welke prijs voor huren stallencomplex + weide (België)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arwen21

welke prijs voor huren stallencomplex + weide (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:36

Hallo,

Er komt binnekort een stallencomplex (10 stallen van 3m x 3m) te huur in mijn buurt. Dit wordt verhuurd samen met weide (schat zo'n 3 ha) en een buitenpiste.
Ik heb interesse om het te huren, maar wat is nu een redelijke prijs voor zoiets?
Regio tussen Antwerpen en Brussel.

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Sjors

Re: welke prijs voor huren stallencomplex + weide (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:17

Vertel er eens wat meer bij. Zoals; hoe vaak word er gevoerd? En wat (hoe vaak hooi/brok)? Hoelang staan ze buiten? Luxe?

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 23:14

Het gaat echt over de huur van het stallencomplex in zijn geheel.
Dus kale huur.
Hooi, stro, ... moet zelf aangekocht worden en de verzorging van de paarden moet zelf gedaan worden.
Het idee is dan om een deel van de stallen te gaan verhuren.
Maar om te zien of dit rendabel kan zijn, zou ik eerst een idee moeten hebben van wat de huurprijs van zoiets ongeveer waard is

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:15

In wat voor staat zijn de stallen etc. ?

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:09

Het hangt denk ik ook nog af van de faciliteiten :
- wasplaats/poetsplaats/solarium
- inrichting stallen (veilig/contact met andere paarden mogelijk/afvoer urine)
- zadelkamer/zadelkasten
- binnenpiste/buitenpiste
- grootte van hooiopslag
- paddocks
- weideafsluiting : staat en materiaal
- parking
- kosten inbegrepen (elektriciteit, water)
- locatie (denk aan stad/platteland, toegang tot bossen/ruiterroutes)

Ik zou zelf ongeveer €100 per maand per stal (dus €1000) schatten indien er een degelijke piste aanwezig is en de weides veilig zijn afgemaakt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:11

Met binnenbak ongeveer €100,- per maand, zonder ongeveer €75,- per maand lijkt me een redelijke prijs. Als het duurder wordt zal het lastig worden het rendabel te krijgen omdat je zelf alle kosten nog hebt voor voer, strooisel, brandstof en evt klein onderhoud van terrein en machines en een inkomen.
Die €100,-zie ik regel matig langskomen bij kale verhuur van een stallenblok of stal. Per box dan natuurlijk!

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 22:14

De stallen zijn op zich in goede staat. Het is een stenen gebouw. In het midden een gang en langs beide kanten 5 stallen.
De paarden kunnen contact maken met elkaar. De tussenwanden zijn zo'n 1m20 hoog gok ik, met daarboven 2 horizontale stalen buizen.
Een (groot) nadeel vind ik wil dat de stallen heel donker zijn. Ik denk dat er nergens een lichtplaat is en ook nergens een raam/opening naar buiten.
(Verlichting is wel aanwezig, maar dus geen zonlicht binnen als de buitendeuren toe zijn).
Verdere faciliteiten zijn er niet echt. Geen solarium, geen poetsplaats, geen zadelkamer, geen paddocks, geen binnenpiste.
Er is wel een grote overkapping met 3 muren, waar zadelkasten etc. geplaatst kunnen worden. Ook voor hooi en stro is er voldoende plek.
Weide-afsluiting is er momenteel nog niet en ook geen schuilstal. Dat moet door de huurders geplaatst worden, maar wordt wel betaald door de eigenaars.
Elektriciteit en water dienen we zelf te betalen.
Qua locatie: gunstige ligging want tussen Antwerpen en Brussel in , vlot bereikbaar (ligt vlak aan een grote baan), maar een prachtige rustige omgeving omdat het dieper in gelegen is.
Momenteel is gaan wandelen moeilijk omdat je direct de grote baan op moet. Er is eventueel wel een mogelijkheid om een bruggetje aan te leggen zodat je vanuit de weide direct op een rustig wandelweggetje komt.
Ah ja, machines zijn ter beschikking en brandstof wordt door de eigenaar betaald.

Ik denk dat een mogelijke 'pensiongast' nooit meer dan 250 euro per maand zal willen betalen. Ik ga momenteel uit van 50 euro per maand voor hooi, 30 voor stro en 20 voor krachtvoer (per paard natuurlijk!!). Ik had gerekend op een 100 euro voor het werk dat ik zou leveren (ook weer per paard en per maand), dus 3,3 euro per dag voor het binnen en buiten zetten van een paard, voorzien van drinkwater op de weide, stal uitmesten, hooi en krachtvoer geven). Dat wil zeggen dat het enkel rendabel zou zijn als de huur 50 euro per stal zou zijn (en er dan van uitgaande dat mensen 250 euro willen betalen, waar ik al voor vrees. Volpension met binnenpiste, buitenpiste, solarium, cafetaria,... kost een paar km verderop 300 euro).

Reken ik verkeerd? Is de 100 euro die ik er zelf op wil 'verdienen' te veel gerekend?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:18

ik zou nog in geen 250 jaar 250 euro betalen. ;) Hier in de buurt in een stalling met de dingen die jij noemt + twee paddocks + een kilometer verderop een binnenhal plus twee paddocks plus hele grote stallen voor 125,- per maand. All in qua voer en water, en daar wordt niet zuinig gevoerd. :n

Dus nee, dat vind ik persoonlijk geen redelijke prijs. Voor 250,- heb je hier in de buurt een stal met alles erop en eraan.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de gevraagde huurprijs?

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 22:25

KBTP schreef:
ik zou nog in geen 250 jaar 250 euro betalen. ;) Hier in de buurt in een stalling met de dingen die jij noemt + twee paddocks + een kilometer verderop een binnenhal plus twee paddocks plus hele grote stallen voor 125,- per maand. All in qua voer en water, en daar wordt niet zuinig gevoerd. :n

Dus nee, dat vind ik persoonlijk geen redelijke prijs. Voor 250,- heb je hier in de buurt een stal met alles erop en eraan.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de gevraagde huurprijs?

Ik vrees inderdaad ook dat 250 euro te veel zal zijn. 200 lijkt me dan wel weer een bedrag dat mensen er (in deze regio) voor zullen willen betalen. Maar dat zou dan willen zeggen dat ik de stallen gratis zou moeten kunnen huren :-) en dat gaat vrees ik niet lukken.
Prijzen als 125 euro daar kan ik dan ook weer niet bij. 100 euro per maand voor hooi, stro en krachtvoer. Blijft er nog 25 euro over voor de pensionhouder, da's nog geen euro per dag! Dan zou ik niet langer dan 5 minuten per dag willen bezig zijn met de verzorging van de paarden... Maar als je eten moet geven, stallen uitmesten,... is dat onmogelijk...

Vraagprijs is 1000 euro (dus 100 per stal). Maar dat is voor mij vrees ik niet haalbaar, dan moet ik nog geld bovenop leggen ipv er iets op te verdienen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:31

klopt, dat is vaak het geval.

Ik vraag kale huur €75,- dat is voor onderhoud en verbetering en vaste lasten. Dan verdien ik er eigenlijk nog niets aan. met kosten voor voer en strooisel elke nacht op stal zit je dan al snel op €140,- per paard, en dan heb je nog geen krachtvoer, en dan zou je er nog arbeidsloon voor moeten rekenen... vol pension inclusief krachtvoer lever hier in de omgeving ook niet meer op dan zo'n €175,- a €180,- voor een stal met alleen een buitenbak dus dan zie je dat er erg weinig voor die verzorging wordt gevraagd. Jij moet die kale huur afdragen, dus meevallers houd je daar niet aan over...

Je verdient meer met enkele uren priveles geven per week dan met het runnen van een kleinschalige pensionstal!
Voor lessen betalen mensen grif €20,- per uur, maar als het op de verzorging van hun geliefde dier aan komt, dan knijpen ze je uit, want dan is alles te duur...

elk paard kost mij ongeveer een half uur per dag. als ik dus €3,50 per dag binnen krijg per paard, waar de vaste lasten nog van af moeten, houd ik dus veel minder dan €7,- per uur over. Helemaal omdat in dat halve uur niet alles extra klussen zitten die bij het onderhouden van stal, wei en bak horen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:29

Je kunt ook zeggen dat mensen een stal huren van je maar verder alles zelf moeten betalen. Dus bijvoorbeeld de stal kost 70,- euro per paard of 100,- per paard en dan kunnen ze bij jou hooi en stro afnemen. :j Ook kun je bijvoorbeeld kuil of voordroog aanbieden. Dat gebeurt hier ook op verschillende stallen. Een grote baal hooi kost dan zo'n 50,- en stro iets minder als ik mij niet vergis, maar dat zou je ook eventueel zelf kunnen berekenen. Ook kun je de paardenhouders zelf krachtvoer laten kopen, ieder paard heeft vrijwel altijd toch iets anders nodig, die een balance mix, die een light mix etc.

Wel zou jij de zorg kunnen dragen voor het voeren van hooi en voer. Ook een keer of twee keer per week mesten kun je er bij tellen, of het de klanten zelf laten doen, als ze dan zelf ervoor kiezen om die box drie keer per week leeg te trekken en stro erin te gooien is jou stro afname natuurlijk ook groter. Wel zou ik als regel instellen dat er minimaal een keer per week dient te worden gemest, om het potstal effect te voorkomen en hygiene voor het dier.

Snap je waar ik heen wil?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:04

Ik heb op 'mijn' stalling, nu ja, waar mijn paardje staat, een solarium, ruime binnen- en buitenpiste, wasplaats, poetsplaats, zadelkastjes, grote weides, eten word gegeven (2x/dag), stallen worden uitgemest door stalknechten, maw. je hoeft je nergens zorgen over te maken, ze wisselen zelf dekens, ...
voor €250/maand

dus ik zou voor die stalling max 100€ willen uitgeven

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 02:00

Hetgeen jij voor ogen hebt is helaas alleen mogelijk als je de grond e.d. aan jezelf hebt, zodat je geen huur hoeft af te dragen. Met een kleinschalige stalling is het vrijwel onmogelijk om een redelijk "salaris" te bekostigen. Stel je kunt de stallen huren voor 100,- per maand = 10 x 100,-= 1000,- tel daarbij de 1000,- (100,- per stal) op die je jezelf wilt toebedelen, dan zit je al op 200,- kale huur die je moet vragen.
Dan moet er dus nog electra+ water + hooi + sto + krachtvoer e.d. bij betaald worden, denk niet dat je iemand zo gek krijgt om bij je te huren (als dat zo was had ik mijn pensionstalletje ook nog gehad :D ).
Het is wel zo dat je met 10 paarden en 3 ha wel makkelijk zelf kan hooien, dus dat kan je dan weer besparen op je uitgaven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:28

Ik betaal voor een kale stal (tussen Aalst en Wetteren) €125/maand. Daarvoor heb ik een bijna altijd bruikbare buitenbak van 25x50 (ongeveer), een hengstproof paddock van 10x15 (zonder schuilopties en met een stuk blubber), opslagplekje voor hooi en voer en in een houten hok plek voor zadels, tuig en de rest. Stalbaas voert de paarden 's ochtends wat ik klaarzet en zet ze ook buiten, haalt dekens eraf etc als ik het vraag.
Voer en vlas kan ik via de stalbaas aankopen en na 500m straat zit ik gelijk in de velden. Op pakweg 3km stappen is er een binnenbak die ik kan afhuren op afspraak voor €10/uur.
Uitmesten, binnenzetten en 1x/dag voeren + klaarzetten doe ik zelf. Er is sociaal contact mogelijk, hengsten zijn welkom, de service is er erg goed en erg leuke sfeer. En ze staan open voor suggesties.

Per maand kost me dat voor 3 stallen dus €375/maand kale huur en ik gok met voer, vlas en hooi erbij zo'n €600/maand. Ik huur 3 stallen voor 2 paarden en 2 shetjes, alleen het paard wat ik nu ook regelmatig rij (wil er wedstrijden mee starten volgend jaar) krijgt ook krachtvoer bij. De rest zijn koudbloed en doen het super op kleine porties voordroog.

Er zijn stallen in de buurt met dezelfde prijs halfpension en binnenbak in de aanbieding, maar die kunnen het dan weer niet halen omdat de paarden daar gewoon niet naar buiten kunnen. Het is eigenlijk de enige stal in de regio waar geen massadrukte is (manèges vallen) en waar de paarden dagelijks naar buiten kunnen. Daar zijn wij als klant vrij in om te bepalen (ook de volpensionklanten). Op andere plekken is er gewoon niks voorzien (ook niet in de zomer), of hengsten moeten op stal blijven of alleen naar buiten bij droog weer.

Als jij 3ha land hebt voor 10 stallen en je wil pakweg 1,5ha gebruiken voor eigen hooiwinning, dan heb je 1,5ha over. Dan kan je ofwel weinig vragen, kleine paddocks maken en overdag altijd weidegang aanbieden, maar dan loop je risico dat alles best snel stukgelopen wordt.
Ofwel verhuur je minder stallen (kale huur) vraag je iets meer, maak je de paddocks groter of bewaar je een deel voor de zomer en biedt je dus ook grasoptie aan in het voorjaar/zomerseizoen.
Permanent weidegang is nogal lastig met 3ha voor 10 paarden, dan heb je gewoon niet genoeg gras en moet je ook hooi gaan bijkopen ergens anders.
Hoe meer weidegang je kan aanbieden hoe interessanter én hoe lager je verbruik in hooi en stro ligt...

Maar in mijn geval is €125 kale huur per maand dus wel interessant. Tip: maak een SWOT-analyse. Bekijk binnen x km je omgeving, welke stallen daarbinnen zitten en zet per stal kun sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen op een rijtje (strengts, weakness, opportunities and threats). Leg daar dan jouw complex naast en vergelijk. Dat geeft vaak al een goed beeld wat haalbaar is en wat niet, op welk publiek je je kan richten en hoe je je prijzen kan indelen.