Rubber tegels stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Italo

Rubber tegels stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 18:25

Hoihoi,

Ik zit met de vraag of ik rubber tegels zou leggen in de stal? Zijn er van jullie die hiermee ervaring hebben? En die voor- of nadelen willen delen met mij :)
Alvast bedankt!!

X /3

ikke_draver

Re: Rubber tegels stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:45

ik heb er een aantal in de stal te liggen .

je moet wel echt de hele stal betegelen anders gaan ze erg schuiven.
en een nadeel is ook wel dat als t gaat vriezen het plas bevriest tussen de tegels

ilovelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:53

Ik heb ze in de stal en kan me niets beters wensen. Wij hebben geen last gehad van bevriezing trouwens, maar wel een gat in de tegel waarop de pony het meeste plast gemaakt en daaronder een afvoerput rechtstreeks naar de afvoer. Je moet wel elke dag mest verwijderen (echt) en eens in de vier weken met de hogedrukspuit(of een tuinslang met erg sterke straal) erover. En de stal moet echt helemaal vol zoals hierboven al gezegd, geschuif is niet prettig en je schiet er niets mee op qua ondergrond.
Alleen 1 nadeel: als je een heel netjes paard hebt(die mest en plast op bepaalde plek in de stal) werkt het niet zo, die paarden houden hier niet van is mijn ervaring. Je zult er dan nog stro op moeten leggen.
En als je pony gaat liggen in de mest(dit gebeurt) wordt ie vies, maar dat neem ik persoonlijk voor lief.
Ook moet je controleren of alles nog wel wegloopt zoals de bedoeling is.

Italo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 19:25

Alvast bedankt voor jullie reacties! Het heeft zo al zijn voor- en nadelen é. En het is ook niet dat het zo goedkoop is :)

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:30

wij hebben rubber tegels in de inloopstal van 1x1 m
er banjeren 3 tinkers overheen en we zijn meer dan tevreden... met een vloerwisser trek ik de stal in no time schoon/leeg
en veeg hm dagelijks na..thats all folks..!
Ennuh ik bespaar een fortuin aan vlas, stro etc..

Italo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 19:35

Dus jullie leggen dan enkel de rubber tegels? Geen zaagsel of stro meer?
Ik ben een dummie op dat gebied hoor :p

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:13

Ik heb zelf ook rubberen tegels met een gat erin naar de afvoer. over de rubberen matten ligt nog wel gewoon stro. zo hebben miin paarden nog wat te knabbelen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:27

Hier ook rubberen tegels met in de zomer (bijna geen) strooisel (strokorrels) erop.
In de winter gaat er een lekkere laag eroverheen. Ik vind het ideaal en het scheelt je heel veel in strooiselkosten.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:11

Ik lees even mee ;) en heb zelf ook een vraagje :o

Nu ben ik zelf ook aan het kijken, maar je hebt 2 uitvoeringen..:
Vocht doorlatende matten en dichte matten.
Wat is jullie voorkeur?

En scheelt het echt in de hoeveelheid stalbedekking?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:15

Ik heb oude speeltuintegels in de schuilstallen liggen, stro vreten ze op en waait er uit en nu kunnen ze toch zacht en schoon liggen.

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:11

Ik lees ook even mee, ben zelf ook op zoek naar goede staltegels die het urine goed doorlaten, heb zelf wel goede gevonden op internet maar vond die wat te prijzig.

LBLGypsyCobs, ik heb ook gekeken naar speeltuintegels, is van precies het zelfde materiaal gemaakt, en scheelt heel veel per vierkante meter. Hoe is jou ervaring ermee?

Bij mij komt er wel gewoon een goede laag stro overheen trouwens.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:12

ik denk inderdaad dat je moet opletten dat ze niet gaan schuiven. Misschien kun je grotere maten nemen ipv kleine speeltuintegels. Ik zag laatst het bij een paard, tegels waren verschoven waardoor het paard heel raar moest staan, doe je ze ook geen plezier mee lijkt me

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:19

Ik heb voor beide pony's grote stalmatten. Echt ideaal. Mest 1 keer per dag uit, en s'avonds veeg ik dan alles nog even naar achter voor de nacht. Aan de achterkant bij mij zit een gootje wat naar de gierkelder loopt, alleen die moet je dus wel heel goed schoon houden zodat al het plas goed weg blijft lopen.
En op zijn tijd met een hogedrukreiniger door de stal zodat het niet glad word.

Ook goed kijken of je een paard hebt die het niet erg vind om op het kale rubber te plassen. Anders een laagje vlas/zaagsel (in de hoek) leggen.

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:20

Nee dito ben ik helemaal met je eens, ze moeten echt goed blijven liggen en echt niet verschuiven. Maar ze moeten wel goed de urine doorlaten. Ik heb zelf nog maar 1 keer goede tegels gevonden, maar kwam dan voor de gehele stal uit op bijna 400 euro.

Welke tegels heb jij jessicaChico?

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:39

Ik heb grote matten in plaats van tegels.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:45

Ik heb grote rubberen tegels in de stallen... van die dikke (je weet wel, die ook in de speeltuin lagen ;-) ) die zijn ideaal voor in de stal. Ze zijn niet goedkoop maar ze zijn hun geld dubbel en dwars waard in zuinigheid en qua werk uit handen nemen! Zéker als de vloer eronder afloopt zijn ze super! Plakje stro doe ik eroverheen, hebben ze wat te frutselen, volgende dag schone stro opzij, mest opvegen, stro weer uitstrooien en klaar is Clara!!

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:51

BaiNar Waar heb jij die gehaald? of heb je die online besteld?

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:57

Paard staat op speeltuintegels, al heb ik er zelf wel nog gewoon vlas overheen. Ik heb ze ook eigenlijk meer om het vocht dat vanuit de grond in het vlas trekt tegen te gaan gedurende de natte weerperiodes. Ideaal, maar je stal moet inderdaad helemaal vol, anders gaat het erg schuiven. In mijn ervaring is het schuiven wel minder als de achterkant van de stal vol ligt en dan wellicht vooraan een lijn niet, dan wanneer je het andersom hebt liggen.

Daarbij is mijn paard zo'n 'hele nette': poept alleen achterin (wel tegen de muur dus mooie muurschildering moet ik voor lief nemen vanwege mijn kleine Picasso haha) en plast op 1 plaats.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:01

Maar klopt het dat je echt minder stal edekking nodig hebt?
En welke zijn beter: wel of niet vochtdoorlatend?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:05

marloes91 schreef:
BaiNar Waar heb jij die gehaald? of heb je die online besteld?

Besteld via internet!!

Linnetje, het scheelt dus inderdaad veel, ik denk niet dat je een "normale" stal een paar dagen doet met 1 plakje stro!! ;)

Ik zou kiezen voor wel doorlatend!!

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:10

BaiNar, Oke weet je ook nog zo waar je ze besteld had?

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:15

Ik heb ze ook... Super tevreden over. Heb er wel nog stro overheen. Hebben ze nog wat te knabbelen en t ligt naar mijn idee fijner en warmer. Maar je bespaart aanzienlijk in de strokosten. Ik denk dat ik er nu iedere dag 2 of 3 kleine plakjes bij doe. Net hoe lang ze op stal hebben gestaan en ik eruit heb moeten halen

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:02

Ik heb 30x30 speeltuintegels, met plastic busjes in de zijkant zodat je ze mooi aan elkaar kunt leggen.
Ik heb ze via een collega, was 1 euro per stuk kwijt, ik heb 2x een stuk van 3 bij 3 liggen.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:59

wij hebben speeltuintegels, zijn ongeveer 70 bij 70 cm.. werkt perfect.. uitmesten is super simpel, gewoon met een sneeuwschuiver de mest op 'vegen', plas droogt op.. elke zomer (omdat de paarden dan snachts ook buiten staan) halen we de tegels er uit en spoelen we ze helemaal schoon en ontsmetten ze. we hebben 3 stallen, 2 er van zijn 'nette' paarden, maar de 3de stal is van mijn eigen paard en die is echt een smeerkees en plast overal, dus daar doen we een heel klein laagje zaagsel in.. ideaal!

Laura__xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:00

Wij hebben ook rubber in de stal. Werkt prima! :j