wel of niet doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 23:28

hallo,

Ik sta nu met mijn pony op een hele kleine stal waar de paarden overdag in de wei en 's nachts binnen staan, het nadeel van deze stal is de bak, die is zo slecht dat bij de minste regen er gewoon niet meer in te rijden is, ik ben nu al weer een week alleen maar beetje aan het stappen.

Vandaag ben ik bij een andere stal langs gegaan om daar even te gaan kijken, deze stal heeft ook alleen een buitenbak maar deze bak is bijna altijd wel berijdbaar, plus dat de bak daar een stuk groter en verlicht is. Het nadeel van deze stal is wel dat de paarden 's winters 24/7 binnen staan, en dus alleen in de zomer het land opgaan..

Dus wat zouden jullie kiezen?

Saars

Re: wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:31

Ik zou je paardje toch zijn winteruurtjes op de weide gunnen... Een paard kan er erg door veranderen (nors worden, of te actief en onberijdbaar...)
Ook is dat het mooiste wat je je paard kan geven!
Kan je niet wat vaker op buitenrit als de bak nat ligt?
Of anders uitkijken naar een stal met de beide voordelen, als dat natuurlijk binnen de mogelijkheden ligt?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:33

Ik ga mee met Saars. Die paar uurtjes buiten zijn echt belangerijk

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 23:50

ja daar hebben jullie gelijk in..
het probleem is dat de hele wintermaanden de bak vrij wel onberijdbaar is.. en buitenrijden gaat helaas niet. niet verkeersmak en we zitten aan een hele drukke weg..

ik heb inderdaad naar andere stallen gekeken, er zijn hier zo'n 4 stallen in de buurt en waar ik nu sta is de enige stal met weide in de winter..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:53

Een paddock (evt met hooi) is toch ook goed? :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:55

Mag je in die bak longeren? Mijn paard stond op een pension waar hij in de winter binnen bleef, maar daar hadden we een mogelijkheid om ze dagelijks zelf even los te gooien, zodat ze konden uitkuren. Het is niet ideaal, maar meer dan niks. Ik merk wel, dat hij, nu hij ook nu nog naar buiten kan, veel relaxter is. Maar echt als heel vervelend heeft de mijne het nooit ervaren. Hij had dan ook contact met zijn buurtjes en kreeg in de winter goed te eten. En het is een koukleum, dus hij staat in de winter ook liever binnen. :+ (Helaas voor hem is het nu toch zodra het kan lekker de winterse bak in 's winters)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:55

Kan je niet ergens (eventueel tegen betaling) in de bak rijden? Doe ik nu ook kost wel wat maar je kan lekker door trainen

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:56

Zijn er stallen op loopafstand (aan de hand) met een berijdbare bak die je eventueel kunt huren?
Of is zelfs wandelen over straat al geen optie?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:56

Ja, ik ben om die reden lid bij een rijvereniging met een binnenbak. Ik kan de hele winter lekker binnen trainen. Bij vorst laat ik het rijden toch wel voor wat het is.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 00:01

er is op die stal waar ik misschien heen wil geen paddock, maar longeren in de bak mag wel altijd. vanaf waar ik nu sta kan je nergens naar een goeie bak lopen.. denk niet dat wandelen over de straat een goed idee is..

nu ik dit lees lijk ik bijna voor mijzelf maar 1 optie te hebben, verhuizen.. ik heb alleen geen ervaring met het hele overdag ook binnenstaan

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:05

Ik vind het paardonwaardig om een dier de hele dag op te sluiten in een klein hokje.. Zou dus ook nooit verhuizen als dat de consequentie was. Wel zou ik om me heen kijken naar een stal met buitengang, paddock is prima, en een fatsoenlijke bak. Want nu helemaal niet kunnen rijden is mega irritant dat snap ik zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:06

Denk aan je paard. Een paard hoort niet 24/7 binnen te staan... Dan maar wintertje minder doen met je paard. Welzijn is belangrijk!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 00:07

ja het is eigenlijk ook helemaal tegen mijn principes in, maar als ik dit een paar maanden zou moeten doen in ruil tegen mn pony fatsoenlijk kunnen trainen..

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:12

Ik vind dat het welzijn van je pony altijd boven alles moet gaan, dus ook jouw wil om te trainen. Als je een pony geen paardwaardig bestaan kan bieden, dan moet je geen pony nemen. Een hele dag op stal staan is absoluut niet paardwaardig, ookal komt hij er iedere dag 'even' uit om te longeren of te rijden. Dus ik zou sowieso niet verhuizen naar je alternatieve stalling. En zo lang je niets beter vindt waar je pony ook in de winter naar buiten kan lekker blijven staan waar je staat. Het welzijn van je pony gaat voor alles!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:14

Blijven zoeken, naar een stal met goede bak en bijv. een paddock waar ze in de winter op kunnen. :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:15

sunrice schreef:
Ik vind dat het welzijn van je pony altijd boven alles moet gaan, dus ook jouw wil om te trainen. Als je een pony geen paardwaardig bestaan kan bieden, dan moet je geen pony nemen. Een hele dag op stal staan is absoluut niet paardwaardig, ookal komt hij er iedere dag 'even' uit om te longeren of te rijden. Dus ik zou sowieso niet verhuizen naar je alternatieve stalling. En zo lang je niets beter vindt waar je pony ook in de winter naar buiten kan lekker blijven staan waar je staat. Het welzijn van je pony gaat voor alles!

_/-\o_

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 00:16

ik ga maar even in de buurt verder kijken, naar stallen met paddock.. Zijn er zo weinig mensen op bokt die 's winters binnen staan?! als ik in deze omgeving om me heen kijk staat bijna iedereen 's winters binnen..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:17

Ik zou voor de welzijn van m'n paard gaan, en dat is in dit geval de keus voor een slecht te rijden bak. Maar wel een paard dat gewoon naar buiten kan..

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 00:20

als ik op mijn huidige stal blijf houd dat wel in komende maanden(!) niets met mijn pony kunnen doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:22

Er staan helaas heel veel mensen in de winter binnen en vaak boeit het hun niet dat hun paard zich 22 uur per dag vervelen... Helaas is het soms niet goed gesteld met het welzijn van sommige paarden. Ik heb mijn paard ook stuk verder (hier in de buurt geen mogelijkheid tot winter buiten en soms zelf zomers niet) echt niet dat ik mijn paard dat aan doe! Nu staat ze 24/7 buiten in een stal met uitloop. Zorg er dus voor dat je paard altijd minimaal hele dag wel buiten staat! Paarden horen niet in een klein hokje thuis 22 uur per dag als jij er niet bent .. niet alleen aan jezelf denken. trainen is ook niet alles.. winterstop kan best als je geen andere fatsoenlijkesl stal vind.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 00:23

ja jullie hebben gelijk, ik denk niet dat die stal het gaat worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:23

Je kan genoeg dingen doen.. wandelen poesten vd spelen tutten en het paard een paardvriendelijke winter geven inplaats van een hokje waar die niks kan doen

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:23

Dan kan je je paard mooi verkeermak maken, toch? :)

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:24

Ik heb eerst op een stal gestaan waar mijn paard in de winter 24/7 binnen stond.
Op zich ging dat prima, pas toen ik naar een stal verhuisde waar hij heel de dag buiten staat, merkte ik wat het met een paard doet. Hij is veel relaxter geworden, zijn behoefte om overal naar te happen (niet bijten) en alles in zijn mond te nemen is helemaal weg en hij is niet meer zo licht ontvlambaar.
Hij voelt gewoon veel meer in balans en dat kan nergens tegen op!
Laatst bijgewerkt door Devitootje op 04-11-12 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 00:26

het gaat niet om het verkeersmak, mijn enige uitrijmogelijkheid is gelijk aan de amsterdamse straatweg, dus als er iets fout gaat kan ik nergens heen, dan sta ik met een nogal heete 4 jarige midden op zo'n drukke weg