op jouw paard.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:39

Die dieren hebben toch verzorging, beweging, misschien zelfs wel medische zorg nodig :\ dan kun je toch een eigenaar niet verbieden om bij zijn paard te komen ?

Oh oh oh, wat ben ik toch blij dat ik ze lekker thuis heb <3
Ook niet zorgvrij, wat zeg ik ... helmaal nooit vrij :D, maar in elk geval niet afhankelijk van factoren waarop je zelf geen invloed hebt zoals dit soort gevallen ...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:52

Voordat er een faillisements aanvraag door de rechter bekrachtigd wordt, moet je toch als vaste pension klant al heel veel merken.

Weinig stro en hooi op voorraad, krachtvoer wat er niet meer is.
Dure machines, zoals de tractor, die ineens weg zijn.
Een chagerijnige stalhouder.
Krampachtige pogingen om de stal te verkopen.
Stalhulpjes worden niet meer betaald.
Geen koffie en thee meer in de kantine.

Maar dan is er ineens het faillisement bekrachtigd.
Een advocaat wordt aangewezen als curator.

Deze curator moet de lopende zaken afhandelen.

Dus hij heeft ook de zorg plicht voor de dieren.

Alles wordt beschreven.
De boekhouding wordt nagespit.
Meestal wordt er een bijeenkomst belegd voor de pensionklanten en daar wordt aangegeven hoe verder te gaan.

Maar nu de praktijk.

Voor een faillisements aanvraag moet je minimaal 2 schuldeisers hebben.
Maar welke fourage handelaar gaat voor een paar duizend euro een aanvraag indienen ??
Belasting, die gaat een executie verkoop beginnen, maar alles wat nagelvast is kan niet verkocht worden.
Die fourage handelaren pakken hun verlies en doen dat niet.

Meestal is de eigenaar van de stallen die de hurende beheerders in staat van faillisement stelt.
Dus de stal zelf gaat niet failliet maar de beheerders.
De eigenaar heeft dan allang iemand die de stallen verder gaat beheren.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 14-11-12 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:57

Zorgen dat je dan zeker bewijs hebt van betaling e.d.
Al helemaal als je paspoort op stal ligt bijv.
Naamplaatje op je kast. (dan mogen ze daar ook niet in komen voor spullen!)

Ik heb altijd via bank stallingen betaald, zo heb ik altijd bewijs, bonnetjes raak ik kwijt ben ik bang.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:38

Tessabuddy schreef:
Hallo allemaal,

Ik vroeg mij onlangs iets af omtrent pensionstalling.
(Heb mijn merrie gewoon thuis staan, dus niet op mijn situatie van toepassing. Maar was hier benieuwd naar.)
Wanneer een pensionstalling/manegebedrijf o.i.d. failliet gaat, wat gebeurd er dan met je paard die daar op dat moment staat?
Want ik neem aan dat je dan moet bewijzen dat het paard jou eigendom is en niet van de stal.
Maar ik lees ook wel eens dat mensen het paspoort van het paard op stal hebben liggen omdat deze bij het paard moet zijn.
Echter hoe toon je dan aan dat het paard van jou is, en dus niet van het bedrijf?

Mensen hier ervaring mee?

dit is ook de reden waarom ik mijn paspoort in eigen bezit hou.
In het verleden mee gemaakt, (opfok) toen kreeg ik een telefoontje in de ochtend van een andere klant die mij informeerde, diezelfde dag nog ben ik naar friesland gereden en heb mijn paard opgehaald.
Daarbij betalingen doe ik via de bank en zou aan kunnen tonen dat het mijn paard is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:51

paspoort heb je geen fluit aan , is geen! eigendomsbewijs

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:13

Yv_ schreef:
Paspoort is toch geen eigendomsbewijs?
Iedereen die dat paspoort in handen krijgt, kan dmv een briefje en 7 euro aan aangetekende post benoemd worden tot eigenaar..

Hoe kom je daar nou bij? Ik weet niet over welke instantie jij het nou hebt maar misschien is het handig als je er rekening mee houdt dat dit soort dingen per stamboek verschillen.

En om antwoord te geven op de vraag: ja, daar heb je dus een eigendomsbewijs voor. Oftewel een koopcontract. Met daarop de naam en het chipnummer van het paard en je eigen gegevens.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:44

Volgens mij is het inderdaad zo dat als jij kunt aantonen dat jij iedere maand stalgeld betaald, dat er voor jou dus niks aan de hand is. Ik zet bij elke maandelijkse betaling er altijd wel mijn naam + naam van mijn paard bij. Paspoort van paard zelf heb je inderdaad verder niet veel aan om iets te kunnen bewijzen, geldt inderdaad niet als eigendomsbewijs (heb dit laatst nog bij het stamboek nagevraagd en daar gaven ze dus aan dat dit wettelijk geen eigendomsbewijs is). Volgens mij moet je dan inderdaad zoals hierboven genoemd een ondertekend koopcontract in je bezit hebben.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:48

Ik ken een stal waarbij dit gebeurt is. Paspoort is geen eigendom. Stalling betaal je gewoon dus zo kan je aantonen dat jij zorg van dat paard betaald hebt.. Er komt echt geen slot op de stal hoor :') en zowel dan breek ik die open en gaat mijn paard toch echt even ergens anders heen :j Niemand heeft het recht om jouw paard op te sluiten omdat een ander zijn zaken niet op orde heeft..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:20

WhySoWhite schreef:
Ik ken een stal waarbij dit gebeurt is. Paspoort is geen eigendom. Stalling betaal je gewoon dus zo kan je aantonen dat jij zorg van dat paard betaald hebt.. Er komt echt geen slot op de stal hoor :') en zowel dan breek ik die open en gaat mijn paard toch echt even ergens anders heen :j Niemand heeft het recht om jouw paard op te sluiten omdat een ander zijn zaken niet op orde heeft..

Daarom zal je paard ook echt niet opgesloten worden.

Zou mooi wezen. :7

Een woningstichting gaat faiiliet.
Worden dan ineens alle huurders opgesloten in hun huis ??