hoe nat mag een paddock zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BenaLaars

hoe nat mag een paddock zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 15:54

Beste bokkers,

Zelf zit ik een beetje in een dilema,

Mijn paard staat gestald op een stal waar ik het heel erg naar mijn zin heb, leuke mensen, prima instructie en vrijwel iedere faciliteit die ik me kan wensen is aanwezig (soms overwegend stoffig en oud, maar aanwezig!)

Nu is er een ding waar ik vreselijk tegen aan loop; de paddocks.. Mijn paard staat op werkdagen zo'n 2/3 uur in de paddock buiten. Redelijk ruim, met vriendjes waar hij in de zomer mee op t land staat; dus super voor hem. Ware het niet dat hij zowat tot zijn knieen in de blubber staat. Vrijwel alle paarden uit deze groep hebben mok en de mijne dus ook, uiteraard behandel ik dit, maar het is natuurlijk dweilen met de kraan open. Rijden kan pas als ik alle vier de benen heb schoongespoten en zijn gehele buik van een dikke modderlaag heb ontdaan. vluchten voor bijtende soortgenoten gaat in slowmotion aangezien de modder nogal vacuum zuigt.

In hoeverre is dit "part of keeping horses" en wanneer mag je van een stal (opgericht ter huisvestiging van paarden) verwachten dat in bepaalde faciliteiten voor de dieren gewoon geinvesteerd wordt? Er gaat bij mij toch een wenkbrauw omhoog wanneer de paddocks er zo bij liggen, en er wel geld is voor een nieuwe parkeerplaats voor wedstrijdbezoekers bv. Vandaag ben ik letterlijk omgedraaid en heb mijn paard maar op stal gezet. Als het tijdelijk alternatief is om zelf nog een uur met hem te gaan wandelen/grazen whatever dan heb ik dat ervoor over.

Dit is mijn eerste paard op onze eerste stal, ik kan dus niet vergelijken met andere stallen. Loop ik me aan te stellen en kan een paard prima de gehele winter in de blubber staat met als gevolg mok, rotstraal en weke hoeven die gaan splijten rondlopen? of mag ik van een pensionstal verwachten dat ze maatregelen treffen om de paddocks redelijk droog te houden?

Graag jullie mening voordat ik de zeikerd ga uithangen }>

HTM

Re: hoe nat mag een paddock zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:58

Ik zou dit zeker wel gaan bespreken.
Zeker als je paard al met mok staat, en steeds weer de bagger in gestuurd wordt.
Zou het persoonlijk niet doen, en eerst zorgen dat de mok over is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:01

Ik vind niet dat je de zeikerd uithangt, je wilt het beste voor je paard. En dat zijn die paddocks duidelijk niet. Wat ik zou doen: met de staleigenaar praten, of daar wat aan gedaan kan worden (en neem dan ook gelijk even de uren mee dat ze buiten staan, 2-3 uur is echt vééls te weinig!) en dan ook direct, aangezien het herfst is. Zo niet, dan zou ik ráp een andere stal zoeken.
Je paard moet droog buiten kunnen staan. Natuurlijk kun je niet alles droog houden, maar tot de knieeen in de modder, nee...

Dit is niet hoe een paard hoort te staan. Te kort, en niet goed voor de gezondheid. Misschien met de andere paarden eigenaren met de staleigenaar rond de tafel?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:05

HTM Maar dat betekent dan dus dat het paard niet buiten kan en weer de paddock in gaat als hij genezen is, en daarop opnieuw mok ontwikkeld.
Lijkt mij iig geen gezonde optie.

Persoonlijk vind ik wandelen met je paard te weinig beweging bieden. Dat betekent dan altijd nog dat hij al snel zo'n 20-22 uur op stal staat. Ik weet dat er meer paarden zijn die veel op stal staan, maar dat maakt mij evengoed geen voorstander daarvan. (vind 2-3 uur buiten trouwens ook te weinig.)

Ik denk zelf dat de pensionstal waar zal moeten bieden voor zijn geld. Als je de afspraak hebt dat het paard voor het pensiongeld een aantal uren buiten kan, dan moet ervoor worden gezorgd dat dit op deuglijke wijze kan.
Modder op paarden is niet erg; een groot deel van de paarden mok en aanverwante problemen, zegt echter weinig goeds over het beleid.

Ze hebben materiaal (neem ik aan) en kunnen zich orienteren op de mogelijkheden, dus dienen ze dat te doen. Ik zou het dus wel opnemen met de pensionhouder.
Of van stal veranderen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:08

Ik zou je paard wel uit de blubber houden tot de mok genezen is, even kiezen uit twee kwaden, lang op stal is ook niet goed, geïnfecteerde mok ook zeker niet. Kan de pensionstal als goedkope oplossing geen grote vracht zand in de paddocks storten?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 16:09

stalhouder is nogal eh... niet gecharmeerd van suggesties ter verbetering van zijn bedrijf (echte boeren). Het geld zou er ook niet voor zijn, waar ik me in kan inleven. Het is ook zeker geen dure stalling; maar ik heb ze niet gekozen vanwege de lage kosten, maar het vooruitzicht van veel buitenstaan. Helaas blijkt dit nu toch tegen te vallen.

Daarbij komt ook dat bepaalde paarden dus het gehele jaar geen modder zien (niet alle paddocks zijn zo nat, waar sommige dagelijk in gezet worden. Dat maakt me gewoon boos, bijna jaloers! Dieren moeten toch geen dupe worden van vriendjespolitiek!?

Mijn paard komt sowieso zo'n 4 uur per dag uit stal (hij is zowat mijn dagbesteding) om te poetsen, losgooien en rijden.
Het uurtje wandelen zou dus aan het eind van de dag een extra keer eruit zijn.

Man o Man wat ben ik soms jaloers op die lekkere pony's die gewoon nog steeds lekker op t land staan; dat is pas een paardenleven!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:10

Als het daar al zo'n natte bende is, denk ik niet dat een vracht zand gaat helpen. Het wordt ten eerste een ontzéttend zware bodem en binnen korte tijd zal ook het zand in een modderbende veranderen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:11

LenaBaars schreef:
Man o Man wat ben ik soms jaloers op die lekkere pony's die gewoon nog steeds lekker op t land staan; dat is pas een paardenleven!

Juist, dus ik zou toch met hem gaan praten. En als er niets kan veranderen, eens verder kijken. Er zullen genoeg stallen zijn waar de paarden wél gehouden worden zoals het hoort.

liljebo

Re: hoe nat mag een paddock zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:15

Er was toch wel geld voor de parkeerplaats? Overigens zijn de uren in de wei niet echt te vervangen door rijden e.d. Paard moet gewoon een behoorlijk aantal uren vrij kunnen bewegen.
Maar goed... wat de pensionhouder betreft... tuurlijk wil hij geen geld betalen. Hij bekijkt het zakelijk en het zal zijn probleem niet zijn (in zijn ogen) dat paarden mok en dergelijke ontwikkelen. Ik vind het geen goede zaak.
Dierenartskosten zijn straks hoger dan de prijs van een goede pensionstal.

Ik zou dus ook eens aan tafel gaan zitten (evt met andere eigenaars erbij) en als hij er niets aan wil doen, dan toch eens rondkijken voor een stal die wel kan bieden wat ze beloven.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 16:16

@GamblersCup

Beetje jammer dat ik juist hier ben gaan wonen vanwege de stalling op 2 km afstand. Maar dat mag natuurlijk geen reden zijn om hem hier te laten. Probleem is wel een beetje dat ik dus echt nog geen stal ben tegen gekomen waar ze het naar mijn idee goed doen; en dan heb ik nog een ruim budget en kijk als laatste naar de prijs.
Ik wil de faciliteiten van een sportstal, maar waar de dieren ook nog een paardwaardig leven kunnen leiden (dus met veeel buiten staan) Moeilijker dan je denkt in het Gooi.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:17

Solleke_Noah schreef:
Ik zou je paard wel uit de blubber houden tot de mok genezen is, even kiezen uit twee kwaden, lang op stal is ook niet goed, geïnfecteerde mok ook zeker niet. Kan de pensionstal als goedkope oplossing geen grote vracht zand in de paddocks storten?

Dit bedoelde ik ook, maar als ze echt dr paard buiten wil hebben gaat dus ten koste van de gezondheid.
Heb ook even je profiel gekeken, zie dat je paard witte voetjes heeft, deze zijn extra vatbaar voor mok, dus haal hem echt uit die bagger! anders gaat het niet over, en wordt het alleen maar erger.
En dat is zonde van je paard.

Indien praten niet werkt, dan maar verhuizen, je wil toch het beste voor je paard?

En 1 uur meer of minder buiten in de winter zou ik me dan niet zo druk om maken, als die maar gezond is, en dat is die nu niet.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:17

Ik denk niet dat je je pensionstalhouder iets kunt verplichten. Het bespreekbaar maken wel. Je bent op die stal gaan staan en daarmee ga je dus in principe akkoord met het beleid wat daar gevoerd wordt en met de omstandigheden. Kun je niet achteraf "eisen" dat je het anders wilt. Zwart zand wordt nou eenmaal blubber in deze tijd van het jaar, zeker als er in verhouding veel paarden op een klein stukje staan. Er zijn wel stallen, maar niet heel veel die hunpaddocks gedraineerd hebben en wit zand er in hebben liggen. Dat is best een flinke kostenpost. Dat jouw stalhouder de voorkeur geeft aan een parkeerplaats voor wedstrijdruiters snap ik wel, want dat levert uiteindelijk geld op ipv dat het hem alleen maar geld kost.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 16:19

Hij heeft inderdaad 3 witte voeten (voetjes mag ik t niet noemen van de Smit haha) en de gehele kootholte zit onder de korsten. Het is pijnlijk voor hem, en ik wil m inderdaad gewoon gezond hebben.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:21

TS, heel vervelend inderdaad, als je een goede stal verwacht. Maar misschien zou je de eisen voor jezelf iets aan kunnen passen voor de gezondheid van je paard? Ik denk dat paard gelukkiger en gezonder is op een stal waar ie wél de hele dag op een (vrij droog) weiland kan staan, dan een paar miezerige uurtjes in de blub staan, maar wel een stapmolen en een warm water plaats hebben... ik noem maar wat. Ik weet niet wat je precies bedoeld met "faciliteiten van een sportstal"....

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:22

Er zijn in Bunschoten eo toch genoeg stallen met goede faciliteiten en meer uren buiten. Weet niet hoever je wilt rijden naar je paard en waar je nu staat? Groenendaal?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 16:24

Natuurlijk mag ik zal ik niets van hem eisen! Hij loopt als stalhouder alle risico's en zal het in de huidige financiele tijd vast niet makkelijk hebben. Dit topic opende ik voornamelijk omdat ik wil weten hoe algemeen geaccepteerd het is dat je paard eigenlijk in een modderbad staat. Dit omdat sommige stalgenoten dit wel zien als "part of keeping a horse" en ik niet aan dat idee kan wennen.. Het voelt onnatuurlijk om een paard wat je met beleid en zorgvuldigheid traint, verzorgt en voed, vervolgens met mok in een natte paddock gooit.

Aan de andere kant is het alternatief gewoon helemaal niet meer buiten komen; want dat ze nu al zo slecht zijn voorspelt weinig goeds voor de rest van de winter.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 16:27

stapmolen ed hebben we niet. met sportfaciliteiten bedoel ik binnenstalling; binnenbak en poetsplaats.

Suggesties zijn meer dan welkom. heb namelijk al een stuk of 4 stallingen bezocht van hilversumse meent tot aan amersfoort. Ik ben alleen niet zo bekend in de paardenwereld en dus weet ik niet wat er allemaal beschikbaar is.

Edit; Nee niet op Groenendaal, (durf de stal niet te noemen omdat ik ze niet zwart wil maken)
Laatst bijgewerkt door BenaLaars op 09-11-12 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:28

En in welke staat zullen die paddocks zijn als deze diepe modder bevriest... volgens mij wordt dat benenbrekerij.
Mensen die zulke situaties voor hun paard accepteren, zijn in mijn ogen egoistisch, in eerste instantie zorg je er toch voor dat je paard er goed, paardwaardig en gezond bij staat.... droge paddocks of weiland is het eerste waar een stalhouder voor dient te zorgen in de herfst en winter.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:29

Wat is je budget en welke reisbereidheid heb je? 5 minuten, 20 minuten of mag een half uur ook? Weet echt zat stallen in Bunschoten eo.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:30

LenaBaars schreef:
stapmolen ed hebben we niet. met sportfaciliteiten bedoel ik binnenstalling; binnenbak en poetsplaats.

Dat vind ik geen sportstal faciliteiten hoor, dat moet toch op meerdere (gewone? recreatieve? pension?) stallen te vinden zijn? Maar ik ken jouw omgeving zelf niet...

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 16:33

GamblersCup schreef:
En in welke staat zullen die paddocks zijn als deze diepe modder bevriest... volgens mij wordt dat benenbrekerij.
Mensen die zulke situaties voor hun paard accepteren, zijn in mijn ogen egoistisch, in eerste instantie zorg je er toch voor dat je paard er goed, paardwaardig en gezond bij staat.... droge paddocks of weiland is het eerste waar een stalhouder voor dient te zorgen in de herfst en winter.

Inderdaad!! heb zelf veel dieren en alleen mijn paard staat er naar mijn idee niet helemaal happy bij.

Zouden boeren die 1 paard hebben staan (van dochter oid) misschien een weidegenoot zoeken? ik laad m nog liever 4 keer per week in de trailer om naar een vereniging te gaan voor de lessen dan dat hij de hele winter binnen gaat staan.

Budget heb ik niet echt (ok, ben geen miljonair, maar ben bereid te betalen voor een beter leven) en reisafstand vind ik ook ondergeschikt (tja binnen 20km ofzo?)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:36

GamblersCup schreef:
. droge paddocks of weiland is het eerste waar een stalhouder voor dient te zorgen in de herfst en winter.

8 van de 10 als het geen 9 van de 10 stallen is, hebben modderpaddocks. Goede drainage is helaas geen verplichting voor een stalhouder. Vind het dan ook kort door de bocht om te zeggen dat je stalhouder daar als eerste voor dient te zorgen. Zo werkt het niet.

GamblersCup

Gewoon langsgaan bij zulke boerderijen en vragen? Oproepje plaatsen hier op bokt voor een andere stal? Iemand is geloof ik al voor je bezig en heeft suggesties?

Hou er wel rekening mee dat dat "4 keer per week laden en naar vereniging rijden" twee weken leuk is, en dat het je dan de keel uit gaat hangen :D Been there, done that. En als het heftig vriest, ga je niet met trailer op pad. Levensgevaarlijk.

Sim

Ik zal je per pb een lijstje sturen met stallen in de omgeving. Kun je zelf gaan kijken welke je aan staat.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:39

_Sim_ schreef:
GamblersCup schreef:
. droge paddocks of weiland is het eerste waar een stalhouder voor dient te zorgen in de herfst en winter.

8 van de 10 als het geen 9 van de 10 stallen is, hebben modderpaddocks. Goede drainage is helaas geen verplichting voor een stalhouder. Vind het dan ook kort door de bocht om te zeggen dat je stalhouder daar als eerste voor dient te zorgen. Zo werkt het niet.

Jawel, zo werkt het wel. En als dat in jullie omgeving niet zo is: zo zou het wel moeten zijn. Wil je ze de hele winter binnen laten staan dan? Zo'n stal zou hier op de zwarte lijst komen te staan.
De paarden gaan hier echt niet in de winter op stal hoor, die komen hier overal buiten. Meestal gewoon op het land, maar anders wordt er voor relatief droge paddocks gezorgd. Hier zie je het vaak alleen bij particulieren thuis, paarden die tot aan de knieeen in de drek staan.