Nieuw veulen introduceren bij andere paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Estera

Nieuw veulen introduceren bij andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 17:53

Hoe doen andere mensen dat?

Ik heb meerdere topics gelezen van mensen met een nieuw paard (lees: paard, pony, veulen), waarbij de nieuwe aanwinst, plop, bij de bestaande kudde wordt gegooid. Ik verbaas me dan toch wel dat dat allemaal in één keer goed gaat. Ik zelf heb helemaal niet zulke goede ervaringen met nieuwe paarden gelijk bij de kudde zetten, maar dat is al wel lang geleden.

Ik zelf ga binnenkort mijn nieuwe aanwinst ophalen (veulen, 6 maanden oud) en wil deze eigenlijk gescheiden naast de al aanwezige pony's zetten, zodat men elkaar over het draad kan besnuffelen en kennis maken, zonder daarbij het risico te lopen dat er gelijk serieuze klappen vallen. Ik heb het vermoeden dat de dominantste van twee al aanwezige pony's eigenlijk de vriendelijkste is en om het veulen vervolgens eerst bij hem te introduceren, maar heb ook al wel gelezen dat mensen de introductie juist bij de minst dominantste doen.

Dus ben inmiddels toch wel benieuwd hoe anderen dat doen en hoe dat is gegaan. Ging het om een veulen? Hoe groot was je bestaande kudde? Hoe hebben jullie het aangepakt?

(Heb wel gezocht, maar kon geen gelijkend topic vinden)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:04

Ik heb mijn oudste merrie die tevens de baas is met hem apart gezet..Wel is mijn merrie erg zorgzaam en heeft hem meteen onder haar hoede genomen..Ik heb ze een paar dagen later bij de andere 2 twee gezet..Eigenlijk verwachte ik daar geen problemen mee,maar mijn ruin die dus als laagste in rang staat ging net zo lang achter het veulen jagen tot hij door het draad schoot(het veulen)..Daarna heeft het nog wel een paar maandjes geduurd voor ik het weer aandurfde,maar toen ging het ook wel goed..Wel konden ze in die maanden snuffelen ect. Want er zat enkel een draadje tussen..Het is soms best lastig hoor met een veulen,want ja ze zijn nog zo klein en fragiel..

Duhelo

Re: Nieuw veulen introduceren bij andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:07

ik heb ze eigenlijk totnutoe gewoon zo in de kudde gegooid.
wel in een periode dat ze de weide ter beschikking hebben (3 hectare), en er nog geen hooi of krachtvoer bijgevoerd werd.
ze kunnen elkaar lekker ontlopen, en meestal gaat het wel vlotjes hoor.
in een periode dat er in groep hooi of brok gevoerd wordt zou ik het ook niet zo aanraden.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:23

Ik heb hier een kudde met 2 behoorlijk dominante leiders (merrie en ruin). Daar kan ik niet zomaar een nieuw paard tussen zetten, dat wordt jagen met alle risico's van dien. Ik heb trouwens ook geen mega stuk land.
Ik heb volwassenen geïntroduceerd en ben nu bezig met 2 veulens van 7 mnd. Eén van de veulens had ik direct na ophalen apart gezet met een rustige jaarling en oudere merrie, en dat ging op zich goed, maar ze ging toch door de tussendraden heen op zoek naar bekenden denk ik. Dat werd dus jagen :(
Gelukkig gingen ze niet door de buitenomheining, maar heb het veulen toen eerst een dag en een nacht op stal gezet tot ze rustiger was en niet meer zoekende. Daarna ging ze niet meer door de draden.
Het andere veulen was eigenlijk direct rustiger, niet zoekende. Die hebben we bij dezelfde pony's gezet en die durfde ik ook buiten te laten.
Toen in de week erop steeds andere pony's bij de veulens gezet zodat ze aan elkaar konden wennen en de veulens ook weten voor wie ze snel aan de kant moeten en voor wie wat minder snel. De leiders gingen aan de lange lijn kennis maken. Als ze allemaal apart rustig reageren op de nieuwelingen, laat ik ze los tussen de kudde tijden het hooi eten (afleiding). Maar de leiders haal ik er nog uit, die zet ik apart, maar wel zo dat de anderen er bij kunnen.
De leiders zijn zo nog 2 dagen apart gezet, tot de rest van de kudde de veulens tolereerde. Toen heb ik de leiders er pas bij gezet.
Op deze manier levert het mij en de kudde zo min mogelijk onrust op.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:57

Ik heb mijn merrie ook zo in de kudde gezet. Ging eigenlijk heel goed. Werd even heen en weer gerend, gesnuffeld
en hier en daar wat boos gedaan. Maar echt geen gekke dingen, geen wondjes enz.

En paar weken later kwam er een veulen bij, die belandde in de sloot.. -O-

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:04

Tja, ik denk toch dat het een kwestie van aanvoelen wordt. Ik heb 1 weiland met een houten omheining en een ander met lint en koord en zelfs een keuze daartussen is al lastig. Ik zit echt niet op ongelukken te wachten, dus ga ze toch lekker eerst gescheiden zetten. Twee tegen een kleine baby (die wel al groter is) vind ik wat eng. Veulen is gelukkig al wel gescheiden van moeder, dus die stress heeft hij niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:09

Wat is een kudde ?

Een groep paarden waar een rangorde inzit.
Je ziet ook elke keer dat de paarden die laag in de rangorde staan bezig zijn met jagen en klieren naar een ander laag in de orde staand paard.
De hoog in de rang orde staande paarden draaien een keer met de oren naar een ander en zijn verder rustig.

En wat is nu wijsheid ?
Zet de nieuwkomer bij de hoogst in rang staand paard ?
Geen probleem, die leider maakt zich niet druk, ukkie blijft wel uit de buurt.
Zet het veulen bij een laag in de rangorde staand paard, wat doet dat paard ?
Gaat gelijk bepalen van ik ben meer.
Dus niet oortje draaien, maar jagen.
De beste manier is toch om het veulen achter een raster apart te houden van de kudde.
Je gaat na een week of wat zien dat de bestaande leiders van de kudde contact gaan zoeken met de uk.
Van wie ben jij, wat wil je ?

Dus dan ga je het aankijken of het samen zetten mogelijk is.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:23

Ariebren, dat was mijn idee dus ook, dat de leider het wel prima zal vinden, maar dat de nummer 2 wel eens vervelender zou kunnen zijn. Ik heb voor mezelf al wel bepaald hoe ik het ga doen, maar ben zeker ook benieuwd naar de ervaringen van anderen. Daar kan ik alleen maar van leren en desnoods conclusies uittrekken. Ik weet best veel, maar ben niet alwetend :P

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:43

Nieuwelingen juist apart zetten met de alphamerrie in een wei die groot genoeg is. Als zij een band heeft met het dier dan zorgt ze dat het met de rest vd kudde ook goed gaat.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:47

Mist schreef:
Nieuwelingen juist apart zetten met de alphamerrie in een wei die groot genoeg is. Als zij een band heeft met het dier dan zorgt ze dat het met de rest vd kudde ook goed gaat.

Dus niet, de lagere goden gaan vervelend doen.
En wat daar gebeurd interesseert de leidmerrie niks.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:56

Denk dat het ook een groot verschil maakt als je een volwassen paard nieuw introduceert of een heel jong dier. Die reageren altijd anders dan het volwassen en zekere paard die al een hogere positie in een andere kudde heeft gehad.
Gevoelsmatig zou ik ze of direct samenzetten maar alleen als ik erbij ben dus het de hele tijd in de gaten kan houden. Of eerst apart, maar dan niet met een ander paard. Gewoon veulen apart met een draadje ertussen en uiteindelijk erbij.
Wat wij deden als de veulens bij de jonge paarden in kwamen dan nam iedereen een hoek van het weiland zodat de oudere paarden de veulens niet klem konden zetten in een hoek. Verder gewoon hun gang laten gaan en na een paar rondjes jagen was het interessante er af en stonden er uiteindelijk twee groepjes te eten. Maar dat was niet een enkel veulen erbij maar meerdere, dus dat is net even anders.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:13

wij hebben altijd 2 veulens en dan apart zetten van de rest,dus draad er tussen.Vlgd jaar bij elkaar zetten,of als je ze de hele winter buiten laat pas over een paar weken en dan 1 ander paard bij het veulen houden. Vind het zelf ook altijd een heel gedoe met die veulen,vooral de eerste x naar buiten. Ze zien niks en springen overal doorheen.

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:50

Ik sta op een stalling met mijn jaarling, ook hier staan ze in kudde's. Mijn jaarling is eerst even alleen gezet in het weiland naast de kudde, zo konden ze alvast even snuffelen. Na 10 minuten is het eerste (niet dominante) paard erbij gezet, en zo steeds 1 paard erbij. Het ging allemaal best snel, en de onderlinge verhoudingen waren snel weer bekend.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:26

Ariebren schreef:
Mist schreef:

Dus niet, de lagere goden gaan vervelend doen.
En wat daar gebeurd interesseert de leidmerrie niks.

dan zal ik wel heel aparte paarden, danwel alphamerrie hebbe (al 25 jaar) want deze formulie heeft voor mij alijd goed gewerkt. Maar jij weet het ongetwijfeld beter :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:39

@mist,

Ik vind dat een vervelende opmerking.

Ik spreek uit ervaring. :7

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 10:37

Nou gisteren was de dag dat het nieuwe veulen kwam. Netjes draadje gespannen en afwachten wat er ging gebeuren. Mijn Shetter en Welsh reageerden beiden eigenlijk wel prima. Super nieuwsgierig natuurlijk en maar heen en weer blijven drentelen en veullie vond het allemaal wel prima. Ik heb veullie zelfs nog met de Shet gehad en op een dribbeldrafje en een gil, ging dat allemaal prima.
Ze hebben de nacht rustig gescheiden doorgebracht en vanmorgen dacht ik de pony's even op het land te gooien, nou dus niet. Pony's wilden niet en waren volledig over de zeik dat zij het land in moesten en veullie bleef staan in de paddock. Veullie ook over de zeik, want die wilde met de pony's mee. Heel snel alles maar weer terug gezet, want dat was dus geen succes. Nu staan ze weer tevreden naast elkaar met een draadje er tussen.

En dan nu? Beide pony's zijn super nieuwsgierig en staan eigenlijk alleen maar met de oortjes naar voren. Ik zie eigenlijk niets aan oortjes plat of kont keren etc. En het gegeven dat ik ze dus al niet meer kan scheiden. Ik geloof dat ik de sprong vandaag maar ga wagen en alles op het land gooi (het land waar ze al een tijdje niet meer op mogen omdat het mijn zomerwei is en dus nog gras staat en dus zeer aantrekkelijk is).

Iemand nog feedback?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:51

gewoon halstertjes om (ALS er iets misgaat kun je ze zo makkelijker pakken), en het land opgooien. zal wel goedgaan zo te horen!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 16:32

Voor een ieder die het nog interessant vindt om te lezen hoe het afgelopen is:

Zondag alles bij elkaar gezet, maar de Welsh vond toch dat hij achter het veulen aan moest gaan, hoewel zonder te bijten en te schoppen, maar wel degelijk jagen. Gelukkig zocht veulen bij mij steun en heb ik alles makkelijk kunnen scheiden. Veulen bij de Shet gelaten, want dat ging wel heel goed. Shet is overigens de dominant van de 2 pony's.

De afgelopen 2 dagen hebben het veulen en de Shet genoeglijk bij elkaar gestaan en de Welsh met een draadje er tussen apart. Ik zag dat de Shet het veulen niet toestond naar de Welsh te gaan en Shetter is dan ook helemaal in love. Vandaag de sprong weer gewaagd en wat verwacht gebeurde ook: De Wlesh probeerde wel weer te jagen, maar de Shet neemt het veulen in bescherming en staat niet toe dat de Welsh er bij komt. Hij positioneert zich echt tussen het veulen en de Welsh en als de Welsh in de buurt komt, gaat de Shetter er weer op een drafje op af. Er zijn wat rake klappen gevallen van de Shet naar de Welsh, maar het staat bij elkaar!

Te grappig om te zien dat mijn net-5-dagen-ruin-Shet (4,5 jaar) het veulen zo in bescherming neemt. Veulen vind het allemaal wel prima en de Welsh is met zijn staart tussen zijn benen afgedropen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:37

Over het algemeen nemen paarden veulens heel goed op. Mijn veulen is net afgespeend en ook zo de groep ik gegaan. Is er snel bij opgenomen en er is geen klap gevallen. Ze zijn echt wel voorzichtig met veulens. Is hier altijd goed gegaan :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:54

En het bewijst weer mijn ervaring.
Veulens en jaarlingen zet ik op stal altijd in het begin naast een ruin of hengst.

De merries zijn altijd de vervelende jagers op jong spul.
(uitzonderingen daar gelaten)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 18:32

De Welsh is overigens ook net 5 dagen ruin en het veulen is hengst.

Het zal nog wel een paar dagen onrustig blijven, maar ik haal ze nu liever niet meer uit elkaar. Welsh blijft uiteraard wel stoken, maar hemeltje de Shet laat hem werkelijk alle hoeken van de wei/paddock zien. Het gaat echt hard. Liever die twee tegen elkaar dan tegen het veulen. Toch raar aangezien de Shet en Welsh echt de grootste vriendjes waren. Ik krijg de indruk dat dat volgens de Shet nog steeds best kan, als hij maar weg blijft bij het het veulen :D

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:40

In maart/april is er bij ons op stal een haflinger veulen van 4 gekomen. Hij heeft eerst een tijdje appart gestaan met de helft van de inloopstal afgezet en een eigen weitje. Inmiddels staat hij in de weide met de rest. Hij heeft zijn eigen bodyguard namelijk mijn merrie van 22. Zij beschermt hem en is tevens de dominante merrie van het stel. Hij voelt zich super veilig bij haar :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:46

het is wel handig om altijd te weten dat het veulen ook andere paarden kent en niet alleen met mamma heeft gelopen.. dan kunnen ze ook heel bang zijn en door alle hekken heet rennen zodra er maar een paard na ze toekomt..

gelukkig dat de shet de welsh nu opafstand houd.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:18

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:37

Beestje staat er al dus :)

Maar nog antwoord op de vraag:

Normaal zou ik er ook voor kiezen om de nieuwe gewoon naast de anderen te zetten, zodat iedereen zijn gangetje kan gaan en ze wennen aan elkaars aanwezigheid, en ze dus inderdaad ook over de draad kunnen snuffelen. Na een poosje is het dan zo gewoon dat de nieuwe er is, en heeft de nieuwe in alle rust het terrein kunnen verkennen, en dan kun je ze samen zetten want dan is het spannende er al vanaf.

Twijfel je nog vanwege onrust in de groep, dan zou ik juist de leider er bij zetten, als het goed is gaat die het veulen dan onder de hoede nemen. De leider is toch al de leider, het zijn juist de lagere in rang die een nieuweling het leven enorm zuur kunnen maken omdat ze die dan willen domineren :P