Met wintervacht toch een regendekentje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Met wintervacht toch een regendekentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 20:26

Ik heb een pony die nu een lekkere wintervacht heeft ontwikkeld. Helaas is hij echter zo vreselijk smerig van het rollen in de modder elke dag, dat ik er wel genoeg van heb dat ik niets kan doen (het droogt met dit weer ook niet). Ik overweeg dus toch een regendekentje op te doen. Hij staat 24/pd op het land. Kan dit gewoon? Gewoon een ongevoerde, of fleechgevoerde regendeken?

olanis

Re: Met wintervacht toch een regendekentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:56

Zou de pony gewoon een deken opdoen,wel een fleecegevoerde, ongevoerd drukt de haren plat en isoleert dan niet zo goed.
Je moet alleen even opletten of hij het niet te warm krijgt. Je zou hem dan alleen de eerste paar keer snachts op doen, zodat het niet te warm is in een keer. En na een paar nachten, de deken overdag ook oplaten. als hij het niet te warm heeft, kun je de deken overdag wel direct oplaten.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 21:19

Hij heeft het niet zo snel warm, zweet niet snel dus ik denk dat ik wat dat aangaat wel gelijk op kan doen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 01:19

Op zich kan het wel, en met de kou nu kun je hem overdag ook wel ophouden.
Wordt het ineens warm, dan moet je wel even opletten.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:54

Kan prima, zou er wel goed op letten of hij het niet te koud krijgt omdat zinn haren wat plat zijn gedrukt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:33

Ik zou zeker geen deken opdoen vooral niet omdat hij 24/7 uur op het land staat.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 19:41

Die volg ik even niet Friesiszwart. Jij doet alleen paarden dekens op die binnen staan?

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:57

Je kan gewoon een regendeken van 0 gram op doen

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:13

Niet doen! Je pony gaat het ijskoud krijgen. Hij kan zijn vacht niet meer opzetten (ookal weegt die deken misschien weinig, toch drukt hij op de meeste delen de haren plat) en zal zich niet meer warm kunnen houden. Dus of gewoon accepteren dat je paard en paard is en dus wel eens vies kan worden als hij buiten staat, of scheren en onder de dekens houden, of vroeger beginnen met dekens en het opbouwen tot bijvoorbeeld 200/300 grams.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 22:29

Ik heb er nog eens heeeeel goed over nagedacht, maar besloten om de dekens toch te laten voor wat het is. Dan maar leren leven met een blubberpaardje. Al met al word er niet dagelijks wat mee gedaan in de winter en herfst, en is het voor hem gewoon fijner zonder.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:14

_/-\o_ fijn dat je naar het wezen paard kijkt en niet naar je eigen gemak +:)+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:20

Als hij een degelijke wintervacht heeft kun je wel een lichte regendeken opdoen. Een belangrijk deel van de kou in NL wordt veroorzaakt door regen en wind, en dat zijn nou juist de dingen die je van het paard weghoudt met een regendekentje. Maar neem dan wel eentje die echt licht is, zoals de Amigo bijvoorbeeld heeft. Goedkopere merken zijn vaak van een zwaardere stof gemaakt, waardoor de wintervacht inderdaad platgedrukt kan worden. Dit gebeurt trouwens ook met fleecegevoerde regendekens, dus ook daar moet je wat voorzichtiger mee zijn. Mijn jonge merrie heeft vorige winter vooral met een 150 grams deken gelopen over haar wintervacht, dat ging over het algemeen wel goed (24/7 buiten met schuilstal).

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:47

Hier gaat met regen ook gewoon de regendeken erop hoor, ondanks de wintervacht, en als het droog is gaat hij er weer af. Goede kwaliteits dekens die ademen maken echt niet dat je paard het koud krijgt.
Het is wel een 'gedoe' met op/af/op/af, maar liever dat, dan dan ze weer ziek worden doordat ze verkleumd in de regen hebben gestaan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:58

Brendaaaa schreef:
Ik heb er nog eens heeeeel goed over nagedacht, maar besloten om de dekens toch te laten voor wat het is. Dan maar leren leven met een blubberpaardje. Al met al word er niet dagelijks wat mee gedaan in de winter en herfst, en is het voor hem gewoon fijner zonder.

Goede keuze, als hij toch niet veel werkt :)