Bijrijder zoeken die een bijdragen betaald??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Bijrijder zoeken die een bijdragen betaald??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 17:30

Hallo bokkers,

Omdat ik na de vraag of mijn vorige bijrijder een bijdragen wou betalen
het idee kreeg alsof we wat verschikkelijk raars vroegen,
vroeg ik me af wat jullie mening hier over was?

Wij hebben namelijk een pony, en op dit moment ziet het er naar uit dat we haar moeten gaan verkopen.
Omdat de prijzen flink omhoog zijn gegaan, en er geen goedkoper aternatief in de buurt is.

Nu vroegen wij dus aan onze vorige bijrijder of ze mee wou betalen, en het leek alsof het de meeste rare vraag ooit was.
Wij hadden trouwens voor dat ze met onze pony begon al aangegeven dat we het daar nog over moesten hebben.

Maar nu vraag ik me dus af, als iemand drie dagen in de week op je pony mag rijden,
en dan wel de stal ook eventjes mee moet pakken, is het dan raar om een bijdragen te vragen??
Op een manege ben je namelijk al snel meer dan 100 euro kwijt voor drie keer per week,
en zo veel moeite is het niet om de stal eventjes te doen..

Wij zijn namelijk nu weer opzoek naar iemand anders die dat er wel voor over heeft,
want anders moeten we haar gewoon verkopen, plus dat ze nu anders 4 dagen per week stil staat..

Dus mijn vraag is, wat vinden jullie? En wat is dan een normale bijdragen om te vragen?

sasco

Re: Bijrijder zoeken die een bijdragen betaald??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:32

het is heel normaal om bijdragen te betalen, maar je moet niet te veel vragen. Meestal rond de 50 euro

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:35

Hier zijn echt al tig topics over.

Als ik jou was zou ik gewoon gaan zoeken. Wie weet vind je wel iemand die kan en wil betalen! Hou er wel rekening mee dat de winter er aan komt en je in dit seizoen misschien niet veel mensen gaat vinden die tijd over hebben én geld over hebben én het fijn vinden om in de vrieskou je pony te verzorgen én (niet onbelangrijk) geen eigen paard/pony hebben.

Je bent niet de enige die zoekt dus ik zou tegelijkertijd op zoek gaan naar een fijn nieuw huis voor je pony voor als het niet lukt een betalende verzorger te vinden.

Aanvulling; je beschrijft de werkzaamheden van een verzorgster maar hebt het over een bijrijder. Ik denk dat het makkelijker is om een betalende bijrijder te vinden dan een betalende verzorger. Dus wellicht vind je meer mensen als je de stal zelf elke dag even doet?
Laatst bijgewerkt door sallandval op 13-11-12 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:37

Het is in mijn ogen prima om een bijdrage te vragen, maar om de kosten te dekken, of om een paard te kunnen behouden.. Lijkt me a) lastig, want vaak moet je dan rond de 100 euro vragen b) wat als diegene er mee stopt?

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:37

Ik vind dat als je moet betalen voor een paard je de stal ook niet hoeft te mesten. Dat doet de eigenaar dan maar lekker zelf. En als je het zelf niet kan betalen, dat je dan je paard moet verkopen. Wat als er iets gebeurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:39

Hier zitten altijd twee kanten aan:

- Je bekijkt het vanuit het standpunt dat jij als eigenaar hulp vraagt bij de verzorging/ beweging geven en daar iemand voor zoekt, die jou dus vervolgens een gunst verleent en daar zelf ook plezier aan heeft (dan is een bijdrage niet gepast).
- Of je bekijkt het vanuit het standpunt dat de bijrijdster blij mag zijn dat ze jouw paard mag rijden en dat daar dan ook een vergoeding tegenover mag staan.

Ik ben zelf als bijrijdster bereid om mee te betalen aangezien je tegenwoordig geen paard meer gratis kan bijrijden (was ''vroeger'' heel anders), maar ik zie het wel nog steeds als een wederzijdse gunst (ik plezier van het paard, eigenaar wordt werk uit handen genomen).

In jouw situatie had ik echter waarschijnlijk hetzelfde gedaan. Maar het is maar net wat de gek ervoor geeft. Als jij iemand kunt vinden die mee wil betalen helemaal prima. Iedereen denkt er anders over :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:39

pfoeh, ik zou zeggen: doe eens de zoekfunctie

dan heb je de keus uit honderden topics hierover

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:40

Lijkt mij een hele nette bijdrage. Ik betaal voor mijn verzorgpaard 45 euro per maand. Ik rij 1x in de week en help met de stal. Nu is het wel zo dat in het gooi niet heel veel verzorgpaarden staan. Persoonlijk vind ik de. Bijdrage die vraagt keurig en helemaal niet vreemd. Als je het niet een verzorpaard noemt maar een leasepony / paard dan weten de meesten ook dat er een bijdrage wordt gevraagd.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:42

ik ben meer van leer jij van het paard en hoef je weinig te doen kan je best een bijdrage vragen (ik vroeg toen 50,-) nu een nieuw paard en nieuwe bijrijdster, zij rijd beter dan mij en mijn paard moet nog veel leren wat zij dus doet. van haar vraag ik dus helemaal niks

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:42

Ja, ik vind het raar om geld te vragen als ook de stal moet worden uitgemest. Bovendien geef je aan dat het ook in je eigen belang is dat de pony beweging krijgt.
Dus in dit geval zie ik dat beide er belang bij hebben, dus waarom dan geld vragen?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:44

45 euro voor 1x per week? Dat vind ik echt heel erg veel geld...

Ik betaal niks voor mijn bijrijdpaard, ik help iemand door haar paard te rijden omdat zij niet genoeg tijd heeft, dus het is een beetje elkaar helpen. Ik help haar, zij helpt mij aan een leuk paard.
Ik weet dat het in het Westen des lands nogal eens anders gaat, misschien zou ik er dan ook wel anders over denken. Maar het moet denk ik wel gaan om een symbolische bijdrage. Misschien een keer 50 euro maar veel meer niet.

__Do

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:46

Zelf zou ik er niet voor betalen, maar als jij iemand vind die dat wel wil, waarom niet?
Wel moet je ook rekening houden met andere kosten, je kan niet verwachten dat wanneer je naar de DA moet de verzorger daar ook aan mee betaald, heb je daar dab wel genoeg geld voor.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:46

vuurneon schreef:
Ja, ik vind het raar om geld te vragen als ook de stal moet worden uitgemest. Bovendien geef je aan dat het ook in je eigen belang is dat de pony beweging krijgt.
Dus in dit geval zie ik dat beide er belang bij hebben, dus waarom dan geld vragen?

Eens :j

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:50

HindaFree schreef:
ik ben meer van leer jij van het paard en hoef je weinig te doen kan je best een bijdrage vragen (ik vroeg toen 50,-) nu een nieuw paard en nieuwe bijrijdster, zij rijd beter dan mij en mijn paard moet nog veel leren wat zij dus doet. van haar vraag ik dus helemaal niks

Dat vind ik wel een goeie ja, voor mijn paardje vroeg ik niks aan mn bijrijdster omdat mn paardje doorgereden moest worden, en zij dat duidelijk beter kon als mij.
Heb mn paardje niet meer sinds kort, maar mocht ik in de toekomst weer een paard hebben zou ik dezelfde gedachtegang hebben...

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:53

Ik ben zelf ook wel van mening dat als jij je eigen paard niet kan onderhouden zonder een bijdrage van een bijrijder dan is het ook een beetje hypocriet om de reactie van je bijrijder raar te vinden....als bijrijder verleen je vaak ook iemand een gunst. Hoeveel eigenaren zitten wel niet met de handen in het haar vanwege tijdgebrek?

Een symbolische bijdrage van zeg 50,- per maand vind ik opzich nog redelijk: dan betaal je een beetje voor het materiaal dat je gebruikt etc.
Maar, omrekenen naar manege tarieven vind ik onredelijk omdat je dan ook betaalt voor instructie terwijl je als bijrijder vaak zelf moet betalen voor les etc waar het paard (vaak) ook beter van wordt.
In het geval dat je als bijrijder echt een leerpaard te pakken hebt is het natuurlijk ook weer anders en vind ik dat er wel meer gevraagd mag worden.

Kortom, ik vind het niet raar dat je bijrijder even scheef opkijkt...

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:55

ik rij 2 pony's van dezelfde eigenaresse 1 van de 2 heb ik een paar maanden geleden onder het zadel en ga daar over 2 jaar de wedstrijdsport in. Ik betaal 100 p/m, dat klinkt veel maar ze heeft oa een trailer en een andere auto aangeschaft (om de trailer te trekken) zodat we samen, allebei op een pony, bijv. het bos in kunnen en ik naar de voornruiters kan om daar te lessen. Ze vraagt wel veel, maar ik krijg er wel veel voor terug! mijn zusje van 6 krijgt binnenkort ook les van haar ze is 6 hihi. Mij geeft ze ook wel eens les.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:04

Het gebeurt en het kan best, maar als jouw paard geen spring of dressuurtopper is zullen veel bijrijders op een ander gaan waar ze niet moeten betalen.
Vond het vroeger als ik een verzorgpaard zocht altijd verschrikkelijk als mensen een bijdrage vroegen voor een paard dat "het niet waard is". Als je wedstrijdambitie hebt en je kunt een paard gaan rijden die je hierbij kan helpen waar de knopjes en dergelijke opstaan ja dan vind ik wel dat een bijdrage kan, maar voor een niet al te bijzonder recreatiepaard waarvan de eigenaar zelf geen tijd heeft en jij hem dus effectief helpt zoals stal mesten, voer klaarzetten, netjes zijn paard doorrijden, waarom zou je daarvoor betalen, die persoon mag dan al blij zijn dat iemand het allemaal wel wilt doen.
Ik heb vroeger zelf overwogen een paard te gaan bijrijden waarvan de eigenaar 150€/maand vroeg. Paard had wedstrijdervaring en mocht dus met bijrijder starten. Stallen hoefden niet gedaan te worden en materiaal enzo was ook beschikbaar. Binnen en buitenpiste waren aanwezig. Sjah dan heb je een ideaal paard waar je wedstrijd-ervaring mee kunt opdoen en dat mag dan best wat kosten, want een paard op dit niveau brengen heeft ook heel wat gekost.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:10

Ik vind het ook kunnen, maar dan vind ik dat je er een lease van moet maken dat jou bijrijdster zich niet meer aan vaste dagen en regels moet houden, want dan vind ik betalen belachelijk dan kun je net zo goed op de manege blijven hobbelen!

Voor hetgeen wat net opnoemt zou ik het niet over hebben om te betalen. ;)

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:14

Hier iemand met eigen paarden.
Wij hebben altijd bijrijdsters gehad. Begonnen ook gratis maar na 2 maanden doen die meiden niks meer dan alleen rijden, klusjes of zadels invetten ho maar. Alleen de gemakken.
Nu betalen ze bij ons en ze zullen nooit maar dan ook nooit vrijwillig eens zeggen van: hey ik zal het leer eens even onder handen nemen.
Dat willen ze gewoon niet, dus ik vind een bijdrage persoonlijk niet verkeerd.
Zeker omdat jou paard vaak slechter gaat lopen (ze vonden zich allemaal anky bij ons en weigerden lessen te volgen) en daarnaast gaat er vaak genoeg wat stuk en let op mijn woorden 9/10 verzorgers of bijrijdsters weigert het te vergoeden..
Ik spreek uit ervaring en wij stellen geen strenge eisen maar wij hebben stalregels op moeten stellen en zelfs iemand weg gestuurd omdat niemand zich ergens aan hield wat weer ten koste ging aan de pony's.
Erg jammer maar ik ben mijn vertrouwen in bijrijdsters en verzorgers helemaal kwijt.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:22

jeetje het lijkt wel alsof er de laatste tijd alleen maar topics hierover worden geopend. Ik heb getemd en gebruik de zoekfunctie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:24

Lienek schreef:
Wij hebben altijd bijrijdsters gehad. Begonnen ook gratis maar na 2 maanden doen die meiden niks meer dan alleen rijden, klusjes of zadels invetten ho maar. Alleen de gemakken.
Nu betalen ze bij ons en ze zullen nooit maar dan ook nooit vrijwillig eens zeggen van: hey ik zal het leer eens even onder handen nemen.
Zeker omdat jou paard vaak slechter gaat lopen (ze vonden zich allemaal anky bij ons en weigerden lessen te volgen) en daarnaast gaat er vaak genoeg wat stuk en let op mijn woorden 9/10 verzorgers of bijrijdsters weigert het te vergoeden..
Ik spreek uit ervaring en wij stellen geen strenge eisen maar wij hebben stalregels op moeten stellen en zelfs iemand weg gestuurd omdat niemand zich ergens aan hield wat weer ten koste ging aan de pony's.
Erg jammer maar ik ben mijn vertrouwen in bijrijdsters en verzorgers helemaal kwijt.

Dan heb je het wel erg slecht getroffen zeg! Ze zijn iig niet allemaal zo ;) Ik verzorg zelf bv ook nog steeds (gratis uiteraard) een pony die met pensioen is. Wat ik doe als ik daar ben: uitmesten, voeren, water bijvullen, binnenhalen, poetsen en kroelen. Ik heb haar in een ver verleden wel eens sporadisch gereden hoor, maar nu heb ik daar ook echt geen behoefte meer aan. En we hebben nog een verzorger voor haar, zelfde verhaal, en op de stal waar ze staat is een meisje die elke dag voor twee shetlandertjes zorgt waar ze nooit op rijdt.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:27

Juul schreef:
Lienek schreef:

Dan heb je het wel erg slecht getroffen zeg! Ze zijn iig niet allemaal zo ;) Ik verzorg zelf bv ook nog steeds (gratis uiteraard) een pony die met pensioen is. Wat ik doe als ik daar ben: uitmesten, voeren, water bijvullen, binnenhalen, poetsen en kroelen. Ik heb haar in een ver verleden wel eens sporadisch gereden hoor, maar nu heb ik daar ook echt geen behoefte meer aan. En we hebben nog een verzorger voor haar, zelfde verhaal, en op de stal waar ze staat is een meisje die elke dag voor twee shetlandertjes zorgt waar ze nooit op rijdt.

Ja klinkt allemaal erg negatief maar toen ik die meiden destijds ontmoette waren ze allemaal zo enthousiast en ze wilden allemaal lessen nemen en flink de handen uit de mouwen steken... Helaas waren het allemaal loze woorden

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:29

Ik zou of een bijdrage vragen in de vorm van geld, of een bijdrage in de vorm van lessen. Dat je graag wilt dat zij (of hij) dresuurlessen gaat volgen. Komt ook jouw paard ten goede.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:31

Ik zou eerder denken dat de eigenaar iemand betaald om zijn paard te verzorgen en te rijden, dan andersom! Je denkt toch niet dat ik geld ga betalen om iemand zijn paard door te rijden, vraag er eerder zelf geld voor!

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:33

Ik vind het eerlijk gezegd best raar, aangezien je spreekt van een wederdienst (ze heeft plezier van het rijden maar ook de verplichting om de stal uit te mesten).
Sowieso krom als je een ander laat betalen voor JOUW paard (komt het dan wel een beetje op neer vind ik...)

Een symbolisch bedrag, 2 tientjes ofzo, vind ik niet zo gek. Of eens een zak voer betalen of een dekje kopen.