pony eet conifeer en beukebladeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wisje72

pony eet conifeer en beukebladeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 11:08

Ik ben net in de wei poep aan het ruimen en zie ineens dat mijn jaarling door het draad heen van de conifeer van de buurman staat te eten.
Men heeft mij gezegd dat een paard uit zichzelf geen giftige planten zal eten, maar lees ook dat groenblijvende bomen meestal giftig zijn.
En mijn oudste zag ik een blaadje van de beukenhaag van de andere buurman aftrekken....

Zijn die dan niet giftig of geef ik ze te weinig eten?
Ze krijgen vier keer per dag hooi(idee van hoeveelheid: heb een gftcontainer, die vul ik aangedrukt vol en daar doe ik 2 dagen mee...) en een keer brokjes en een halve vitamine koek. Hun weide is zeer schraal. zo niet kaal...

Edit: het zijn twee shetlanders.

fjordnina

Re: pony eet conifeer en beukebladeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:18

Conifeer is absoluut giftig. Het gif stapelt zich op in de lever en dat veroorzaakt op den duur problemen. Ik zou proberen uit te zoeken hoeveel je shet er ongeveer al van gegeten heeft en dan even een belletje doen naar je dierenarts voor advies.

Beuk is niet giftig.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 12:05

Ik heb de haag even gecontroleerd, maar is zo te zien weinig af. Ze staan hier ook nog maar 3 weken. Komt niet echt door het gaas heen en zie weinig afgescheurde stukjes. Heb wel de hogere overhangende stukken uit voorzorg afgeknipt en deels gaas voor gezet, ipv de 3 draden. Wat mij wel opviel was dat de oudste ook meteen een hap nam van dat stuk wat ik afgeknipt had....

Zullen het weekend maar helemaal gaas gaan zetten, kunnen ze er zeker niet meer bij.