wie is schuldig??? zij of ik???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
callippo

Berichten: 3207
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:27

Kun je jezelf verzekeren voor dit soort ongelukjes?
Zeker als je wettelijk aansprakelijk bent, dan moet dit toch in een WA verzekering kunnen staan?

15 euro is inderdaad maar heel weinig geld, daar zou ik niet over gaan zeiken hoor.
Maar mijn hengst staat dus ook naast een wei merrie, 2 draden ertussen, 1 meter uit elkaar en hij doet echt helemaal niets. Staat soms ff te briesen als ze hengstig zijn, maar hij heeft niet echt interesse in de dames.
Maar het zou toch wel vervelend zijn als straks een merrietje naar mijn hengst toe ontsnapt (omheining is alleen stroomdraden) en zij dan gedekt wordt.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:49

Ik zou mijn poot stijf houden, naar mijn mening is het haar eigen schuld, zij zet hem naast je hengst neer ik vind het erg aardig van je dat je nog had aangeboden om de helft te betalen succes er mee

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 03:43

Quellian"]
... Ik weet niet wie er de schuldige is, weet alleen dat als het mijn merrie zou zijn, ik jou hengst het hele erf over geschopt zou hebben. Maar ik zou dan ook niet zo dom zijn...
[/quote]
Eehh... misschien ben ik wel erg naief of Blond , maar dit snap ik niet helemaal Verward !! Als ik een hengstige merrie naast een hengst zet, moet ik er als merrie-eigenaar áltijd van uitgaan, dat er "iets" kan gebeuren!
Je kan een hengst toch niet voor iets straffen voor iets, waar zijn leven om draait: nl. het voortplanten Knipoog !

[quote="sherwood schreef:
maar mensen waar hebben we het nou over? Een spuitje om het veulen weg te spuiten kost maar E15,- gewoon een hengstigheids spuit namelijk hormoon PGF2alfa. Ik heb het hier zelfs in de koelkast staan. Als dat alles is. Vind wel dat de merriehouder in dit geval arnstig fout was, maar wat is nou E15,-?

Gelukkig is "het probleem" opgelost Lachen !
Ik denk dat het in dit geval dus niet meer zozeer om een financiele oplossing is gegaan (want idd, wat is nu €15.- ??!), maar meer een emotionele en ik vind dat je daar goed hebt gereageerd; je had immers al vanaf het eerste ogenblik aangeboden, om de kosten te delen en je bent steeds bereid geweest om er over te praten OK dan! !

nishrinakn

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:25

Ik heb ook hengsten en ik vind dat je een hengst niet zomaar alleen kan laten.
Tenzij er een hengstenomheining is.(daar bedoel ik mee hoog genoeg en steveig genoeg om hem alleen te laten)
Dit is dan ook in veiligheid voor een hengst zelf.
Als je weet dat er iemand naast kan komen staan met een ander paard , dan loop je inderdaad een risico.
Ik heb ooit eens gehad, ik liep met mijn merrie in de buitenbak, en daarnaast waren paddocks,(van stalen buizen) had de stal eigenaar een hengst van iemand anders buitengezet zonder er toezicht op te houden.
Ik liep rondjes door de bak en sneed een stuk af, langs de hengst wand hij was een beetje wild aan het doen.
Mijn merrie was niet eens hengstig.
Opeens hoorde ik achter mij een hele harde klap, was die hengst door het hek heen gedenderd.
Ik roepen HENGST LOS !!!
Het paard kwam op mij af en begon bij mijn merrie , zij trapte van der af, maar die hengst was zo wild hij denderde dwars voor mij, ik liet haar los wand ik kon niets.
Hun rennen en mijn merrie trappen, rende ze na even de stallen in , en sloten we ze op in een stal, en haalde mijn merrie eruit.
Geluukig alle goed gegaan verder, maar de hengst die had wat klappen gehad.
Kreeg ik de schuld ervan.!! Nou dat was lekker.
We zijn daar na twee dagen weggegaan.

pantarhei

Berichten: 9070
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:50

Een merrie die nog niet eerder natuurlijk is gedekt laat zich niet zomaar dekken. Wij hebben ca 8 merries en twee ruinen. Een van de ruinen dekt ook nog, maar krijgt dat alleen voor elkaar als de merrie dat toelaat en dat is alleen het geval bij een die al eerder natuurlijk is gedekt. Die dekking (gewenste dus) heeft nogal wat tijd gekost omdat madam er niet erg van gediend was. Het is dus maar de vraag of de merrie wel gedekt is. Zeker als de hengst ervaring heeft en er waarschijnlijk echt niet zomaar opspringt.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:54

Ik vindt het haar eigen schuld.

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 17:52

Zij is zelf fout, jou hengst stond eerder buiten en ze heeft hem er zelf bijgezet..
Vind het nog netjes dat je de kosten wild delen, want dat hoef je volgens mij nog niet eens te doen.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:21

Quellian schreef:
, weet alleen dat als het mijn merrie zou zijn, ik jou hengst het hele erf over geschopt zou hebben. Maar ik zou dan ook niet zo dom zijn...


Om de hengst verrot te schoppen vind ik dus net zo dom, ga in gevecht met de eigenaar maar niet met het dier.

Verder vind ik persoonlijk dat de merrie-eigenaar fout is maar dat is volgens de wet dus niet zo.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:53

Quellian schreef:
Ik weet niet wie er de schuldige is, weet alleen dat als het mijn merrie zou zijn, ik jou hengst het hele erf over geschopt zou hebben. Maar ik zou dan ook niet zo dom zijn...

Verward Verward Verward
Waar slaat dat dan op? Die hengst doet niks fout hoor! Tenminste niet waar hij zich van bewust is. Daarbij krijg je een hengst niet van een merrie af, en ook niet over het terrein geschopt, sterker nog, je kunt er niet eens bij in de buurt komen, dat is levens gevaarlijk!
Een hengst voelt geen pijn meer op zo'n moment en ziet geen gevaar meer, dus iemand die op hem in staat te schoppen (als ie daar al bij kan) wordt gewoon verpletterd omdat ie te dich bij staat.
Denk dat je dat ik het echt ook niet zult doen, maar vond het een wat vage reactie. Beter om je op de eigenaar af te reageren dan als dat dan moet. De hengst was niet fout.

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:06

Nou, dit is toevallig, in augustus heb ik met mijn wielkopolka hengst precies hetzelfde meegemaakt alleen zat er een weiland tussen en de poort van de merrie land was niet goed dichtgemaakt, gevolg, de merries zijn naar mijn jongen gelopen, en neus aan neus is hij door het draad gegaan, uren vermaakt tussen 6 merries (hij zat ook onder de wonden)
1 merrie was die middag gedekt door flemmingh dus werd ook het vruchtje weggespoten omdat men niet wist van wie het was.
Mijn hengst was zo onhandelbaar geworden en moest ik jammer genoeg laten castreren. Ik ben wel weggegaan bij die stal omdat er toch wat wrijving was gekomen en 3 dagen nadat hij gecastreerd was, hebben ze hem weer naast de merries gezet, hij denkt natuurlijk nog steeds dat hij hengst was en dat arme dier heeft zich kapot gelopen, toch hebben we het gelaten bij wat het was, zij haar kosten ik de mijne. Zij geen veulen van flemmigh, ik geen hengst.
Tja...kijk eens op http://photos.yahoo.com/natasjastn Balladyn.