De winter tijd is weer begonnen, vieze (inloop)stallen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Eileeen

De winter tijd is weer begonnen, vieze (inloop)stallen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 22:49

Goedenavond allemaal.

Iedereen zal langzaam toegaan naar de wintersituatie, 's nachts op stal, veel paarden langer op stal, weer stro in de inloop/schuilstal. En hierover gaat dan ook dit topic. Viezerikken op stal... Wie heeft ook zo'n paard dat in notime een ontzettende viezige plas en mest bende van zijn stal maakt waardoor je zou kunnen blijven uitmesten? Wat doen jullie hieraan en dan vooral in de wintertijd als de paarden langer op stal staan?
Of een inloopstal die de paarden alleen als toilet gebruiken? Ik heb er hier ook zo'n twee, helaas doordat ze veel stro eten hebben ze vaak en heel erg snel een ontzettend vieze inloopstal, het is echt bijna niet bij te houden doordat ze het vooral als toilet gebruiken. Als ik 's morgens mest staan ze 's avonds alweer in een vieze stal en dan moeten ze nog een hele tijd voordat ze schoon stro krijgen.

Vind het altijd een erg vervelend gevoel als ze in een vieze inloop stal staan, wie deelt deze gedachte? Of ze het zelf zo vervelend vinden i dont know want ze liggen er altijd nog even graag in.

Om een lang verhaal kort te maken deel hier je ergernissen over jullie paarden viezerikken in de stal :).

x_eva_x

Re: De winter tijd is weer begonnen, vieze (inloop)stallen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:56

Mijn paard is ook zo'n verschrikkelijke viezerik. Moet hem echt elke dag helemaal uitmesten.
Hij draait veel in zn stal dus loopt alles omver.
Ik vind het ook heel vervelend dat hij zo snel vies is. Daarnaast gaat hij graag liggen, waardoor hijzelf (of zn deken) helemaal onder de viezigheid zit.
Hij staat nu op stro, heeft deze zomer een tijdje op zaagsel gestaan. Ook hierbij wordt hij erg snel vies, al is het wel minder dan op stro. Toch heb ik hem nu weer op stro omdat ik het fijn vind dat hij ergens op kan knabbelen.
Mijn paard heet Rigley (spreek je uit als Riklie) en heeft nu op stal ook de bijnaam viezeRik

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:04

Jep, die kennen we. Hier hebben we drie merries in een inloopstal staan en die maken er ook binnen no time een ontzettende smeerboel van. Stal wordt idd. voornamelijk als toilet gebruikt. Om het er een beetje knap te houden, zou er eigenlijk wel drie keer per dag moeten worden uitgemest. Maar ik ben gekke henkie niet, dus ze moeten er maar genoegen mee nemen dat het twee keer gedaan wordt: rond de middag en 's avonds laat.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:05

Sommige paarden zijn inderdaad flinke viezerikken op stal, dat herken ik zeker. Ik lees vaak dat viezerikken een stal met vlas beter schoon houden omdat ze hier ook (meestal) niet van eten. Heb zelf ook al eens gezien dat dit heel goed holp, wilde je het toch even meegeven als tip en natuurlijk zoveel mogelijk naar buiten.
Laatst bijgewerkt door ANOUKIEE op 04-11-12 23:19, in het totaal 4 keer bewerkt

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:09

Tja het is wel vervelend als je stal vies blijft. Helaas moet ik constateren dat degene die dit zo ervaren te weinig vloerbedekking in de stal hebben liggen...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:09

Jep... Ze staan hier met 4 paarden in de ene groep en 5 pony's in de andere. De pony's houden het keurig schoon, zijn geweldig slim; Ze poepen/plassen in de ene inloopstal en staan dan in de andere, hoeven ze dus niet steeds door de drek te lopen :)*

De paarden daarentegen... Gaan met z'n 4-en in 1 stal van 6x3 staan en dan allemaal schijten, vervolgens 20x door ieder hoopje stampen en het door heel de stal verspreiden. Dan begeeft het gezelschap zich naar buiten om daar nog even de boel te bevuilen. Eerst het verharde stuk en dan de bak.

Ennn wat doen we als de mensjes alles netjes hebben opgeruimd? Juistem, dan leggen we lekker allemaal weer 2 drollen *\o/*

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:12

JessicaD88 schreef:
Tja het is wel vervelend als je stal vies blijft. Helaas moet ik constateren dat degene die dit zo ervaren te weinig vloerbedekking in de stal hebben liggen...

Onzin. Ik denk dat het er bij ons bijna 20 cm dik in ligt. Aangetrappeld wel te verstaan, opgeschud komt daar nog eens 10 bij. Lijkt me toch dat dat wel genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:13

JessicaD88 schreef:

Onzin!!!!!

Of ik nu 1 pak zaagsel of 10 in mijn stal smijt, het wordt altijd weer even vuil. Alleen zie je het bij 10 minder snel maar als het dan vuil is... Waar de mijne met 1 pak zaagsel 2 dagen doen, doen ze met 10 1 week. Reken dus maar uit...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:16

Ik heb het met mijn paarden gewoon opgegeven. Ben nu vast aan het potten en trek er eens in de 2 weken 6 kruiwagens uit. Dan heb ik pas 1/3 wat er uit is en dan knal ik er iedere 3 dagen 1 1/2 baal stro bij. Mest haal ik er uit, maar weet gewoon echt niet wat ik er mee aan moet. Weet in ieder geval dat ze droog staan wanneer ik weg ga, maar durf smorgens vaak de stal niet in te kijken van schaamte.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:16

Als je het bij 10 minder snel ziet betekent dat dat het dus inderdaad helpt. Ja en wachten tot het weer vuil is moet je ook niet doen, al eerder weer schoonmaken en nieuw er in.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:17

JessicaD88 schreef:

heb je het nu over specifieke gevallen die jij persoonlijk kent of?
anders knappe actie van pearle :+

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:24

Jups hier ook.. maar hier is het probleem dat bij flink wat regen de stal onderloopt. De zijkantjes blijven gelukkig wel redelijk netjes dus iedere dag het middenstuk eruit halen en schoon stro van de zijkanten in het midden gooien. De dag erna dan weer een nieuwe baal er in.
We zijn helaas te laat om er nog een extra laag stenen in te leggen. De stal staat midden in het weiland en daar kom je nu echt niet doorheen met de auto + aanhanger. Misschien straks als het vriest en anders volgend voorjaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:33

JessicaD88 schreef:
Als je het bij 10 minder snel ziet betekent dat dat het dus inderdaad helpt. Ja en wachten tot het weer vuil is moet je ook niet doen, al eerder weer schoonmaken en nieuw er in.

Nee helpt juist niet, want het zit dan gewoon verstopt. Maar bon, ik mest de stal dagelijks uit en strooi bij, maar uiteraard doe ik dit niet goed... Het is dat ik mijn paarden graag met hun voeten in de sh*t heb staan :)*

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:42

Hier ook een ramp! Vuillakken en strovreters. Wij potten ook in de inloopstallen. Elke dag een laag stro erop zodat ze weer een droog bedje hebben en één keer in de zoveel tijd alles eruit en weer opnieuw beginnen. Dat werkt hier het beste, maar met dit extreem kletsnatte weer is het dweilen met de kraan open. Wat een zooi... zucht...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:45

Raak er soms echt depressief van... gelukkig is het bijna weer zomer :p

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:54

@Sonja_vR: dat is inderdaad op grond van specifieke gevallen die ik zelf ken

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:03

Smeerkeeseigenaar meldt zich!

Camaro mest en plast niet extreem veel maar wandelt het zijn hele stal door. Helemaal een feest wanneer hij het hooi niet lekker vindt en daarmee de hele stal ondersmeert. Dat mest heel lastig uit. Gelukkig hebben we weinig slechte balen!

Ik probeer hem zo veel mogelijk buiten te zetten en applaudiseer als hij buiten plast :+ . Hij staat op vlas, ik verwijder iedere dag grondig de mest en moet toch zeker eens in de vijf dagen de natte plekken verwijderen. Met een flinke stevige bodem gaat het aardig. Bij mijn paard werkt meer bodembedekking wel! Hoe dikker de onderlaag, hoe makkelijker het vocht wordt afgevoerd. Schoon vlas verschuift hij makkelijk dus alleen schone balen er in mikken werkt niet optimaal. Daarom krijg ik soms een donatie van een stalgenoot, naast de schone balen vlas die in de stal gaan. Haar pony pot heel makkelijk en wanneer zij een droog stuk potlaag over heeft 'transplanteren' we dat in mijn stal :') Tja... Je moet wat...

MssPoseidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:21

Yup ken het, vooral het in en uit lopen naar buiten is drama. Paarden komen nat van de regen binnen en druppelen lekker uit in de stal, of ze nemen de helft mee naar buiten. Ze plassen er uiteraard ook in, maar ze trekken ook heel het hooi door de stal (heb ruifjes hangen) ze halen het eruit, laten het vallen en trekken het overal heen. en dat eten ze uiteraard niet meer op daarna. Dus dat maakt het ook nog iets viezer. Ik begin er ook niet aan om elke dag een kruiwagen of wat eruit te trekken, ik pot ook op en eens in de zoveel tijd haal ik alles leeg. Ik heb ook gemerkt dat dat qua stro verbruik wel iets scheelt. Het scheelt ook dat het mijn eigen stallen zijn en ik heb geen gasten over de vloer, dus helemaal piekobello hoeft het er niet uit te zien. Ze hebben een lekker bedje, en wat te knabbelen en daar doen ze het maar mee :)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:25

Ik heb vandaag in de box van de vieste merrie op stal ongeveer 3 grote plakken stro gegooid in de hoop dat ze morgenochtend nog een beeeeeeetje droog staat.. Maar pfft, de ellende is weer begonnen!

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:28

Ceriadwen schreef:
Raak er soms echt depressief van... gelukkig is het bijna weer zomer :p

whahaha _/-\o_ nog héél even volhouden....

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:38

JessicaD88 schreef:

3 grote geperste balen schaafstel in een stal van 3 op 4 meter. Kon er elke dag een halve bijdoen en elke week moest ik 2maal uitmesten.
Stal is nu met minder en paard maakt er een even grote smeerboel van. Ik moet minder mesten en ze staat nog steeds even gelukkig in de stal, dusja..

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 07:34

Jup hier nog een,
meneer schopt al het vlas naar achter (hierdoor kan het ook niet oppotten), plast en poept er dan lekker over, mengt het weer door elkaar :=
gaat dan hooi eten, maar dan moet je natuurlijk wel je hooi dopen in je waterbak waardoor alles weer uit zijn mond valt(water) en ook gelijk door de stal ligt.
elke dag weer drama :+ -O-

ben blij dat zijn moeder netjes in de ene hoek plast, en in de andere hoek op een hoop poept. scheelt zoveel! *\o/*

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:33

Nadeel van een inloopstal, naast het meenemen van nattigheid, is dat ze er 24/7 toegang tot hebben en dus ook 24/7 als toilet kunnen gebruiken. Dat doen ze hier dus ook.
Omdat ik in de zomer ook veel kosten van strooisel had, heb ik hem een poosje leeg gelaten en ondanks dat ze er af en toe een vieze bende van maakten door er toch nog in te plassen, maakte het in elk geval veel vlottrr schoon. Sneeuwschuif er overen eventueel wat droog zand of strooisel over die plasplekken die ik niet weg kreeg en alles weer schoon en netjes.

met een natte paddock, dus met veel regen over langere periode strooi ik nu wel weer op. Slechts een klein deel van de stal, net genoeg dat 1 kan liggen, en op de rest liggen rubber matten. Dat gedeelte probeer ik dan wat op te potten en wordt 1x per week ongeveer leeggeschept en verder 3x per dag mest verwijderd en indien nodig wat bijgestrooid zodat er 's avonds in elk geval weer een droog en schoon laagje op ligt.

Eigenlijk zou ik het liefst zo'n zachte rubber vloer er in willen dat de paarden daar graag op liggen en dan alleen een toilet opstrooien in een klein deel of buiten onder het afdak. De hele stal opstrooien is geen doen. Omdat de deuren open staan regent het soms wel twee meter naar binnen bij de deur en ze lopen dan alles naar buiten. Daarbij lopen ze dan de mest nog veel meer door het strooisel, dus nog sneller vies en nog meer strooisel verbruik. Hierverbruik ik in de winter in de normale stallen minder dan in de inloop en liggen die er schoner bij. Die worden immers alleen in de nacht gebruikt.
Ik gebruik gehakseld koolzaadstro, eventueel met een plakje stro er over bij het opstrooien. Het neemt echt veel beter op dan alleen gewoon stro. Dan zou het steeds soppen zijn. Fijn zaagsel neemt ook goed op en mest ook makkelijk en zuinig uit. Ook onder stro. Vroeger kreeg ik gratis zaagsel via de buurman. Dat was ideaal voor de inloopstal omdat het door de vochtigheid buiten niet ging stuiven. Helaas is die fabriek gesloten, dus nu moet alles ingekocht worden en dan zijn die zakken toch prijzig als je kijkt naar het strooivolume. Maar misschien toch weer eens naar vragen bij de strooiselhandel...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:38

Tja, daarom ligt er nog steeds niks op de vloer in mijn stallen.
Mijn paarden kunnen 24/7 kiezen of ze in de stal staan, op het straatwerk ervoor of in de rijbaan ( de wei ias nu dicht ivm de nattigheid)

De heren gebruiken momenteel de stallen als toilet....en wandelen alles doorelkaar.
Ze hebben hun hooi in horse-grazes maar wat ze ernaast morsen lopen ze de box door.

minstens 3x per dag veeg ik alle stront/vies hooi etc de box uit ( 06.30 / 15.00 / 21.00 ).
Voorheen lag er vlas (rapsodie) in de boxen in de winter maar de praktijk wijst uit dat ze buiten in de rijbaan slapen en de stal puur als wc gebruiken. Daarom dit keer maar gewoon beton tot het hard gaat vriezen.Dan kijk ik wel weer verder.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:43

JessicaD88 schreef:
@Sonja_vR: dat is inderdaad op grond van specifieke gevallen die ik zelf ken

dan kan dat idd, niet iedereen gooit voldoende bodembedekking in de stal.
helaas zijn er ook gewoon echt enorme smeerkezen waarbij het geen fluit uitmaakt wat je op de vloer gooit.
als ik kijk naar praktijkvoorbeelden , ik heb op verschillende stallen gewerkt, als je daar 10 paarden op rij dik opstrooid (en dan bedoel ik echt goed dik bed de stal in werken ) dan zijn er 8 die er met minimaal bijstrooien en mesten een week later netjes bij staan, 1 dat je denk"mwah, had iets schoner gekund"
en 1 waarbij je dagelijks de stal geheel leeg zou kunnen trekken en dan nog aan het einde van de dag zou denken "jemig, wanneer is die voor het laatst uitgemest :=

heb er 1 gehad waar ik stro heb geschrapt, dikke rubber tegels er in en je zoekt het maar uit, die kon je iedere dag een schone stal geven met twee verse balen stro er in, maar daar was na een uurtje of drie niks meer van te zien :n
dus die kreeg hooi en stro in netten om te knabbelen , een strookje stro tegen het spetteren achterin de box en klaar , paar keer per dag de bezem door de box en dan was het nog te doen .
(stond alleen 's avonds en 's nachts op stal in de winter, verder buiten.)

bij een inloopstal doe ik trouwens niet snel stro er in, ja, het achterste stukje , maar echt niet de hele stal vol :n ze lopen het alle kanten op (naar buiten) ze slepen van alles mee naar binnen (blubber) en buiten de waterbak gebruiken en voeren als je het daar geeft, komen ze er maar minimaal...ja, om het als toilet te gebruiken :+