Tochtflappen voor stal? Help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniej_

Tochtflappen voor stal? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 14:46

Hallo Bokkers,
Al een tijdje wil ik bij mijn stallen een strokengordijn.
Na een lange zoektocht en meerdere offertes aangevraagd kom ik er achter dat de meeste strokengordijnen toch wel erg duur zijn.
Zijn er hier nog bokkers met goede adresjes of andere oplossingen?

Ik heb een prachtstal en de deuren blijven open zodat de paarden in en uit kunnen lopen, maar voor ons eigen comfort en ook wel voor de regen zou ik graag een tochtgordijn willen.

Ik hoop dat jullie goede tips hebben :)

Sleeper

Re: Tochtflappen voor stal? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:02

Ik vind flappies.nl nog wel meevallen of niet?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:08

Bij die flappen is het meestal zo dat hoe goedkoper ze zijn, hoe dunner en hoe lichter. Dat maakt dat ze alsnog gaan waaien, en je er dus niets mee op schiet. Ik zou het hier thuis ook wel fijn vinden, maar gezien de kosten laat ik het maar open. Nu hebben we hier wel 2 schuilstallen, met de ingang op een andere hoek, dus ze kunnen altijd uit de wind.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 15:12

Ja flappies.nl wordt ook duur. Twee openingen 2meter breed en 2.50 meter lang tikt hard aan.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:15

Goh toevallig dit topic! Ik heb net een groot stuk zeil gekocht. Die wil ik in stroken knippen, en dan aan de onderkant verzwaren met vastgeniette (raar woord?) balkjes hout. Geen idee of het gaat werken, maar iets tegen de koude poolwind hier zou wel heel lekker zijn!
Ik zal je op de hoogte houden of het werkt of niet...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:16

Ik heb ooit gewerkt bij een stalenbinderij. Daar hadden wij meters vitrage over. Daar heb ik toen zelf een looddraad doorheen gemaakt (onder) en van wat dikker afvalstof de zijkanten afgezet. Toen nog iets voor de gordijnrails er doorheen genaaid en klaar! Was ideaal tegen de wind en insecten.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 15:19

Jenn0dv: Hou me zeker maar op de hoogte. Ik was ook al aan het kijken naar dikke zeilen/ rubber matten.
Vonnie84: Ja maar dan moet je ook aan vitrage kunnen komen inderdaad. Wel goed idee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:20

Hier 2 deuropeningen van een meter breed met flink overlappende Flappies gedaan maar werkt voor geen meter, levensgevaarlijk die dingen :n

Ze waaien zo hoog op dat ze gewoon de ruitjes uit de lantaarn-lampjes naast de deur tikken...op 2,5 meter hoogte....er durft dan ook geen paard bij in de buurt te komen _-:(

Hier hangen ze dus opzij zodat ze niet wapperen en de paarden tenminste de stal in durven. Wanneer het niet waait voldoen ze prima, maarja ik heb ze juist gekocht om de wind een beetje buiten te houden -O-

Wil ooit nog wel eens kijken voor hele dikke en brede flappen, dus dan maar 2 of 3 flappen voor de hele deur, denk dat dat beter werkt. Maar ik ben bang dat ze er dan weer niet doorheen durven omdat het wat te zwaar is....

Aan de onderkant verzwaren heb ik ook al aan gedacht maar ik vind dat een beetje eng, ben toch bang dat ze dan een keer zo'n verzwaard stuk hard tegen een kop of been aan krijgen door wind, lompigheid of omdat er 1 doorheen gaat en ze dan dichtvallen tegen de ander aan :=

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:26

Verzwaren wappert ook heel erg is mijn ervaring. Krijgt er weer eentje een stuk hout tegen een been of hoofd, paniek en dan loopt er altijd 1 tut rond die daarna niet meer naar binnen durft.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:29

pmarena schreef:
Aan de onderkant verzwaren heb ik ook al aan gedacht maar ik vind dat een beetje eng, ben toch bang dat ze dan een keer zo'n verzwaard stuk hard tegen een kop of been aan krijgen door wind, lompigheid of omdat er 1 doorheen gaat en ze dan dichtvallen tegen de ander aan :=

Daar dacht ik dus ook aan, maar ik wil dus zeg maar houten balkjes, niet breder dan de flap erin rollen en dan vastnieten/lijmen. Iets in die richting.
Dit hangt dan wel echt vrijwel op de grond, dus ze zullen het misschien tegen hun benen krijgen. Maar dan moeten ze maar even voorzichtig doen. ;) Moet even een goed evenwicht vinden tussen zwaar genoeg om de wind tegen te houden, maar licht genoeg om veilig te blijven.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:31

jenn0dv schreef:
pmarena schreef:

Daar dacht ik dus ook aan, maar ik wil dus zeg maar houten balkjes, niet breder dan de flap erin rollen en dan vastnieten/lijmen. Iets in die richting.
Dit hangt dan wel echt vrijwel op de grond, dus ze zullen het misschien tegen hun benen krijgen. Maar dan moeten ze maar even voorzichtig doen. ;) Moet even een goed evenwicht vinden tussen zwaar genoeg om de wind tegen te houden, maar licht genoeg om veilig te blijven.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat balkjes op de grond liggen, of wil je ze boven de grond hangen, en dat ze er dan ook op kunnen staan (en kapot kunnen maken)

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:34

oliebol, net een hele zooi van die dingen weg gegooid! Wij hadden ze ook weer gratis gehad, maar ze partij was zo groot dat we nog een deel weg gegooid hebben.

Wij hebben het in de de geitenstal zitten en het werkt daar perfect. Zijn geiten natuurlijk wel heel anders dan paarden.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:39

Mijn shetjes hebben een uitloopstal met deuropening. Wij hebben zelf van rubber stroken gesneden en er voor gehangen.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:42

Ik wil ze wel iets boven de grond hangen. Cm of 5-10 ? Shire-lief is idd nogal lomp. Die zie ik het nog wel slopen inderdaad. Maar dan weet ik in ieder geval hoe het niet moet!

Ik was ook op zoek naar rubber, maar waar koop je dat ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:45

jenn0dv schreef:
pmarena schreef:

Dat klinkt niet erg zwaar eigenlijk, als ik zie hoe erg ze hier flapperen moet je toch wel een kittig gewichtje er aan hangen...en dat wordt al gauw een hard iets natuurlijk :=

Heb ook al zitten denken aan een stuk lood, veel zwaarder dan dat en toch compact kan ik niet bedenken, maar hoe dat zodanig te bevestigen dat de flappen niet meer zo hoog wapperen, ze niet gemeen tegen de paarden aan kunnen komen en de dieren er ook nog doorheen durven....

Want juist dat er doorheen durven hangt toch wel af van hoe makkelijk het gaat. De Fjord hier die zal er wel doorheen raggen, maar die van mij vind het al maar niks dat ze haar kop er tussendoor moet steken, die voelt zich al snel gevangen.

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:48

wij hebben al 7 jaar tochtstroken voor de ingang van de stal, als ik het me goed herrinner komen die bij agrowin vandaan.
je kunt beter iets meer geld uitgeven dan dat er gevaarlijke situaties ontstaan door wapperende tochtstroken.

1e keer vonden de paarden het wel eng, maar belonen met brokken in de stal nadat ze erdoor zijn gegaan werkt heel goed, nu lopen ze in en uit alsof het niets is.

foto's kan ik hier niet plaatsen, het verkleinen lukt me niet, als je belangstelling hebt kan ik er wel 1 mailen

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:49

jenn0dv schreef:
Ik wil ze wel iets boven de grond hangen. Cm of 5-10 ? Shire-lief is idd nogal lomp. Die zie ik het nog wel slopen inderdaad. Maar dan weet ik in ieder geval hoe het niet moet!

Ik was ook op zoek naar rubber, maar waar koop je dat ?

Volgens mij hebben wij het van lopende banden waarvan het rubber vervangen is. Het werd o.a. gebruikt voor zijkanten van trailers en vrachtwagens te bekleden.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:51

Ja of de zwaardere balken/stukken lood omwikkelen met zacht rubber? Nouja, het blijft een zwaar gewicht uiteindelijk. Ga eens kijken hoe ik dat ga doen.
Wilde eerst gewoon mijn doorgang kleiner maken dmv dat zeil, maar ik weet zeker dat als ik dat strak ophang dat het binnen 1 dag doormidden is.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:52

tinker6 schreef:
foto's kan ik hier niet plaatsen, het verkleinen lukt me niet, als je belangstelling hebt kan ik er wel 1 mailen

Ik zou wel graag een fotootje van je willen :) Zend je even mijn mail in PB.

roosie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:52

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:53

Wij hebben ook tochtflappen, maar vind het ondingen. Ik weet niet waar wij ze vandaan hebben. Als het waait wapperen die dingen ontzettend hard en dat maakt een gruwelijk kabaal. Als het windstil is bevallen ze prima.

Dus: je kunt beter wat meer geld uitgeven voor zware kwaliteit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:54

tinker6 schreef:
wij hebben al 7 jaar tochtstroken voor de ingang van de stal, als ik het me goed herrinner komen die bij agrowin vandaan.
je kunt beter iets meer geld uitgeven dan dat er gevaarlijke situaties ontstaan door wapperende tochtstroken.

1e keer vonden de paarden het wel eng, maar belonen met brokken in de stal nadat ze erdoor zijn gegaan werkt heel goed, nu lopen ze in en uit alsof het niets is.

Hier werkte voor Rena voer helaas niet goed genoeg, vanalles geprobeerd en aan de hand lukt het dan op een gegeven moment natuurlijk wel om haar min of meer vrijwillig achter je aan naar binnen te laten lopen, maar zelf zou ze liever doorvriezen in de regen en sneeuw zonder eten, dan naar binnen te gaan waar de Fjord wel gewoon lekker staat te snurken en smikkelen :=

Ik heb haar vorig jaar zelfs een dekentje op moeten doen omdat ze het echt niet trok omdat ze niet naar binnen durfde :=

Toen heel langzaam gewend over een periode van weken met steeds 1 flapje meer naar beneden laten hangen in de deuropening, en dat ging dan wel aardig, maar zodra er nog maar 2 of 3 flapjes omhoog zijn wordt het al eng hoor om er tussendoor te gaan, en als het dan gaat waaien dan verdomd ze het gewoon. Dus maar aan de kant die flappen, dan kunnen ze beter binnen staan met open deur, dan buiten in de regen :(:)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:55

Ja zoiets bedoel ik wel, maar ik vind ze wat smal voor het makkelijke...

Ik wil eigenlijk gewoon een zo'n set uit een zwembad wegroven. Makkelijker kan het niet ... ;)

roosie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:55

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:31