waar zou jij voor kiezen lint of koord

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

just_kiki

waar zou jij voor kiezen lint of koord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 00:20

tja, dit vroeg ik me nou af :)

zou je voor koord gaan? of zou je voor lint gaan voor de omheiding van de wei :)
of voor beide en wáárom :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:21

Lint, maar dan wel echt goed lint. Mochten ze er met hun been in raken, snijdt koord veel meer dan lint, is mijn idee tenminste.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:37

Lint duidelijker zichtbaar en daarbij snijdt het minder snel als koord als ze verstrikt raken in koord en dit breekt niet vlot genoeg kunnen paarden er aardige brand/snij wond aan over houden. In mijn ervaring is dat lint toch sneller breekt wat ik toch als voordeel zie.

Dreamflower

Re: waar zou jij voor kiezen lint of koord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:42

Lint, ze zien het beter, het is lichter dus gaat minder snel doorhangen en het knapt inderdaad en dat doet koord niet, dat kan voor lelijke brand en snijwonden zorgen!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 01:15

Wij hebben dit koort.
Lint ziet er mooier uit, maar gaat minder lang mee.
En dun lint snijdt ook als ze er in zitten.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 01:17

Dun lint snijt ook, lint is wel weer beter zichtbaar, maar gaat hangen... Conclusie: allebei niet ideaal ;) Er veel (voldoende) stroom ophebben is het "echte" belangrijke :p

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 01:18

ik ben begonnen met koord maar schakel over op lint.
Koord zien ze slecht, ik liep er zelf ook wel tegenaan dat ik het niet zag, alles gaat kapot als een paard er door gaat, maar niet het koord, heb liever dat het lint kapot gaat dan de rest van de omheining of zelfs mijn paard! O:) en vind dat het vrij snel slijt, maar dat zal wel komen omdat ik het ook veel als rantsoenafrastering gebruikte. Nu gebruik ik daar liever smal lint voor.

Voordeel van koord: grotere paalafstanden mogelijk, goedkopere isolatoren en (mede daardoor) goedkoper.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 02-11-12 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 01:19

Dik koord, zoals dat van Gallagher, dat is een cm dik ofzo.
Dat is fijner te hanteren en geeft veel minder schade als ze erin vast komen te zitten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 01:20

ja, dat is niet gedraaid maar soort van gevlochten/gepunnikt toch? Dat is meer touw. Voelt ook zachter aan.

Horsiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 01:35

Hum...
Heb nogal slechte ervaringen met koord...
Paardje sloeg op hol door scooter en zag ineens koord niet meer staan..
Vlam erdoor en straat over..
Toch wel geluk dat ik in een rustige straat woon!
Ik kies dus voor stevig lint :D

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 01:41

lint, ik heb dan dat brede lint van 4 cm breed. Dat zien ze goed.

Vroeger koord gehad, maar inderdaad dat is veel steviger, alleen brak het dus niet toen mijn paard er door heen ging. Gevolg, het hele been lag open, meerdere palen uit de wei, maar het koord was onaangetast.
Voor mij geen koord meer

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:50

Het meeste koort heeft een veel hogere breeksterkte dan het meeste lint. Dat betekend dus dat er meer kracht voor nodig is om het te breken en het dus ook niet of minder snel breekt als er een paard in vast zit of doorheen gaat.
Daarom zou ik in de toekomst altijd kiezen voor lint.
Voordeel van koort is natuurlijk wel dat het minder opvalt (mooier), makkelijker te bevestigen, vangt minder wind en rekt daardoor minder snel uit. Maar ik hou liever mijn pony heel.
Als je lint echt goed bevestigd en onderhoud ziet het er ook netjes uit en blijft lang goed.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:56

Wat ik mij afvraag; ik lees hier veel mensen die graag willen dat de afrastering makkelijk breekt, maar hebben jullie het dan over weilanden die bij stallen achter liggen en evt omheind zijn door een vast hek of over 'open' weilanden.

Ik heb mijn eigen landje, als ze daar uitbreken staan ze echter op de weg dus ik vind het heel belangrijk dat ze respect hebben voor het hekwerk. Ik heb 2 shetlanders lopen en na veel overleg bewust gekozen voor ijzerdraad omdat dat eigenlijk niet breekt. Ik wil namelijk niet dat ze op de weg lopen. Ze hebben meer dan voldoende ruimte en door de enorme klap stroom diep respect voor de omheining.

Ik zou het niet aandurven om alleen lint rondom te hebben, zeker in de wind gaat dat wapperen en slap hangen en ik vind het risico te groot dat ze dan loslopen op de weg en platgereden worden.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:58

Polly schreef:
Wat ik mij afvraag; ik lees hier veel mensen die graag willen dat de afrastering makkelijk breekt, maar hebben jullie het dan over weilanden die bij stallen achter liggen en evt omheind zijn door een vast hek of over 'open' weilanden.

Ik heb mijn eigen landje, als ze daar uitbreken staan ze echter op de weg dus ik vind het heel belangrijk dat ze respect hebben voor het hekwerk. Ik heb 2 shetlanders lopen en na veel overleg bewust gekozen voor ijzerdraad omdat dat eigenlijk niet breekt. Ik wil namelijk niet dat ze op de weg lopen. Ze hebben meer dan voldoende ruimte en door de enorme klap stroom diep respect voor de omheining.

Ik zou het niet aandurven om alleen lint rondom te hebben, zeker in de wind gaat dat wapperen en slap hangen en ik vind het risico te groot dat ze dan loslopen op de weg en platgereden worden.

Dat lees je ook vaak ja, daarom vind ik dus ook gewoon "veel stroom" erop belangrijk, dan blijven ze er echt wel vandaag. Dik koord is in dat opzicht ook nog goed zichtbaar. Lint snijdt ook (als het niet breekt) dus...

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:02

Wij hebben sinds 2 jaar lint, maar daar heb ik enorm spijt van!
Bij ons waait het eigenlijk altijd en dat lint (hoe duur ook) kan daar gewoon niet goed tegen.
Het staat altijd te klapperen en te schudden en naarmate de tijd slijt het gewoon verschrikkelijk hard.
Heb na een jaar alles kunnen vervangen en ik denk na deze winter weer...
Geef mij maar dik stevig koord!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:11

Polly schreef:

Hier is niet meer omheind dan de lint, maar ik wil als ze al verstrikt raken gewoon niet dat ze volledig in paniek met koord om hun been lopen met alle gevolgen van dien dat ze ook nog onder stroom blijven staan.
Normaal gaan ze er niet zomaar doorheen maar als het gebeurd, dan liever er dwars doorheen dan dat ze vast blijven hangen. Verder klappert het bij ons helemaal niet. Het slijt wel sneller maar wappert helemaal niet en staat er nu toch al een poos. Ze staan hier niet direct op de weg achter de weides liggen een hoop hectare grond en een stuk bos om bij een drukke weg te komen moeten ze best een eind lopen. Het kan gebeuren zeker als ze met z'n alle op stap gaan maar ik gok dat ze ergens blijven steken op een stuk gras. Of ze gaan kijken bij paarden in de buurt ook nog een optie.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:21

wij hebben buitenom dik lint (ca 10 cm breed) en aan de gevaarlijke uitbreekkanten ook houten hekwerk. Aangezien wij veel land hebben hebben wij vakken gemaakt deze zijn afgezet met dun lint en paaltjes. Ja veel kosten aan onderhoud en bij doorbraak maar geen (althans nauwelijks) wonden bij de paarden als zij erdoorheen breken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:03

Koord, ik heb vrij dik koord, heb op 1 kant van de wei alleen koord als omheining en wil zeker weten dat het stevig is. ook is het open land en wappert lint dan erg ( bij buren te zien) en gaat het uithangen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:44

Absoluut lint, en liefst wat dikker lint dat blijft mooi strak. Lint kan knappen en koord doet dat niet dus alleen daarom al kies ik voor lint.
Liefst zie ik er ook een band tussen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 13:13

Bedankt!

en als jullie nou tussen elk paal koord zouden doen ( dus geen 100 m koord, maar bij elke paal is het koord los van elkaar en ligt het tegen elkaar aan in de isolator vanwege de stroom
waardoor als een er een paard door heen gaat het gelijk 'openschiet' en de rest van het weiland intact blijft
Zou dit handig zijn? :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:37

Mijn koord knapt ook, ik heb op verschillende plekken zo`n tussen stukje en als er echt paniek is en 1 vastzit schiet het daar los

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:43

Polly schreef:

daarom heb ik ook 3 lagen lint, als er al wat kapt is , is het alleen de onderste of bovenste, ze staan dan niet op straat.
en heb liever de omheining stuk dan het paard.
heb ook breed lint

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:23

Polly schreef:

Ik heb het dan inderdaad over weilanden achter de boerderij omgeven door sloten met op sommige plaatsen een goed hekwerk. Voor weide zo aan de weg zou ik zeker voor wat anders kiezen. En degelijk houten of gaas hekwerk met een draadje stroom erbij zodat ze eraf blijven bijvoorbeeld.
Zo is elke situatie natuurlijk anders. In een heel open weiland waar verder geen reden is dicht bij de draad te komen en waar paarden staan die niet zo snel gekke dingen doen is de kans op verstrikking al een stuk kleiner. En zal je aan andere afweging maken dan een smal stuk waarbijvoorbeeld veulens lopen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:44

joyce B schreef:
ja, dat is niet gedraaid maar soort van gevlochten/gepunnikt toch? Dat is meer touw. Voelt ook zachter aan.

Ja dat is dik en vrij zacht, zit ook ietsje rek in. Maar is gewoon gedraaid.

Dat heel dunne koord heb ik altijd gebruikt icm een wit lintje erboven, het geleid beter en gaat niet stuk dus het is praktischer, maar alleen dun koord heb ik nooit gedurfd ivm zichtbaarheid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:02

Even wat gegevens mbt strekkracht van koord, draad en lint:

Draad: 98kg (vidoflex 6) 105kg (vidoflex 9)
Koord: 450kg (powerline) 225kg (turboline)
Lint: 65kg (powerline) 100kg (turboline) beide 15mm lint.
275kg (turboline) 40mm lint.

Zijn allemaal van Gallagher en je ziet dat de breekkracht dus nogal afhankelijk is van het soort.
En een lage breekkracht is heel leuk en fijn maar iets wat breekt bij 100 kg wil ik niet (als enige) om mijn weiland, dat zou al breken als een paard wat te nieuwsgierig over de afrastering hangt.

Bovendien moet je koord en lint heel anders zien qua breekkracht, koord is zacht en snijd niet, lint vouwt samen en snijd als een mes door vlees waardoor het veel langer duurt voor het daadwerkelijk bij het maximale gewicht is.