Wie heeft ervaring met houtkorrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roombolletje

Wie heeft ervaring met houtkorrels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 19:19

Hoi allemaal,

Zijn er mensen die ervaring hebben met houtkorrels als grondbedekking in de stal?
Het schijnt wel goed te werken? Ik zou er graag meer over willen weten.

grtzz

Anoniem

Re: Wie heeft ervaring met houtkorrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:20

Ja ik. Ik vind het prettiger dan stro korrels en goedkoper, maar ik meng er wel regelmatig een pak zaagsel of vlas doorheen om meer volume te krijgen, maar dat hoeft niet..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:14

Hier sinds kort 1 paard op houtkorrels. Bevalt goed en bij dit paard beter dan strokorrels. Reden hiervoor is dat houtkorrels niet worden gegeten en de strokorrels wel.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:26

Ik wil het wel eens proberen, waar kan je het kopen in Gelderland, liefst in de buurt van Arnhem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:52

Ik heb ook een tijdje houtkorrels gebruikt, omdat ze dit niet eten en strokorrels wel.
Nadeel is dat je er flink wat van moet ingooien als beginnetje en dan wekelijks 1 a 2 zakken erbij. Dan ben je dus net zo duur uit als met één baal houtkrul in de week.

Verder worden er veel houtkorrels aangeboden die bedoeld zijn om te stoken. Die zijn erg hard en nemen dan moeilijk vocht op. Nemen ze eenmaal vocht op dan is het ook meteen een natte bende.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 11:36

diana1 schreef:
Hier sinds kort 1 paard op houtkorrels. Bevalt goed en bij dit paard beter dan strokorrels. Reden hiervoor is dat houtkorrels niet worden gegeten en de strokorrels wel.

Hoi Diana,

En hoe zijn houtkorrels (t.o.v. strokorrels) in onderhoud?

grtz

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 11:37

russel schreef:
Ja ik. Ik vind het prettiger dan stro korrels en goedkoper, maar ik meng er wel regelmatig een pak zaagsel of vlas doorheen om meer volume te krijgen, maar dat hoeft niet..

Hoi Russel,

En wat vind jij er zo prettig aan? Afgezien van de prijs; waarom werk je liever met houtkorrels dan strokorrels?

grtzz

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:54

roombolletje schreef:
diana1 schreef:

Hoi Diana,

En hoe zijn houtkorrels (t.o.v. strokorrels) in onderhoud?

grtz

@Roombolletje,
Het onderhoud is precies hetzelfde; het uitmesten is een makkie en het afval is ook gelijk qua hoeveelheid.
Dagelijks de natte plek en de hopen verwijderen....
Net als bij strokorrels, regelmatig bijstrooien en dan blijft de bodem goed.
Het voordeel van houtkorrels vind ik dat er niet zo'n geur in de stal hangt dan bij strokorrels (als er een natte plek in ligt).
Het grootste voordeel is dat ik de houtkorrels niet nat hoef te maken alvorens deze de stal in gaan.
De strokorrels worden door mijn merrie gegeten zolang het korreltjes zijn, vandaar dat ik het nat maak om het uit elkaar te laten vallen (alvorens ik het in de stal strooi).

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:00

roombolletje schreef:
Hoi allemaal,

Zijn er mensen die ervaring hebben met houtkorrels als grondbedekking in de stal?
Het schijnt wel goed te werken? Ik zou er graag meer over willen weten.

grtzz

houtkorrels worden gemaakt met afvallen van de houtindustrie.
afvallen van de houtindustrie mag je niet storten,
mag de mest op basis houtkorrels dan wel gestort worden?

Naast het wettelijke aspect is er de invloed op de bodemkwaliteit : naargelang houtsoort zal pH en samenstelling veranderen.

Stel dat alle paarden op houtkorrels zouden komen, dan denk ik dat snel een overheidsmaatregel komt tegen het storten van de mest

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:13

Granu,

Net als bij strokorrels heb je ook verschil in houtkorrels :list:

Trouwens hoe zit het dan met al die mest afkomstig van paarden die op zaagsel staan?
Er staan inmiddels zoveel paarden op houtkorrels; waar zouden al die eigenaren hun mest laten :Y)

Jammer dat je nu in dit topic ook begint "te stoken".... (om maar in de houttermen te blijven) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:43

roombolletje schreef:
russel schreef:

Hoi Russel,

En wat vind jij er zo prettig aan? Afgezien van de prijs; waarom werk je liever met houtkorrels dan strokorrels?

grtzz

Ik gebruik de kattenbak korrels en afgehaald per zak van 15 kg betaal ik 4.50 of per pallet, 4.20..

Ze vallen heel snel uit elkaar, blijven mooi los, hoef niet om te scheppen en eenmaal een plasplek vol, makkelijk weg te scheppen...strokorrels vond ik te duur, worden gegeten, moet je dus natmaken en werd een koek.

Regelmatig gooi ik er een pak zaagsel of vlas bij en dat mengt heel goed, maar neemt meer vocht dan zaagsel...of vlas...makkelijk op te slaan, de muizen eten er niet van...

Je krijgt een goede bodem die blijft liggen, met vlas of zaagsel wordt er door een van mijn paarden altijd de bodem in 1 nacht naar achteren gelopen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:45

Ik heb idd ook een tijdje de Plospan kattebakkorrel gebruikt. Die beviel ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:46

Granu de houtkorrels worden gemaakt van hout pallets, net als zaagsel en ik kan mijn mest naar een fruitteler brengen, alles wat organisch is mag ik brengen en hout is organisch...

Ik heb het in het najaar zelfs op mijn wei uitgereden, was al na een week of 3 weg en het gras is meteen al10 cm doorgeschoten, de stukken wei die nog moeten liggen er armoedig bij...

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:55

diana1 schreef:
Granu,

Net als bij strokorrels heb je ook verschil in houtkorrels :list:

Trouwens hoe zit het dan met al die mest afkomstig van paarden die op zaagsel staan?
Er staan inmiddels zoveel paarden op houtkorrels; waar zouden al die eigenaren hun mest laten :Y)

:D

Ongeacht de kwaliteit van de diverse houtkorrels lijkt het me niet logisch dat je ze puur niet mag op de grond werpen, maar gemengd met mestballen wel. Idem voor zaagsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:40

Hoe zo niet mag??? Wat een onzin.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:32

Granu houtkrul is schaafsel van de houtbewerkingsfabriek....ind het restprodukt..dat wordt ind ook wel in stallen gebruikt en soms zelfs wel gratis af te halen...ik zelf vind dat dus geen fijn spul om in de stal te hebben.

Wat ik als houtvezel heb en dat is ook geen zaagsel, want dat is poeder en dat wil ik helemaal niet in de stal hebben...komt van een speciale houtvezel voor paardenstallen en is schoon hout.....plosplan heeft daar zelfs een hele berg flink dikke boomstammen voor liggen...

Alles wat zij produceren is wel gecertificeerd...

Hier wordt dat vollop gebruikt door de tuinders als compost, maar dat ligt ook al een tijdje en redelijk gecomposteerd...

De persoon in de zaak van jouw is vet genaaid zeg, hij mag zich afvragen wie het bezoek van de milieupolitie heeft gebracht.....misschien een buur die lekker even pest over de paardenmest...?

Op die fiets kan je ind problemen krijgen....ook met een berg op je eigen land...Zelfs al is het stro met mest, dan kan je aan bodemvervuiling doen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:50

Het ging in die rechtzaak om het onderwerken van " schone" houtkrullen die nat waren geworden wat volgens de rechter niet mag, ten opzichte van zaagselmest, wat weer wel mag. Je zult maar erg schoon zijn op je stallen O:) op de bodem laten liggen van zaagsel/snoeiafval mag dan weer wel omdat het dan bedekken is. Tjonge jonge. Wat een gezeik om hetzelfde spul, maar dan pietluttig over details wat zogenaamd wel of niet een milieu delict is...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:25

Dus schoon zaagsel/houtkrul mag niet de grond in, maar gooi je er een paar drollen bij dan mag het wel.....NL weer op zijn kromst :)
En tuinpaadjes maken van houtsnippers mag wel weer, want dan blijft het op de grond liggen (en het regent niet de grond in natuurlijk 8-) )

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:20

joyce B schreef:
Tjonge jonge. Wat een gezeik om hetzelfde spul, maar dan pietluttig over details wat zogenaamd wel of niet een milieu delict is...

Inderdaad pietluttig, maar ik vond het toch wel nuttig te wijzen op het potentiële probleem.
Zolang er geen klacht is, geen probleem, maar als je er mee geconfronteerd wordt kan het wel behoorlijke gevolgen hebben.

Wetten/regelgeving kan soms raar ineen zitten en onverwachte verrassingen tot gevolg hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:10

Ach joh gezeik...zal mij boeien, ik rij het uit op de wei en breng het naar een tuinder die er blij mee is.

Strokorrels is een ander topic en ik denk terrein aan het verliezen op houtkorrels.

Krijgen ze strak discussie over stro verbouwd in het buitenland op vervuilde perselen!!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:20

Als ik de stal uitmest gaat er toch echt meer aan poep en urine op de aanhanger dan aan hout of strokorrels.
Dit was in de zaak die Granu aanhaalt volgens mij essentieel.

Een zak houtkorrels vermengd met een paar keutels is geen mest.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:22

Wat granu aanhaalt is stokerij want dit geldt ook voor stro en strokorrels; hier zijn nl ook al rechtzaken over geweest (vraag maar na bij de grootste oesterzwamkwekerij van Nederland en verschillende bollenkwekers).
Houtkorrels zullen zeker terrein winnen (wat ik zo hoor in het buitenland) want de kwaliteit is constanter dan bij strokorrels. Hierdoor is de mineralenbalans die ik (bedrijfsmatig) moet bijhouden ook eenvoudiger; voor mij in elk geval geen ander strooisel meer dan houtkorrels.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 03:38

Ik heb er twee paarden opstaan, ideaal voor wat 'viezere' paarden. In Gelderland weet ik een adres waar het kan worden afgehaald. Mocht je meer willen weten kun je me pben. :j

In dit topic staat ook wat informatie erover en heb ik wat foto's geplaatst. Op die laag van toen staat hij nu nog steeds, bijna 4 weken dus, ik heb er één zak tussentijds bijgedaan. Is nu ook weer nodig, morgen doe ik er eentje bij.

[VSW] Welke stalbedekking voor paard dat heel veel plast

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:56

Ik gebruik momenteel strokorrels, ben op zich tevreden, maar groot nadeel vind ik de enorme hoeveelheid stof. Hoe is jullie ervaring met houtkorrels, stoft dat minder?