paddock maken, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

friesmeisje

paddock maken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 22:44

Ik wil in mijn weide graag een strook met zand aanleggen (15 breed - 35 lang)
voor hele natte periodes, zodat ze niet het land volledig stuk lopen.
Het land is nu nog steeds droog, her en der wel iets zachter maar met al deze regen houd het
land zich ontzettend goed.

Maar nu, hoe kan je het beste zoiets aanleggen? Drainage is een dure bezigheid
neem ik aan? Aangezien het gemeente grond is wil ik het niet draineren.
Hoeveel kuip zand moet je bestellen voor deze grootte, en onbelangrijk wat voor soort zand?
Op een bepaalde manier aanleggen zodat het water sneller weg kan lopen? zo ja hoe?

hoop op goede ideeën van jullie.

tamary

Re: paddock maken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:09

Draineren kan alleen als je het naar een lager punt (sloot/bezinkput) kan laten lopen. Van de gemeente mag je denk ik ook niet gaan graven en zand opbrengen is ook een vraagteken.

Daarbuiten, water loopt naar het laagste punt, dus zand er bovenop storten is beste garantie voor droog stuk (mits je hoogste stuk van je wei kiest). Omdat je niet kan/wil graven en je met mengen van grondsoorten ook zeker problemen krijgt betekent dat wegendoek, 25 (en liever 30 cm) zand en zware schotten (spoorbielzen zijn simpelst, planken gaan wijken bij dat gewicht) eromheen om alles op de plek te houden. Voor de soort zand kan je het beste je lokale loonwerker/grondverzetbedijf bellen. Hoeveelheid is zeker aantal m2 / 3 = aantal kuub. x minstens 9 euro. Bij er bovenop storten kan buizen leggen net onder je wegendoek weer wel interessant zijn.

Rekensom :
15 x 35 = 525 / 3 = 175 x 9 = 1575 :$ + vlakken, wegendoek, spoorbielzen, (drainagebuizen) en hogere omheining ivm 30cm hogere bodem. Wat is je budget?

friesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 23:23

Bij beide kanten hebben we een sloot zitten, dus kan naar beneden laten lopen.
We hebben een bouwvergunning, bouwen is dus toegestaan.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:20

friesmeisje schreef:
Bij beide kanten hebben we een sloot zitten, dus kan naar beneden laten lopen.
We hebben een bouwvergunning, bouwen is dus toegestaan.

Met een bouwvergunning wil het nog niet zeggen dat je er zomaar zand op mag brengen, even goed navragen bij de gemeente

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:52

Wij hebben gewoon een paar palen in de grond gezet en beton als versterking en daar gewoon planken tegen getimmerd en daar een stuk of 20 zakken zand opgekiept gaat geweldig :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:48

Je kan ook de grond om laten zetten door een loonwerker, als je grond niet al te nat is hou je een mooie droge zandoaddock over voor een paar 100 euro.
Hebben wij pasgeleden ook gedaan. Wel wat zwaar maar niet nat.
Afbeelding

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:54

wij hebben gewoon een stuk land afgezet met palen. de trekken alles eruittrekken en dan heb je ook een soort paddock. Wij hebben ook geen last van de modder. alleen moet je hem soms even trekken want anders kan er wel modder inklomen