Overkapping hooivoerplaats/paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieske2

Overkapping hooivoerplaats/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 14:36

Ik ben benieuwd naar vindingrijke ideeën en ervaringen om onze hooivoerplaats en/of paddock te overkappen.
Ik zit hierbij te denken aan bv. een prieeltje, tunnelkas, trackroom is duur, volstaat een legertent mischien? Simpel zeil tussen palen lijkt me niet echt weer bestendig, maar wie weet zijn jullie ervaringen anders?
Uiteraard zal het één en ander afgezet moeten worden met schrikdraad, maar wij hebben gelukkig niet echte slopers.
Het moet low-budget blijfen, maar via marktplaats is vaak een hoop te vinden!
En hoe zit het met vergunningen? Op de site van onze gemeente is niets te vinden. En ik maak liever geen slapende honden wakker!
Ik hoop dat jullie je ideën en ervaringen willen delen. Alvast bedankt!

DubbelFun

Re: Overkapping hooivoerplaats/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:31

Lieske2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 21:44

Bedankt voor het meedenken DubbelDun.
Ik heb hier inderdaad ook naar gekeken, dus het is fijn om te horen dat hij jou bevalt. Heb je hier ook een vergunning voor nodig? (zal mischien wel verschillen per gemeente) Zo te zien wordt hier vrachtwagenzeil voor gebruikt, is dat niet ontzettend zwaar?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:57

Ik denk dat je er officieel wel een vergunning voor nodig hebt, maar die heb ik niet aangevraagd. Je krijgt eerst een waarschuwing dat je hem weg moet halen en dat is in 2 uur gebeurd tenslotte.
Het zeil is idd heel zwaar en van goede kwaliteit. Na 3,5 jaar nog steeds waterdicht.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:28

Wij hebben de laatste tijd voor het voeren op de paddock een aantal pakkenruiven geleverd. Ondermeer bij grotere pensionstallen waar de paarden in een vrije uitloopstal worden gehouden. Kijk eens op http://www.cavalo.nl/weide/weideruiven.html
Voor een ruif heb je zeker geen vergunning nodig.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:34

Lieske2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 22:58

De overkapping is vooral bedoeld zodat de paarden uit de regen kunnen staan nu de bomen weer kaler worden. En nog belangrijker, moddervrije voeten kunnen houden. Met de regen van de afegelope dagen zak je hier rond de hooiplaats al zo'n 20 á 30 cm in de modder weg. Vandaar dat de hooiruiven niet precies is wat ik zoek, maar bedankt voor het meedenken!
De bedoeling is ook om onder de overkapping te gaan betegelen. Een vriendin heeft van de week een hooiplaats gemaakt van bielzen en daar op betegeld. Lijkt me een goed idee (de hooiplaats ligt dan hoger dan de rest, dus goede afwatering) Wij hebben nog houten schotten over die we willen gaan plaatsen met daarbovenop grindtegels (op de kop). De reden van de schotten eronder is zodat we een stabielere ondergrond hebben en het dan ook iets hoger dan de rest van de wei komt te liggen. Iemand ervaring met een dergelijke constructie? En dan vooral, hoe houdt het zich op de lange termijn?
De overkapping in deze advertentie ziet er degelijk duidelijk uit. Bedankt voor het delen loulou!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:19

Hout zal op termijn altijd wegrotten en als sommige stukken harder wegrotten als andere dan gaan je tegels op dat punt wel verzakken. Misschien is het dan eerder een idee om er grote/dikke piepschuim platen onder te leggen. Die verdelen de druk ook goed. Verkijk je niet op de kracht die die kunnen hebben, want ze worden onder wegen ook toegepast ;)

Lieske2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 13:47

Dat het hout weg zou rotten op den duur had ik wel bij stilgestaan. Maar bij piepschuim niet! Nooit geweten, ga ik me even in verdiepen (isoleert ook nog eens +:)+ ) Bedankt voor de tip!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:33

Zelf heb ik buitenboxen met een overkapping, met stenen ervoor. Als die weg moet zat ik ook aan een tent te denken, maar in onze wei mag ik niets zetten (ook geen tent of een stal op wielen, omdat de functie van het ding als stal dient en dat is geen tijdelijke functie.)

Wij hebben overigens een stuk klei afgegraven (30 cm) en daar zand in gestort en daar op weer betonnen koeienroosters gelegd. Dit ligt ook hoger dan de weide en tot nu toe houdt het goed. Je zou mss ook eens kunnen informeren naar rubberen tegels, want mijn ervaring is dat de hoeven wel snel slijten (mijn shet vertikt het om tijdens het draaien zijn achterhoeven op te tillen, hij draait dus gewoon met zijn hoeven op de grond mee).