24/7 Op weiland en gezelschapskeuze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLauLaUx

24/7 Op weiland en gezelschapskeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 23:50

Hoi Bokkers!

Vanaf volgende lente heb ik normaliter een groot weiland ter beschikking en zou mijn pony 24/7 buiten komen te staan. Nu staat hij overdag enkele uren buiten en 's nachts op stal, dus ik zou deze aanpassing graag zo makkelijk mogelijk laten verlopen. Op de weide staan een tiental bomen voor beschutting en we zouden er nog een trailer op zetten voor de zekerheid. Dat is meteen mijn eerste vraag, is dit wel voldoende beschutting? Mogelijkheid tot het bouwen van een schuilstal is hier hoogstwaarschijnlijk niet (omdat we de wei zullen huren), dus veel andere keuze is er niet. Aan één zijde van de weide grenst ook de binnenpiste, dus hier zou ook enige beschutting zijn.
Als tweede zou er dan ook plaats zijn voor een maatje voor hem. Wegens omstandigheden staat hij al erg lang alleen (zware peesblessure waardoor hij boxrust/zeer kleine wei had etc), dus dat zou ook een zware verandering zijn. Ik ben van plan om een shetlander te kopen, dat is toch nog een beetje een pennydroom van me, haha :Y) Alleen over de leeftijd twijfel ik nog een beetje. Zou het beter zijn om een jonge pony te kopen of eentje van zijn eigen leeftijd? Hij kwam heel goed met mijn vorige paard overeen, deze was 5 jaar. Het paard waar hij vroeger mee samen stond was een driejarige, dus ik twijfel tussen een 14-jarige (ongeveer zijn leeftijd) en een jong paard. Twee pony's er bij is geen optie, dat willen mijn ouders simpelweg niet.

En ja, ik ben er vroeg bij, we zouden vanaf maart/april de wei in gebruik nemen. Ik ben graag goed voorbereid :P

Alvast bedankt!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:53

Beschutting lijkt me wel goed genoeg hoor, zolang hij maar voldoende schaduw heeft en uit de wind en ergste regen kan staan. Maatje denk ik niet dat de leeftijd erg veel uitmaakt, er moet natuurlijk wel een beetje klik zijn haha. Shetlander kan prima!

tamary

Re: 24/7 Op weiland en gezelschapskeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:02

Of je een jonge kiest of eentje van zijn leeftijd hangt ook af van hoeveel hij kan en mag spelen (gezien de oude blessures).

24/7 wei heeft wel beperkingen qua op gewicht blijven (graasmasker?) en een shet zal zich daar helemaal makkelijk ton rond vreten. Vraag is dus in elk geval of je pony('s) dat aankunnen.

Of je beschutting genoeg is hangt af van waar je bomen en gebouw staan t.o.v. windrichting en zon ivm zomerhitte.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 00:10

@BaileyMix; Okee, dankjewel!
@Tamary; Van de dierenarts mag hij eigenlijk alles weer, behalve rijden, dus dat zou waarschijnlijk geen probleem zijn. Wat betreft op gewicht blijven ben ik van plan de weide in 3 op te delen, zodat het gras op twee stukken kan groeien, en dan daar tussenin een stuk waar het gras kort blijft, en dan afwisselend de doorgang naar één van de stukken met meer gras open zetten.
De bomen staan verdeeld over de weide en het gebouw heeft één zijde die de ergste zon tegen houd.
Edit: Blijkt deze weideverdeling niet te werken komt er natuurlijk een andere oplossing, maar ik zou het graag op de 'natuurlijke' manier proberen te houden :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:15

Vergeet niet dat als je de wei in stukken wilt verdelen je rekening moet houden met de shet. Als wij de wei hier met prikpaaltjes afzetten en er bv een tak tegen de stroomdraad zit, staat er niet voldoende stroom meer op en dan is het doei doei shet :evaw: Ze hebben het heel snel door, dus daar moet je ook rekening mee houden :)

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 00:17

@Kaat; Ja klopt ook natuurlijk, dat is een aandachtspunt :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:19

Wees jezelf er van bewust dat een wei niet mooi blijft wanneer het weer slechter wordt (of je moet een bijzonder groot stuk gebruiken).
Beschutting kun je aankijken, als het niet genoeg is kun je altijd nog bijvoeren of een ongevoerde regendeken opleggen.
Wat betreft een maatje voor je pony: kijk vooral naar behoefte aan voedsel.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 00:24

@TurdusMerula; Ik ben me er uiteraard van bewust dat een weide kapot gelopen kan worden. Gelukkig is de bodem hier in de omgeving heel erg fijn, de wei aan de overkant van de straat is van een opfok, lopen een stuk of 7 paarden op, en deze blijft zelfs met bakken regen vrij goed liggen. Dat zou denk ik geen groot probleem zijn, maar je weet nooit natuurlijk :j
Aan een deken had ik nog niet eens gedacht, terwijl ik ze toch echt gebruik voor mijn rijpaard :=
Wat bedoel je precies met de behoefte aan voedsel?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:29

Je kunt overwegen om een track te maken langs de buitenkant van de wei met 1 of 2 wat grotere stukken (bij de bomen bijv.) en dan het middenstuk opdelen in 2 weitjes waar je ze hoogstens een paar uur per dag op zet.
Wat schuilen betreft, ik ben van mening dat een paard in nat Nederland minimaal een droge ligplaats moet hebben en 's winters geven loofbomen geen beschutting meer tegen neerslag. Ik vind een afdak dus een minimum vereiste. Als je een wei huurt kun je ook overwegen een verplaatsbaar afdak te huren http://www.schuilstal.com

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:31

Ik bedoel dat het handig is als je twee paarden bij elkaar hebt die allebei hetzelfde aan eten nodig hebben, ongeveer. Een paard dat véél eten nodig heeft bij een paard dat snel dik wordt is geen handige combi.

Ik vind het missen van beschutting geen ramp, maar een droge ligplaats is wel handig. :j

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 00:35

@Francis, Die track is ook een goed idee, evenals dat verplaatsbaar afdak. Zeker dingen die ik met mijn ouders ga bespreken.
@TurdusMerula, Okee, dat klinkt inderdaad allebei erg logisch :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:36

Als je nog niet bekend bent met het 24/7 buiten houden van paarden dan is de site van Paard Natuurlijk misschien informatief voor je. :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 08:05

TurdusMerula schreef:
of een ongevoerde regendeken opleggen.

Ik lees deze tip heel vaak en mijn haren gaan ervan overeind staan.
Een paard of pony die 24/7 buiten staat heeft zelf een hele mooie deken op, zijn eigen vacht. Die vacht bestaat uit verschillende lagen waaronder de onderste vetlaag. Als het koud is, of als je pony het koud heeft, zet hij de vacht op om er lucht tussen te laten staan die de boel isoleert. De vette ondervacht houd de huid droog.
Als je een pony een ongevoerde regendeken op gaat leggen dan komt er gewicht op de vacht waardoor de haren niet meer opgezet kunnen worden en het dier het dus alleen maar kouder krijgt, NOOIT DOEN DUS!!!

Een 24/7 buiten pony verlangt een iets andere verzorging dan een pony die ook naar binnen kan om te schuilen.

Ik heb inmiddels al een aantal jaar mijn pony's 24/7 buiten, als je vragen hebt mag je altijd een PB sturen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:42

Ik heb ook al een aantal jaar mijn pony buiten, en ken ook heel veel andere paarden die zo gehouden worden. :)

Toch vind ik het geen gekke tip. Ik geef al aan: alleen als het weer echt te heftig zou worden. Zeker een paard dat van stal komt (en dan vaak ook dekens gewend is of zelfs geschoren is geweest) en in dit geval dus helemaal geen beschutting heeft kan het best koud krijgen. Precies wat je zegt: deze pony zou niet naar binnen kunnen om te schuilen. Daarbij kost een nieuwe omgeving en een nieuwe (kleine) kudde soms energie.
Ik zou dan eerst meer gaan bijvoeren maar als dat niet helpt is een deken geen schande. Het is niet gezegd dát het nodig is, maar het zou eventueel kunnen. Langere tijd regen/sneeuw (nat) en wind is voor een paard 'het koudste weer'. Een ruime ongevoerde regendeken beschermt tegen de wind en plet de haren niet enorm, zo is mijn ervaring.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:59

Als paarden in het voorjaar buiten gezet worden is de overgang naar de winter meestal geen probleem. de mijne is het ene jaar zelfs geschoren en het andere jaar niet, en heeft ook geen dekens nodig als ze niet geschoren is.

kwa gezelschap, een shet kost kwa onderhoud bijna hetzelfde als een gewoon paard.
Waarom opteer je niet voor een rijpaardveulen?, niet duur kwa aanschaf, leuk jong gezelschap voor jouw paard, en dan heb je over drie jaar terug een rijdier ..;

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 23:43

@Polly; Dankjewel, als ik vragen heb zal ik je zeker wat sturen! :)
@TurdusMerula; Okee, de dekens die hij nu heeft zijn sowieso vrij ruim, daar ze nog uit de periode zijn dat hij een gespierde sportpony was :=
@Duhelo; Ik wil graag een shetlander omdat het een beetje een kinder/pennydroom van mij is en ik al een jong paard aan het in/doorrijden ben. Aan een rijpaard heb ik in elk geval geen behoefte meer, ik heb er altijd ééntje gehad om mee te rijden, en dat vind ik precies genoeg. :D
Jij zou dus eerder voor een jong paard gaan?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:52

Ik denk dat je voldoende beschutting hebt qua schaduw. Wel zou ik voor beide een regen deken achter de hand houden. Niet voor de door snee buien of wat spetters. Maar echt voor de dagen dat het alleen maar regend. Want ik ben van mening dat de vacht moet kunnen drogen. En als er een dag is voorspelt met meer regen dan droogte gaat er een deken op mijn pony.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:42

xLauLaUx schreef:
@Duhelo; Ik wil graag een shetlander omdat het een beetje een kinder/pennydroom van mij is en ik al een jong paard aan het in/doorrijden ben. Aan een rijpaard heb ik in elk geval geen behoefte meer, ik heb er altijd ééntje gehad om mee te rijden, en dat vind ik precies genoeg. :D
Jij zou dus eerder voor een jong paard gaan?

weeg wel de voordelen goed af tov de nadelen. Shets worden gauw te dik, waardoor ze misschien niet constant bij je paard kunnen staan (is je voordeel van gezelschap ook weg, want dan heb je er twee die alleen staan)
en je pennydroom kan wel eens veranderen bij een dure DA rekening omdat ponylief bevangen is.

Maar ongeacht wat je kiest zou ik idd voor een jongere gaan(jonge paarden houden oudere paarden jong :) ). Bij voorkeur dan een merrietje (als je er niet mee hoeft te rijden, kan je met tijd eventueel nog eens een veulen fokken => al zou ik dan eerder gaan voor een welsh pony, of bv een haf/fjord oid, kun je die nog verleasen aan een kind die wil komen rijden bv? = gedeelde kosten)

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 19:56

@Malih; Oké, dankjewel :)
@Duhelo; Ik wilde heel graag een shetlander, maar één van mijn beste vriendinnen moet waarschijnlijk haar bijna driejarige welsh verkopen, dus als de prijs binnen ons budget valt gaan we waarschijnlijk die kopen. Dan weet ik ook meteen wat er mee gebeurt is en dat het wel écht een brave pony is.
Wat rijden betreft, ik heb een paar nichtjes (2,5jr, 3,5jr & 8jr) die af en toe eens een rondje op mijn pony willen hobbelen, maar die is voor de twee jongste véél te groot. Dan zou er inderdaad de mogelijkheid zijn om ze op de welsh te laten rijden, waar ze ook minder snel uit zullen groeien dan een shetlander.

Morgen mag Tabby voor het eerst even op die wei lopen, het gras staat al aardig hoog dus mag wel even voor een deeltje afgegeten worden. Ik ben van plan om alvast wat prikpaaltjes en draad te halen om stukken te kunnen afzetten, maar weet iemand hoeveel dit ongeveer zou gaan kosten? (paaltjes+draad om weide van ongeveer een hectare in 3 te verdelen)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:14

kijk eens op agradi (maar geloof dat ze wel lange levertijd hebben)
daar heb je 200 meter draad voor een 15 euro, en ik heb 20 paaltjes besteld onlangs voor een 36 euro?

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 21:35

Ja, de levertijd van agradi had ik ook al van gehoord, ik ga morgen waarschijnlijk even langs bij de boerenbond, dat is hier op fietsafstand :)

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 19:36

Helaas ben ik door veel huiswerk niet meer bij de boerenbond geraakt, mogelijk ga ik er morgen heen.
Vandaag heb ik de boer van wie ik de wei zou gaan huren gesproken, en hij zei dat ik Tabby er al even op mocht laten om het gras wat kort te krijgen. Ik heb dan meteen de hele wei eens goed bekeken (had hem alleen van buitenaf gezien omdat er nog 2 koeien op stonden voordien), en ik heb ontdekt dat er dus toch een inloopstal is, achter de boerderij zelf. Het is een oude koeienstal, dus met de typische hooi- en waterbakken, gelukkig wel zonder tussenschotten en hij is keurig uitgemest. Dak prima etc, we zijn van plan om op een stuk stro te leggen zodat hij zacht kan liggen. Het enige probleem is dat de inloop flink kapot gelopen is en glad ligt, maar dat er op een stuk flink wat gras is terug gegroeid, waardoor het een erg link stuk is. Het kleine laagje modder op de stenen ga ik gewoon weg schrapen, maar bij het kapot gelopen stuk (met modder dus) wordt dit moeilijker omdat ik dan al het gras mee weg moet scheppen. Ik had eerst gedacht om er zand op te storten, maar dat wilde de boer liever niet ivm dat als hij ooit zijn wei zelf nodig heeft, hij dat zand weg moet krijgen en dat niet zo makkelijk gaat.
Zou het mogelijk zijn om dit eerst zo gelijk mogelijk te maken, en zo ja, op welke manier dan? Mijn grootvader dacht ook nog dat we wat stro in de bodem konden inrijden (met een handwals bijvoorbeeld) om de bodem lichtjes te verstevigen. Is dat iets dat iets gaat uithalen of zijn hier betere manieren voor zonder nieuwe grond/beton te moeten storten?
Ik ben sowieso van plan om morgen even foto's te maken, zowel van de wei als van het schuilhok, zodat jullie een duidelijker beeld hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:41

geen stro in de bodem rijden, dat is echt een grote kl*rezooi!
beste dat je mss kunt doen is van die grote betonplaten halen, en dat er simpelweg bovenop leggen. Na verloop van tijd kun je ze dan terug wegdoen.

in de stal zou ik ook niet teveel stro leggen, ervaring zegt me dat ze dan de stal enkel gebruiken als toilet, en slapen doen ze toch meestal buiten :D

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 19:48

Betonplaten? Ik heb nog nooit gehoord dat mensen dat als ondergrond in de weide gebruiken, haha! Zakt dat niet enorm in de modder als je dat erbovenop legt?

Veel stro in de stal leggen was ik sowieso niet van plan, gewoon een flinke plak de eerste keer en dan kijken of er meer of minder nodig is, en als hij er echt niks mee doet het er gewoon uit houden :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:55

de betonplaten zijn ong 1 m of 1.5 m op een twee meter. uiteraard niet bedoeld voor de hele weide, maar werken wel om een modderig stuk wat begaanbaar te maken.
verzakken valt redelijk mee hoor (het zijn grote platen)
ideaal zou uiteraard zijn om een zandlaag te storten en daarop die platen, maar dat is niet mogelijk.