Stro opeten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Stro opeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 16:53

Het zegt het al.
Mijn 2 paarden staan op stro maar ze eten hun helle box mer stro leeg dus de volgende ochtend is heb alleen een stal mer strond en plas. En ze doen het allebij.
Ik heb al een lik steen enzo er staan en ze doen daar wel wat mee.
Weten jullie nog meer waar me paarden mee kan doen? Wil ze graag op stro houden omdat de rest van me paarden ook op stro zitten

Steppe

Re: Stro opeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:55

Krijgen ze voldoende hooi/kuil?
En hoe laat voer je voor het laatst, staan ze veel binnen?
Anders toch maar wat vlas of zaagsel onder het stro

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:56

staan ze onder het stro ook op matten ? dan kan je wel minder stro geven voor die paarden? en achterkant een rand over houden

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:57

Wij hebben er ook een aantal op stal staan die dit doen. Als je ze meer hooi/kuil aan bied dan blijft het stro vaak wel liggen.
Hoeveel ruwvoer hebben ze nu ter beschikking als ze op stal staan? En hoeveel staan ze op stal?

Anders is inspuiten met bv azijn maar goed, dat is ook geen fijn werkje.

Over gaan op bv andere bodembedekking is echt niet haalbaar?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:57

Onze paarden staan op houtkrullen en krijgen voor de nacht een plak stro om wat te knabbelen hebben 's nachts.
Ze staan niet op stro omdat ze anders ook alles opeten.
Misschien kun je nog proberen voor de nacht nog wat hooi/kuil te voeren?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 21:58

Ze staan van 7 uur sochtends tot 5 uur. Sochtend veel hooi en een handje brok smiddags een grote pluk hooi en om 5 uur een grote pluk hooi en handje brok en dan 11 uur een grote pluk hooi maar binne half uur Zijn de hooi op en ze zijn niet de dunste ze zijnn eigenlijk te dik

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:59

Stro eten is te weinig ruwvoer krijgen, heb ik al vaker gehoord.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:02

Wat voor stro heb je? Tarwestro eten paarden inderdaad vaak op, misschien zijn er nog andere soorten bij je aanbieder? Stro kun je inderdaad ook veel makkelijker kwijt en is veel praktischer als vlas of zaagsel, snap dat je het op stro wil houden. :j

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 22:16

Ja deze stro is erg licht wat je bijna niet hoort vallen. Volgens mij is het tarwe stro ja.
Ik vind het niet erg als ze een beetje stro op eten paarden eten nou maar om elke x zo veel stroo elke dag een helle schone box zonder schone strootjes of iets. Of ik er meer in doe dan eten ze het op. Het zijn te dikke paarden ze krijgen niet te kort.

Hopen dat dit berichtje te lezen is was vaak afgeleid :-p

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:53

Het dik zijn kan ook door het stro eten komen. Dat is buikvulling en daardoor lijken ze vaak dik.

Is het echt een bolle buik of volledig vettig qua dik zijn?

Ik snap je tijdschema dat je geplaatst hebt niet helemaal. Staan ze altijd op stal? Of staan ze ook voor een deel buiten?

Tarwestro is inderdaad lekker. Er zijn maar 2 oplossingen om het te voorkomen:
1: andere stalbedekking
2: meer ruwvoer aanbieden, een paard die van half 12 tot 7 uur geen ruwvoer heeft een logischerwijs z'n stal leeg als er stro ligt.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:54

Als je paarden stro eten, betekend dat ze te weinig ruwvoer krijgen.
En dus honger hebben en hun stro op eten..
Meer ruwvoer geven dus :)

Mijn paard stond eerder op de manege, en kon elke dag nieuw stro er in gooien omdat ze altijd alles op at. Nu staat ze op een pensionstalling en krijgt ze genoeg ruwvoer en komt ze ook niet aan haar stro. :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:59

Als ze in één nacht hun hele box kunnen leegeten, heb je ze veel te weinig stro gegeven!
In plaats van meer stro kan je ze ook onbeperkt hooi aanbieden, dan blijft het ook liggen.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:24

Te weinig stro gegeven.....??? :+
Moet gewoon een normale hoeveelheid stro in stal liggen zodat als ze gaan liggen, ze zich niet zeer doen etc.
Als een paard stro eet, krijgt die te weinig hooi/kuil.

Enige manier om te zorgen dat je paarden geen stro eten is dus voldoende ruwvoer voeren. Dan is het hele probleem opgelost.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:30

Je kan proberen om de mest van de vorige dag door het nieuwe stro heen te mengen. Zo is het niet lekker genoeg om op te eten.. En dan kan je een klein laagje schoon om er over heen te gooien zodat ze wel droog kunnen liggen :)

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:32

mijn stal is ook altijd een ellende, mijn paarden staan van 10.00 tot 18.00 buiten en kunnen zichzelf de hele dag voldoen met gras daarnaast krijgen ze om 09.00 smorgens een hele ruif vol met hooi en slobber en om 18.00 als ze naar binnen gaan weer een hele ruif en biks. Maar alsnog is de stal altijd 1 bende als ik smorgens aan kom. haha Ik wens je succes ermee heb niet echt veel tips.

sjaanie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:51

de zelfde hoeveelheid kuil/hooi aanbieden over meerdere malen per dag, dus zelfde hoeveelheid in kleinere beetjes en dan wat vaker. schijnt goed te helpen

Louise_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:55

Mijn verzorgpony at vroeger ook altijd al haar stro op, helaas heeft dat twee keer geleid bij haar tot een verstopping in haar darmen(Koliek). We hebben uiteindelijk als oplossing besloten haar op zaagsel te zetten. Is dat een optie? En ander probeer de tips die hierboven staan :D

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:02

Je kunt ook nog het hooi in hooinetten doen, dan doen ze er wat langer mee.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:11

@Equi-libre ; Maaaar.. als je het in hooi netten gaat doen zijn ze wel wat langer mee bezig.. Maar ook dan zullen ze nog honger hebben als de hooitnet leeg is. En dus beginnen ze alsnog met stro eten.

Enige oplossing is gewoon meer ruwvoer voeren..

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:52

Het duurt echter wel langer voordat het hooi op is en dus minder tijd om stro te eten. Mijn paard staat stil op dit moment en daarom ook op dieet. Hij moet het doen met een relatief beperkte hoeveelheid hooi. Het maakt echt uit of ik dit via hooinetten geef of los. Als ik het los geef, heeft ie het zo op en gaat ie verder met z'n stro. Zijn stal is dan echt een stuk leger dan nu hij zijn hooi in de netten krijgt. Ik heb een aantal netten, die krijgt ie verdeelt over de dag. Gaat echt beter dan los hooi geven.

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:59

Inderdaad meer ruwvoer geven! Een paard zijn verteringssysteem heeft voortdurend behoefte aan ruwe celstof. Een richtlijn voor hoeveel ruwvoer een paard toch wel mag hebben op een dag is minstens 1,5% van zijn lichaamsgewicht per dag. Bij een volwassen paard van ca 600 kg is dat bijv. al meer dan 9kg/dag!

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:56

Toch is het ook echt paard afhankelijk hoeveel stro ze eten. De pony die naast mijn paard staat krijgt op dezelfde tijd een schone stal met evenveel stro als mijn paard. Maar zij eet echt haar hele stal leeg. Mijn paard heeft dan gerust nog een halve stal over met stro.
Zij is ook een stuk dikker als mijn paard. Ik zou zeker niet meer stro geven, maar wel meer hooi. Maar dan alsnog kan je er verder weinig aan doen.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:59

nummer13 schreef:
Inderdaad meer ruwvoer geven! Een paard zijn verteringssysteem heeft voortdurend behoefte aan ruwe celstof. Een richtlijn voor hoeveel ruwvoer een paard toch wel mag hebben op een dag is minstens 1,5% van zijn lichaamsgewicht per dag. Bij een volwassen paard van ca 600 kg is dat bijv. al meer dan 9kg/dag!

Dat kan misschien als indicatie worden genomen, maar je moet het toch ook per paard bekijken. Als ik dat aan mijn paard geef, kan ik hem in no time wegrollen, zo dik! Dat is niet anders dan bij mensen, de een wordt dik van de lucht, de ander kan de hele dag eten. En ja, ruwvoer is het hoofdbestanddeel van het menu van een paard en daar moet je voldoende van geven. Alleen moet je hierbij dus wel kijken wat voldoende is voor jouw paard en wat te veel.