praktische vragen materiaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MuroniaJarig

praktische vragen materiaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 18:50

Ik heb straks een bak en een weide achter ons nieuwe huis en dat moet natuurlijk worden omheind. Nu heb ik al de nodige tips gekregen over de indeling en daar heb ik wel ongeveer mijn plannen mee, maar nu het materiaal dat ik nodig ga hebben voor de omheiningen en hoe te omheinen:

Ik dacht het volgende:

weide:
palen a 2 meter lang, diameter 8-10 cm?
palen plaatsen om de 3,50-4 meter?
3 lagen (van onder naar boven: lint, koord, lint) of 4 lagen (van onder naar boven koord, lint, koord, lint)?

bak:
palen a 2,50 meter lang, diameter minimaal 10 cm, liefst nog iets meer
schuin plaatsen
4 lagen (van onder naar boven: koord, lint, koord, lint)

palen: geïmpregneerd en gepunt
lint: wit, 4 cm of meer, zoveel mogelijk draads
koord: wit koord met draden
Klinkt dit oké?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:00

Vind 't wel okee klinken, zou voor de weide wel 4 lagen aanhouden. Succes!

MuroniaJarig

Re: praktische vragen materiaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:28

Ja ik denk het eigenlijk ook wel, helemaal omdat de shet er ook achter moet blijven staan :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:31

Leorah schreef:
Ja ik denk het eigenlijk ook wel, helemaal omdat de shet er ook achter moet blijven staan :)

Dan zou ik zeker 4 lagen doen, ik heb een paard die zich een shetlander voelt en hier hebben we ook 4 lagen.
Voor palen zou ik kijken of je er van 2,5 meter kunt vinden, aangezien ze toch zo'n 50 cm in de grond gaan en ik vond 1,5 meter redelijk laag ogen. Ik weet natuurlijk niet hoe groot jou paarden zijn.

MuroniaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:57

Variërend van shet tot ongeveer 1.68 :). Zijn die palen er ook in 2.20 of 2.30? Mij lijkt 2.50 wel heel erg lang worden voor een weiland.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:01

Leorah schreef:
Variërend van shet tot ongeveer 1.68 :). Zijn die palen er ook in 2.20 of 2.30? Mij lijkt 2.50 wel heel erg lang worden voor een weiland.

Dat weet ik niet, blijkbaar zijn die van 2.50 ook moeilijk te krijgen. Maar je kunt eventueel zelf zien als je een paal recht op zet (en er dan een halve meter afdenken). Onze tuinman raadde ook aan om palen te kopen die behandeld waren, die zouden blijkbaar minder snel rotten. Misschien ook een handige tip (ik weet niet of die duurder zijn want wij hebben gewone gekocht ;) )

MuroniaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 20:02

wat is het verschil tussen behandeld en geïmpregneerd dan eigenlijk?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:08

Je hebt tuinpalen (groenig) en weidepalen (zwart van creosoot) 1e rotten rap weg, 2e kunnen wel even mee. Ik zou trouwens op de hoeken extra zware palen of spoorbielzen gebruiken, die blijven beter goed recht staan en je kan er dus fijner je draden op spannen (wel ook klemisolatoren er op gebruiken).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:29

Hout rot sowieso weg. Ik heb met mijn palen die echt goed behandeld waren net geen 10 jaar gedaan. Ik heb nu een hek van metaal/gaas laten zetten en dat bevalt stúkken beter (geen onderhoud ook :D )
Verder ben ik van een rijbak met een stroom omheining niet zo weg; teveel gevallen gezien die erin verstrikt raakten. Dan zou ik persoonlijk voor metalen buizen gaan met metalen dwarsbuizen. Die kun je ook in kleur kopen, dus die lelijke grijze is niet nodig.

MuroniaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 20:36

Ik wil sowieso gewoon een draadomheining om de bak en de weide, het ging me alleen even om het soort paal, de lengte en de afstand tussen de palen waar ik graag even advies over wil :)

MuroniaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 14:21

@ tamary, ik heb even gezocht en snap nu wat je bedoelt. Ik moet inderdaad die donker geìmpregneerde hebben. Ik weet niet of hier een linkje mag staan, maar zouden deze dan goed zijn?
http://link.marktplaats.nl/612366836

ik bedoel dan de: 2,5 meter lang, 9 cm dik en gepunt (eerste foto geloof ik)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:40

Afgaande op de foto's zijn dit de groene tuinpalen, die zijn inderdaad geïmpregneerd en niet met creosoot behandelde weidepalen. Hoe ver wil je trouwens rijden, want als emmen al een optie is zou ik doorrijden naar kuiper in koekange, die heeft zat keus in weidepalen, etc. en de prijzen zijn ook goed te doen.

MuroniaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 17:04

Okey, op de foto's leken me dit juist de donkere? Op foto 3 zie je de groene toch? Ik heb geen flauw idee waar koekange ligt eerlijk gezegd, maar emmen is ong. 20 km vanaf hier.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:36

Palen op de foto lijken inderdaad tuinpalen. Donkere bevallen ons ook beter, sommigen houden het hier al meer dan 20 jaar uit. 2.00 m vind ik overigens lang zat. Als ze er echt overheen willen maakt een paal van 2.50 m ook geen verschil.

4.00 m ertussen is een mooie afstand. Als je perceel beschut ligt kan een grotere afstand ook nog best, hier staan sommige palen op 6.00 m.

Wij hebben zelf alleen maar twee linten boven elkaar en dat voldoet prima. Het is in mijn ogen meer de klap stroom die er opstaat dan het aantal linten. Kleintjes hier blijven daar braaf achter. Zo niet, dan trek ik onderlangs nog een dun draadje. Je kunt even op de site of catalogus van Callagher kijken wat zij aanbevelen voor afstanden. Hier ook lint van 40 mm, niet meer van Callager, maar van Patura. Vergelijkbare kwaliteit maar een stuk voordeliger.

Een schuine omheining voor de bak vind ik een hoop gedoe om te zetten en kost extra ruimte.

Waarom trouwens wit lint? Dat wordt door veel mensen als landschapsontsierend gezien.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:03

ik heb drie lagen lint. daar blijven ook de shetten prima achter. kwestie van genoeg stroom erop en het onderste lint laag genoeg plaatsen. dan krijgen ze een tik op de neus ipv op de maantop en dat maakt heel wat meer indruk }>

ik heb palen van 2 meter, ze staan 70 cm in de grond en ze staan om de 6 meter. ik heb 40mm lint van gallagher. dat bevalt erg goed. klapert niet in tegenstelling tot het goedkopere lint in de andere wei waar de palen ook nog eens dichter op elkaar staan.

de palen van de bak staan bij mij gewoon recht en daar heb ik eigenlijk nog nooit last van gehad.

fotootje voor het idee:

Afbeelding

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:03

Voor de afrastering hebben wij zelf 8 cm dikke kunststoffen palen (www.cavalo.nl/weide/palen/permanent/wei ... grijs.html) gekozen en Gallagher Turboline cord. Dit omdat we met onze nieuwe weide erg "op de vlakte" zitten en we het zat waren om na enkele jaren de houten palen te vervangen omdat ze opgevreten of afgebroken waren. De we hebben 200 en 225 cm lange palen gebruikt voor een afrastering van 130 hoog met drie lagen cord hoekpalen zijn 10 cm dik en 250 cm lang. De 225 dikke palen staan net iets steviger in de kleigrond en voldoen het best.

MuroniaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 22:50

Ik ga op zoek naar die donkere palen. Ik denk om de weide 2 meter lang (is omringd door bomen, dus weinig wind en aan de achterzijde, naar de wegkant, komt een hoog hekwerk, zodat ze nooit de weg op kunnen komen). Dan kunnen de palen om de 4 meter staan, omdat er weinig wind is dus?

Wit lint, omdat dit voor paarden duidelijk zichtbaar is. Niemand heeft er last van, het stuk ligt beschut en de enige die er tegenaan kijkt zijn wij zelf als we buiten zitten :)

Rond de bak denk ik iets langere palen en toch zeker schuin geplaatst. ik werk ook wel met jonge paarden en ik wil niet met mn maatje 42's achter een paal blijven hangen :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:02

Informeer even bij de gemeente, want voor bak (=schuine palen) moet je vaak een vergunning hebben. Rechte palen = paddock/wei en dat kan dan weer wel.

MuroniaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 23:10

Heb ik al naar geïnformeerd en hoeft geen vergunning voor te komen bij ons. Scheelt weer! Lichtmast ook niet, mits niet hoger dan 5 meter.

MuroniaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 11:46

Ik denk dat ik inmiddels ook een plan heb voor wat betreft de stal. Ik heb rondgezocht naar allerlei mogelijkheden, waaronder kant en klare stalgebouwen, bouwpakketten, kapschuren, metselwerk enz, maar ik ben uitgekomen bij steenschotten. Dat is duurzaam materiaal, trapbestendig, werkt isolerend en is ook nog veel voordeliger en het lijkt ook erg netjes. Ik vroeg me af of er mensen zijn die deze ook gebruikt hebben voor de stal en of men daar ook afbeeldingen van heeft?