Dierenartskosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

brenda94

Dierenartskosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 18:55

Hallo,

Ik zit al een lange tijd te twijfelen over de aanschaf van een pony. Ik zou heel graag een haflinger willen hebben. Ik ben helemaal gek van haflingers en voor zover ik weet zijn het ook geen dieren die om de havenklap wat hebben.
Maar, een pony kan natuurlijk altijd wat krijgen en dan moet de dierenarts komen. En daar maak ik me nu zo'n zorgen over.
Wat voor dierenartskosten kan je verwachten? Zowel de mindere gevallen als de ernstige gevallen. (Ik bedoel dus niet de verplichte inentingen.)
Stel bijvoorbeeld dat je pony kreupel raakt, hoe hoog zullen de dierenartskosten dan zijn?

Ik weet dat er ook verzekeringen bestaan voor paarden. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben namelijk nogal bang dat zo'n verzekering heel wat mooier lijkt dan eigenlijk het geval is. Word door zo'n verzekering bijvoorbeeld je dierenartskosten vergoed? En hoeveel kost deze verzekering dan per maand?

__Nicky

Re: Dierenartskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:58

Hoeveel je exact kwijt ben, is niet te zeggen. Als je paard kreupel is moet er of een scan, echo of foto gemaakt worden, ligt eraan waar het probleem zit. Evt medicijnen, nabehandelingen, etc.

Verzekering zou ik niet aan beginnen. Je betaald bakken met geld en uiteindelijk val je er altijd buiten als er iets is gebeurd. Daarnaast betaal je een hoog bedrag eigen risico dus kan je beter het geld wat je normaal aan die verzekering zou betalen opsparen voor mocht er ooit wat gebeuren.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:00

Ondanks dat je zo meteen waarschijnlijk heel veel verschillende antwoorden zult krijgen, zijn dierenartskosten nou net iets wat je echt niet kan voorspellen. Stel, je pony krijgt koliek. Als dat overdag gebeurt op een doordeweekse dag en het is simpel op te lossen door een enkel spuitje, ben je misschien 100-150 euro kwijt. Maar het kan ook 's nachts gebeuren, niet simpel op te lossen zijn, waardoor je paard uiteindelijk opgenomen en geopereerd moeten worden, het herstel lang duurt en dan ben je 10.000 euro kwijt. En alles daar tussenin kan dus ook....

Verzekeringen zijn er zeker, googel maar eens op paardenverzekering dan vind je vanalles. Daarbij moet je vooral goed de voorwaarden lezen. Het is namelijk niet altijd zo dat je dan nog zelf mag bepalen waar en hoe je je paard laat behandelen bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:01

Goed dat je er over nadenkt! Je kunt natuurlijk een robuuste pony hebben die nooit wat mankeert, maar helaas werkt het vaak niet zo.
Voorrijdkosten van een dierenarts zijn op werkdagen zo'n 30 tot 40 euro, dan is er nog helemaal niks behandeld. Word dit 's avonds of in het weekend dan verdubbeld dit vaak al snel.
Verder is het heel moeilijk te zeggen wat iets kost want ieder paard heeft wat anders en elke dierenarts hanteert andere prijs. Maar een gevalletje koliek kan al honderden euro's kosten.

Als je naar de kliniek moet ,wordt het vaak nog prijziger.

Verzekeren is nooit verkeerd als je geen potje achter de hand hebt :j

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:05

Tja, dierenarts kunnen zeer uiteen lopend zijn. Ik zou zeggen zorg voor een potje met een paar duizend euro dan zit je wel aardig. Mochten dierenartskosten zo hoog worden, dan moet je wellicht een andere beslissing nemen en kijken of het dan nog wel haalbaar is en reëel tegenover het dier.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:05

Allereerst wil ik je complimenteren dat je hier vooraf zo goed over nadenkt!

Je moet denk ik bedenken dat verzekeringen gewoon geld meoten verdienen, dus uitbetalen doen ze liever niet. Dus of je een verzekering neemt of een spaarpotje maakt is aan jou. Ik heb mijn paard verzekerd bij Hippozorg en ben er enorm tevreden over. Ze doen niet moeilijk met uitbetalen en het klopt tot op heden altijd.

Qua kosten is het lastig vooraf in te schatten. Mocht je paard kreupel worden is het geheel afhankelijk van wat de dierenarts vind wat de kosten zullen zijn. Van een simpel advies tot rust met eventueel medicijnen (vaak pijnstillers als Metacam) tot rontgenfoto's maken.

om een voorbeeld te geven:
Mijn paard heeft tijdens mijn vakantie een wondje opgelopen aan zijn schouder. De persoon die hem verzorgde heeft dit schoon gemaakt maar niet gezien dat het best een heel diep wondje was. Helaas is het vanbinnen dus wel gaan ontsteken (wat niet zichtbaar was, want van buiten was het keurig schoon en aan het dichtgroeien). De ontsteking is naar binnen geslagen en toen stond hij met een heel dikke knie.
Dierenarts is geweest (in het weekend) en heeft na onderzoek antibiotica en pijn stillers voorgeschreven. Nu heb ik een groot paard (1.73) dus dat kost nogal wat: ik was 297,- euro kwijt voor dit "ongelukje".
Gelukkig heb ik een eigen risico van 40,- en heeft de verzekering de rest betaald, maar je bent voor een paard al gauw behoorlijk wat kwijt. 9 van de 10 keer dat een dierenarts moet komen buiten de entingen om is het een spoedgeval en dan betaal je dus een hoger tarief. Mijn advies zou dus zijn: maak een goede spaarpot of neem een goede verzekering!

succes!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:07

Hier zijn denk ik al voldoende topics over.

Mijn Haflinger is in de 10 jaar dat ik hem heb tweemaal goed ziek geweest. Ene grapje heeft me dik 200 euro gekost (zandkoliek) en tweede was een zware koliekachtige aanval die dacht ik op 350 euro uitkwam. Voor de rest afgelopen zomer een bloedonderzoek á 180 euro en een keer oogontsteking á ong 50 euro.
De meeste Haflingers zijn inderdaad redelijk gezond, maar je weet nooit hoe het loopt. Ik heb zelf een spaarpotje op mijn rekening en verder willen mijn ouders altijd bijspringen, mocht ik het nodig vinden om een dure behandelin te laten doen.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:08

Dierenarstkosten zijn echt niet te voorspellen. Mijn paard is vorig jaar onderuit gegaan, resultaat knieblessure. Uiteindelijk 1½ jaar later en vele foto's, echo's en inspuitingen heb ik hem alsnog in moeten laten slapen en was meer dat €2000,- en dus mijn paard kwijt.

Mijn 1ste paard heeft weinig dierenartskosten gehad. 2x een paar foto's gemaakt i.v.m. arthrose en verder niks.

Hopelijk blijft mijn huidige paard een beetje uit de kosten, maar je weet nooit wat er allemaal kan gebeuren.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:08

Ik heb aan mijn paarden nooit wat gehad, tot een half jaar geleden. Eerst droes, naar binnen geslagen, dus met onderzoeken, medicijnen en visites vn de dierenarts was ik al een paar honderd euro verder. Maar dat is wel een extreem geval....

Een maand later: hoornzuil in de hoef die operatief verwijderd moest worden. Ook een extreem geval, maar goed, kan gebeuren.
Operatie 600 euro zonder nazorg en de dierenarts en hoefsmidkosten die vantevoren gemaakt zijn. Kosten van de nazorg zijn hoger dan de kosten van de operatie.

Mijn paard heeft zijn aanschafprijs RUIM verbruikt..... een flesje Metacam (pijnstiller en ontstekingsremmer kost al 60 euro....)

Ik heb al die jaren nooit kosten gehad en had een aardige spaarpot. Maar die is nu toch wel leeg. Zorg dat je een flink potje hebt, 100 euro is zo op.....

Maar 2 gelukjes: Mijn paard heeft het gered!
En.. dit is wel dikke pech hoor, zoveel kosten in 1 jaar is echt niet gebruikelijk. Dus laat je niet afschrikken door dit horrorverhaaltje...

Vaak kun je met je veearts wel een betalingsregeling afspreken als je ineens hoge kosten hebt, dat scheelt.

brenda94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 19:09

Het is voor mij ook geen probleem om een pony aan te schaffen en de stalkosten dat lukt ook wel. Maar ik maak me echt heel erg zorgen over dierenartskosten. Ik zou 1 keer een rekening van een paar duizend euro kunnen betalen en misschien ook nog wel 2 keer, maar op een gegeven moment houd het natuurlijk op. Ik ben mensen tegengekomen die hun paard/pony al god mag weten hoeveel jaar hadden en waar nog nooit wat mee aan de hand was geweest, maar ik ken ook iemand die binnen een half jaar 2 paarden had gekocht die in 1 keer wat kregen.

Hoe doe jullie dat dan? Hebben jullie een grens getrokken qua bedrag van tot hier betaal ik aan de dierenartskosten en daarna houd het op. Het klinkt misschien heel banketstaaf zoals ik het vraag, maar op een gegeven moment is je geld wel een keer op. En dan moet je een moeilijke keuze gaan maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:11

Toen ik zelf nog niet genoeg geld had, heb ik toch een verzekering genomen. Dat kwam goed uit, want mijn paard ging 2 weken later helaas dood aan koliek, maar ik kreeg wel het aankoopbedrag terug. Anders had ik geen nieuw paard kunnen kopen.
Het is wel belangrijk dat je goed kijkt welke verzekering wat dekt.

brenda94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 19:13

Joolien schreef:
Toen ik zelf nog niet genoeg geld had, heb ik toch een verzekering genomen. Dat kwam goed uit, want mijn paard ging 2 weken later helaas dood aan koliek, maar ik kreeg wel het aankoopbedrag terug. Anders had ik geen nieuw paard kunnen kopen.

Ik vind het persoonlijk niet belangrijk dat wanneer mijn paard dood gaat ik een verzekering heb die mij het bedrag voor een nieuw paard geeft. Ik wil echt een verzekering die de medische kosten vergoed. En dan niet alleen bij spoed, maar bijvoorbeeld ook indien die kreupel is. Zijn deze er ook? En hoeveel kan je dan aan premie verwachten?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:29

brenda94 schreef:
Hoe doe jullie dat dan? Hebben jullie een grens getrokken qua bedrag van tot hier betaal ik aan de dierenartskosten en daarna houd het op. Het klinkt misschien heel banketstaaf zoals ik het vraag, maar op een gegeven moment is je geld wel een keer op. En dan moet je een moeilijke keuze gaan maken...

Ik heb geen harde grens, is echt heel erg afhankelijk van de situatie en van het paard. Een jong, gezond sterk paard zou ik best laten opereren aan bv koliek, een ouder of zwak paard zou ik bij eenzelfde soort koliek misschien wel in laten slapen...Als ik denk dat een paard nog een goede kans maakt wil ik daar best veel geld aan uitgeven maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dus geen duizenden euros zou spenderen aan een paard waarvan ik bij voorbaat al denk dat ie t niet gaat redden.
Betreft geld op, meeste klinieken hebben wel betalingsregelingen. Lang niet iedereen kan hun rekeningen zomaar betalen hoor, komt heus vaker voor.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:01

Ik ga met Esther mee: Het hangt van de toekomst van het paard af.

Stel: een paard van 30 jaar moet een zware koliekoperatie á 2000 euro ondergaan--> ik denk dat het bij mij dan toch einde verhaal zou zijn. Hij heeft lang te lijden onder de operatie en het herstellen daarvan, heeft al 30 jaar een prima leven gehad etc.
Maar als hetzelfde geval zou zijn bij een paard van 4 dat verder fit is, dan zou ik dat misschien wel doen!

@TS: Kunnen je ouders ook garant staan? Want je hebt het nu over twee mogelijke rekeningen van enkele duizenden euro's. Ik zou er dan toch een beetje vanuit gaan dat dat voldoende moet zijn hoor! Tuurlijk, je kan altijd pech hebben, maar (bijv) 3000 euro op de bank lijkt me meer dan voldoende :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:08

brenda94 schreef:
Joolien schreef:

Ik vind het persoonlijk niet belangrijk dat wanneer mijn paard dood gaat ik een verzekering heb die mij het bedrag voor een nieuw paard geeft. Ik wil echt een verzekering die de medische kosten vergoed. En dan niet alleen bij spoed, maar bijvoorbeeld ook indien die kreupel is. Zijn deze er ook? En hoeveel kan je dan aan premie verwachten?

Daar heb je ook gelijk in hoor, dat heb je ook. Je kunt zelf beslissen wat je verzekerd. Alleenn voor dood is het goedkoopst, hoe meer medisch je wilt dekken hoe duurder.

brenda94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:15

Sting schreef:
Ik ga met Esther mee: Het hangt van de toekomst van het paard af.

Stel: een paard van 30 jaar moet een zware koliekoperatie á 2000 euro ondergaan--> ik denk dat het bij mij dan toch einde verhaal zou zijn. Hij heeft lang te lijden onder de operatie en het herstellen daarvan, heeft al 30 jaar een prima leven gehad etc.
Maar als hetzelfde geval zou zijn bij een paard van 4 dat verder fit is, dan zou ik dat misschien wel doen!

@TS: Kunnen je ouders ook garant staan? Want je hebt het nu over twee mogelijke rekeningen van enkele duizenden euro's. Ik zou er dan toch een beetje vanuit gaan dat dat voldoende moet zijn hoor! Tuurlijk, je kan altijd pech hebben, maar (bijv) 3000 euro op de bank lijkt me meer dan voldoende :).

Ik moet het wel helemaal zelf betalen, mijn ouders kunnen me daar niet bij helpen. Als ik echt een haflinger aan zou schaffen dan zou ik er ook een bijrijder bij zoeken en dat geld nog eens extra apart zetten. Maar ik heb hierboven ook gelezen dat iemand het had over 10.000 euro. Het klinkt misschien weer heel gemeen, maar ik zou er geen 10.000 euro voor over hebben, zelfs niet bij een jonger paard. Ten eerste heb ik het niet, en ik zou er ook niet voor in de schuld willen staan. En het tweede punt is dat wanneer een pony voor zo'n hoog bedrag een operatie moet ondergaan er toch wel behoorlijk wat mis is. En dan is het maar afvragen of het goed komt. Al zou ik het wel heel erg vinden natuurlijk.
Ik vind het gewoon een hele lastige beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:40

10000 euro zou ik er ook niet voor over hebben hoor ;) Vind €5000.- de max ;)

brenda94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 21:05

Ja het is heel vervelend, maar op een gegeven moment houdt het gewoon op. Wij hebben een konijn waar we tussen de 500 en 1000 euro aan dierenartskosten hebben betaald. Is eigenlijk ook niet normaal, maar hij is inmiddels wel al 10 jaar :)
Ik vind het gewoon een hele lastige keuze. Ergens wil ik het ontzettend graag, maar toch ben ik ook ontzettend bang dat ik net de pech pony koop. Dat is ook 1 van de redenen dat ik graag een haflinger wil, omdat die meestal erg sterk zijn, maar je weet het helaas nooit zeker...
Lastige keuzes...

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:07

Denk dat het ook verschilt hoe ver je bent in het proces. Soms kunnen de kosten heel geleidelijk doorlopen zoals bij kreupelheid (eerste diagnose, medicijnen, foto's, vervoer, opvang kliniek, behandeling + medicijnen, herstel etc). Maar als het 1 operatie is voor bijv koliek, dan is het alweer anders.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:19

het is inderdaad heel moeilijk om de grens te trekken (weet ik uit ervaring). Mijn paard een tweede keer aan hetzelfde laten opereren zou ik niet meer doen, de kans op terugkomen van de kwaal is dan ook een stuk groter.

Ik kijk ook naar het welzijn van een paard. Moet hij nog lang pijn lijden? Kan hij pijnvrij worden? Kan hij gewoon op de wei blijven (Ik ga een paard geen half jaar op stal zetten, sorry)

Mijn man en ik hebben samen besloten: deze kans krijgt hij, en hebben we geen problemen met de kosten. Maar we gaan niet weer van voren af aan beginnen.....

Maar het zou een vreselijk dilemma zijn: zou je je paard moeten wegdoen omdat je de kosten van de dierenarts niet meer kunt (of wil) maken?
Daarover praten is pas echt een taboe! Ben ook wel benieuwd wat anderen daarvan vinden....

Maar nogmaals: als je 1 keer 2000 euro bij elkaar kunt sprokkelen en een betalingsregeling kunt treffen, dan zou ik vooral zeggen: geniet van je paard! Want je hebt er natuurlijk ook vet veel plezier van, laten we dat niet vergeten!

brenda94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 21:30

haha ja dat klopt. Ik zou er zeer zeker niet blij mee zijn om veel geld kwijt te zijn aan de dierenartskosten. Ik ben ook echt opgegroeid als een krent. Mijn ouders hebben me altijd geleerd zo min mogelijk geld uit te geven. Maar mijn ouders hebben me ook altijd geleerd: wie A zegt moet ook B zeggen. Als ik dus zo nodig een paard moet kopen dan zouden ze ook willen dat ik er voor zorg dat hij niet bij het eerste mankementje afgemaakt hoeft te worden. En hoe chagrijnig ik er ook van zou worden, ik zou het toch wel betalen denk ik. Ik zou het gewoon niet over mijn hart kunnen verkrijgen om het niet te doen. Het moet echter wel zin hebben en ook eerlijk zijn tegenover het paard.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:52

Goed dat je er van te voren over na denkt +:)+
Toch is het wel heel moeilijk in te schatten wat je kwijt zult zijn aan DA kostem. Zoals eerder al gezegd kan je het beste een paar duizend euro apart hebben staan voor het geval dat. Het is natuurlijk aan jou hoeveel je er voor over hebt.
Ik ken mijn paard nu 10 jr en in die jaren heeft hij nooit iets gehad op een keer een hoefzweer na, tot afgelopen maand... 2 keer in 3 weken 3 dagen in utrecht gestaan voor maagzweren en koliek.. Hoe sterk een paard/ pony ook is (die van mij is ook het robuuste type), het kan altijd gebeuren. Succes met je keuze!