Nat terug onder de deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Nat terug onder de deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 16:51

Hallo,

Als mijn haflinger gezweet heeft (maar echt goed gezweet, onder het zadel en in de hals en bij de borst) droogt ze echt vreselijk langzaam op. Afgelopen winter is het zelfs zo erg geweest dat ik 2.5 tot 3 uur moest gaan wachten en 2 zweetdekens moest gebruiken..

Nu heeft ze wel een betere conditie gekregen, dus ik verwacht dat het dit jaar minder erg is. Ik wacht altijd tot dat ze helemaal uit gedampt is. Maar haar vacht blijft altijd een beetje vochtig en meestal leg ik de (dikke) deken er dan op. De dag erna als ik dan kom is de deken en haar vacht gewoon droog.

Kan het echt veel kwaad als ik dit dit jaar gewoon weer doe? Want het is ook een beetje onmenselijk om 3 uur te staan wachten totdat het paardje eindelijk klaar is met opdrogen :)

Scheren is helaas geen optie

BenaLaars

Re: Nat terug onder de deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:53

Tja, als scheren geen optie is, zou in het zweet werken dat voor mij ook niet zijn, tenzij ze zonder deken staan of thuis, dan loop je na een paar uurtjes wel ff langs..

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 16:54

LenaBaars schreef:
Tja, als scheren geen optie is, zou in het zweet werken dat voor mij ook niet zijn, tenzij ze zonder deken staan of thuis, dan loop je na een paar uurtjes wel ff langs..

Nou ik werk haar eigenlijk nooit express in het zweet. Dan zou ik het alleen bij stap en een sukkeldrafje moeten houden

edit: even voor de duidelijkheid.. Het is niet alsof ik mijn paardje dik een uur tot anderhalf uur rijd en dan super hard laat werken. Afgelopen winter was ze al na 30 minuten hard aan het zweten.. Ik verwacht wel dat het dit jaar minder erg zal zijn :)
Laatst bijgewerkt door Maureen_M op 01-11-12 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:54

krijgt jou paard dan geen last van tocht op de spieren als je de dikkere deken er weer op doet? mijn paard namelijk wel.. ik snap dat scheren geen optie is, maar dan zou ik hem eerlijk gezegt ook niet zo in het zweet rijden, kan nooit goed zijn.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 16:56

Daphne_horse schreef:
krijgt jou paard dan geen last van tocht op de spieren als je de dikkere deken er weer op doet? mijn paard namelijk wel.. ik snap dat scheren geen optie is, maar dan zou ik hem eerlijk gezegt ook niet zo in het zweet rijden, kan nooit goed zijn.

ze staat op stal gaat dus niet naar buiten in de winter :)

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:58

M_hartje_M schreef:
Daphne_horse schreef:

mijnes stond ook op stal, ging wel gewoon naar buiten elke dag.. nouja je moet het zelf weten het is jou paard natuurlijk, ik had alleen elke keer een paard wat vast zat in zijn spieren en ik heb nog nooit iets beters gedaan dan hem scheren :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 17:00

ja de mijne komt heel de winter door overdag ook niet buiten..
kheb gelukkig nooit iets gemerkt van de vaste spieren.

Maar eventjes dus de hoofdvraag nog eens

Kan het kwaad als je paard, niet dampend maar een beetje vochtig, terug onder de deken gaat

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:00

ik heb ieder jaar hetzelfde probleem vlak voor het scheren, en wat ik dan doe is gewoon elke 10-15 minuten weer even een minuut of 3 stappen. Is niet ideaal, maar helpt om ze niet te nat te rijden

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:01

Er zijn paarden die je niet kan scheren.
En als TS dat niet kan/wil dan zal ze een andere oplossing moeten zoeken.

Ikzelf heb ook een paard wat heel snel zweet, en ik niet scheer om diverse redenen.
Ik doen altijd een zweetdeken onder de winterdeken, en dat gaat heel goed.
Ik laat die zweetdeken er gewoon altijd onder zitten.

Rij wel elke dag, dus de dekens komen er elke dag van af.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 17:02

LenaBaars schreef:
ik heb ieder jaar hetzelfde probleem vlak voor het scheren, en wat ik dan doe is gewoon elke 10-15 minuten weer even een minuut of 3 stappen. Is niet ideaal, maar helpt om ze niet te nat te rijden

dat kan ik idd wel proberen.. goede tip :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 17:02

HTM schreef:

Ikzelf heb ook een paard wat heel snel zweet, en ik niet scheer om diverse redenen.

word het dan niet alleen maar warmer voor de paarden ?

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:03

HTM schreef:

ik hoop niet dat je op mijn reactie doelt? ik vroeg het me gewoon af namelijk :) was niet bedoelt als dat er naar mijn mening geschoren moet worden.

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:04

M_hartje_M schreef:
ja de mijne komt heel de winter door overdag ook niet buiten..
kheb gelukkig nooit iets gemerkt van de vaste spieren.

Maar eventjes dus de hoofdvraag nog eens

Kan het kwaad als je paard, niet dampend maar een beetje vochtig, terug onder de deken gaat

Bij mijn paard dus wel, is dus denk ik per paard verschillend.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:05

Ik laat mijn zweetdeken nooit langer dan een half uur opzitten, daarna is het zelf nat en trekt het geen voch meer uit de vacht...

Zweet is sowieso al een soort "deken" voor paarden, op de huid zijn ze niet meer nat...

Wat soms ook nog wel eens wil helpen is een wollen deken, maar deze hou ik ook max een half uur op... Even laten rollen, borstel erover en deken op :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 17:07

Serendip90 schreef:
Ik laat mijn zweetdeken nooit langer dan een half uur opzitten, daarna is het zelf nat en trekt het geen voch meer uit de vacht...

Zweet is sowieso al een soort "deken" voor paarden, op de huid zijn ze niet meer nat...

Wat soms ook nog wel eens wil helpen is een wollen deken, maar deze hou ik ook max een half uur op... Even laten rollen, borstel erover en deken op :)

vandaar dat ik ook altijd 2 dekens bij de hand heb :)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:08

M_hartje_M schreef:
Serendip90 schreef:

vandaar dat ik ook altijd 2 dekens bij de hand heb :)

Ja dat is best handig :p Maar echt, even laten rollen (in de hoop dat het een beetje droog is :') dat helpt goed... en anders droogwrijven met schoon stro/oude handdoeken... Niet per se nodig, maar ik vind het wel een fijner idee dat een "natpaard" onder een deken :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:13

Als je paard toch niet buiten komt: een gewone staldeken neemt het zweet meestal prima op, en is ademend genoeg (dat zijn veel waterdichte ook, maar gewone staldekens nog beter). Het overige zweet trekt in de deken, en droogt daar vanzelf op. Ik zou wel zo lang mogelijk een zweetdeken erop leggen voor het meeste zweet, en daarna de staldeken erop.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:15

M_hartje_M schreef:
word het dan niet alleen maar warmer voor de paarden ?

Het is idd wel iets warmer, maar voor mijn koukleum is dat niet erg.

Daphne_horse schreef:
ik hoop niet dat je op mijn reactie doelt? ik vroeg het me gewoon af namelijk :) was niet bedoelt als dat er naar mijn mening geschoren moet worden.

Nee, mijn reactie was algemeen.

Daphne_horse schreef:
Bij mijn paard dus wel, is dus denk ik per paard verschillend.

die van mij moet het ook niet te koud krijgen, dan wordt die heel erg stijf, daarom doe ik de zweetdeken eronder, en hou ik hem eronder.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 17:16

Angela schreef:
Als je paard toch niet buiten komt: een gewone staldeken neemt het zweet meestal prima op, en is ademend genoeg (dat zijn veel waterdichte ook, maar gewone staldekens nog beter). Het overige zweet trekt in de deken, en droogt daar vanzelf op. Ik zou wel zo lang mogelijk een zweetdeken erop leggen voor het meeste zweet, en daarna de staldeken erop.

dat zal dan denk ik ook de reden zijn waarom mijn deken de dag erna ook gewoon kurk droog is. Het is ook een gewone staldeken die ze op heeft liggen en katoen gevoerd van binnen. Haar vacht is dan ook gewoon mooi droog en glanzend (niet zo gekruld ofz)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:20

Ik werk mijn paard gewoon in het zweet en stap hem op ADEM dus koel achter de oren en dan hop de staldeken erop en klaar.

Helemaal droog stappen is juist slecht kijk naar jezelf?. je krijgt dan juist de kou op de spieren op adem lopen en dan lekker je warme jas aandoen. Dat is wat wij ook doen?. Wij zijn eronder ook gewoon nog bezweet.

Ik doe het al jaaaaren zo en vele grote stallen ook en nog nooit problemen gehad.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 17:21

Prisca schreef:
Ik werk mijn paard gewoon in het zweet en stap hem op ADEM dus koel achter de oren en dan hop de staldeken erop en klaar.

Helemaal droog stappen is juist slecht kijk naar jezelf?. je krijgt dan juist de kou op de spieren op adem lopen en dan lekker je warme jas aandoen. Dat is wat wij ook doen?. Wij zijn eronder ook gewoon nog bezweet.

Ik doe het al jaaaaren zo en vele grote stallen ook en nog nooit problemen gehad.

Echt ? mhh dat zou ik denk ik zelf niet durven.. En als de vacht echt helemaal nat is doe je dan ook neit eerst een zweetdeken gebruiken ?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:23

M_hartje_M schreef:
Daphne_horse schreef:

Ze komt niet buiten... waarom dan niet scheren?????????

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:24

Als je een deken hebt die goed ventileert dan is het niet zo erg. Ze moeten dan niet doornat zijn, maar nog een beetje vochtig kan best. Als het onderhaar maar droog is en het paard goed afgekoeld. Dat kan je zelf checken door even te voelen. Maar waarom heb je eigenlijk een deken op; als hij dik in het haar zit is dat niet nodig.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 17:25

Ik vind scheren een beetje onnatuurlijk :) voor een sportpaard begrijp ik dat volkomen maar kheb toch een koudbloed ras als paard en die krijgen een mooie jas van moedernatuur die ik liever niet afneem

buiten dat ken ik niemand die scheert en zou ik ook totaal niet weten hoe ze zou reageren als ze geschoren zou zijn

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:28

Is het geen idee om een Bucas deken aan te schaffen, en dan uit de Smartex of Power lijn? Als je googelt op deze deken zie je dat deze dekens aan de binnenzijde voorzien zijn van fleece en dat ze zo goed ademen dat je je paard er zeiknat onder kunt wegzetten. Daarnaast zijn deze dekens ook nog eens heel sterk en perfect waterdicht, waardoor je ze altijd op kunt houden (op stal, in de wei, op de trailer e.d.).