Natuurlijk onderhoud gebit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesa

Natuurlijk onderhoud gebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 14:10

Gisteren kwam de tandarts voor een paard. Ik vroeg hem hoe het gebit van wilde paarden zichzelf zo goed kon behouden en wij jaarlijks een afspraak hebben.
Hij dacht dat wilde paarden meer tijd besteden aan het eten.
Ik ben het daar niet mee eens.
Ik heb 3 paarden en twee grote slowfeeders die 24 uur gevuld zijn. Ik voer ook granen bij en in de winter de hele dag staan ze op het gras.
Ik ben woonachtig in Israel zo in de zomer hebben we hier geen gras.
Wie kan mij het verschil met natuurlijke paarden hierbij uitleggen omtreft het gebit?
Laatst bijgewerkt door Martine op 12-11-12 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: capslock uit de titel gehaald.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:27

Ik denk dat je meer moet kijken naar wat de paarden eten...de paarden thuis krijgen vaak gras of hooi en dat is vaak een niet al te stevige structuur.
In het wild moet een paard zijn kostje bij elkaar scharrelen en eet behalve gras ook takken,bast,riet en alles wat er voor handen ligt.Af en toe een hap zand mee en schuren maar :D
Er zijn dus meer structuren waaraan het gebit wordt blootgesteld en niet alleen de "slappe vermicelli"die de paarden thuis krijgen.

Wij hadden vroeger een pony die zijn gebit zelf goed korthield door elke dag een hapje grof duivenvoer te pikken als hij van de weide naar stal ging :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:31

In het wild eten paarden totaal andere dingen dan in de gedomesticeerde versie. Granen zijn overigens ook niet aan de orde, denkend aan de muesli's die wij soms voeren. ;) En verder denk ik dat in het wild paarden wel degelijk gebitsproblemen kunnen hebben, misschien veel minder snel. Maar daar geldt het recht van de sterkste uiteindelijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:31

Klopt wat tinky zegt, paarden hebben vezelig, stengelig voedsel nodig. In Nederland is dat niet vanzelfsprekend (gras, bemest hooi) maar in Israël is dat misschien anders?

Ander punt is dat paarden van de grond moeten eten. Is dat bij jouw slowfeeders ook zo TS? Dan schuift namelijk de onderkaak in een bepaalde positie tov de bovenkaak en daarmee houdt het paard z'n eigen gebit goed bij.

En in de dramatischer gevallen (bijv. paarden met weinig kroon): die verhongeren gewoon als ze ouder worden of als het gebit te slecht wordt. Bij "wilde paarden" gaat 't altijd over paarden als soort, niet om het individuele paard... gedomesticeerde paarden die in het wild misschien zouden verhongeren of zouden bezwijken aan een infectie worden door ons, liefhebbende baasjes, in leven gehouden met tandarts en antibiotica :Y)

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 17:23

Ja ik zie nu het verschil. Hier is het 6 maanden hooi en 6 maanden hooi en gras.
We hebben hier niet zulk ''rijk'' gras als in Nederland maar het blijft tov het gebit natuurlijk nog steeds slappe hap.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:25

Ik leg ook boomstammen neer, zodat ze de bast erom weg knagen. Ook bomen vreten ze netjes kaal. Jonge boom heeft nu formaat tandenstoker := en ook gewoon palen waar ze aan mogen vreten.
Stro geef ik ook extra erbij :)

Dus ik geef ze wel bewust wat meer te knagen :) maar echt de natuur nabootsten lukt niet. In de natuur gaan ze gewoon dood als het gebit slecht is. Dus een slecht gebit zal daarom niet vaak voorkomen (dood volgt vlot immers, door uithongering of door opgegeten te worden).

annebe

Re: NATUURLIJK ONDERHOUD GEBIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:30

Ook de manier van eten is anders bij een wild paard als bij een normaal paard. Onze 4 wilde exmoor hengsten, strippen echt het eten (oppassen geblazen dat je vingers er niet tussen zitten!)
Terwijl "normale" paarden vaak met hun lippen pakken (iets wat wij mensen deze dieren aangeleerd hebben)