Afstand tussen weidepalen (permanente afrastering)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stijnDC

Afstand tussen weidepalen (permanente afrastering)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 22:08

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar vond geen echt sluitend antwoord op mijn vraag.

Hoeveel meter laat je nu tussen de palen rondom je weide?
De site van Gallagher zegt bij hun simulator dat er 8 meter tussen de palen zit.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:17

8 meter is behoorlijk. Zeker met draad is de kans groot dat het slap gaat hangen en daarnaast maakt die grote afstand het verleidelijker voor een paard om er onderdoor of doorheen te gaan. 3-5 meter is vrij gangbaar voor een afrastering met draad/lint.

Odysseus

Re: Afstand tussen weidepalen (permanente afrastering)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:33

Ik vind 5 meter voor het mooie al te ver, hoe strak ik het ook span, het lint gaat toch een beetje wapperen/klapperen als het waait.
3 meter zou ik dan eerder aanhouden.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:34

Ligt eraan wat je gaat gebruiken. Wij hebben Gallagher 4 cm lint/band, en de palen op 6 meter afstand, dat gaat prima en gaat niet hangen. Dunner band kan je eventueel over 8 meter doen, maar ik vind 6 de fijnste afstand eerlijk gezegd.
Koord zou ik over max. 6 meter doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:37

Daar heb je gelijk in. Ik heb goedkoop lint (je hebt ook speciaal lint voor winderige gebieden) en dat gaat echt klapperen op 5 m afstand. Wellicht met duurder lint kun je een grotere afstand overbruggen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:38

Ik heb 3 meter, heb dan wel koord maar zou ook echt niet verder uit elkaar willen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:17

Hier staat het op 4 meter (40mm lint) en verder uit elkaar wil ik het echt niet hebben.

Wat voor paarden moeten er achter blijven?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:00

Ik heb 5m en palen van 10-12 cm rond met dik koord en gladde draad. Gaat perfect. Zijn wel lange afstanden en is dan dus ook goed te spannen. Voor lint is het wellicht mooier en strakker te houden als je op 4 m gaat zitten.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:02

Ik hoor wel eens van de diameter van je paal gedeeld door 3.
Dus palen van 9cm dik, 3 meter uit elkaar zetten.

Maar goed ik heb er ook op 5 meter staan en die palen zijn echt niet 15 dik.

Ik gebruik dik koord.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:14

ik heb in de bak de palen op 5 meter, met 4cm lint. Dat kan nog net. Mooier is 4 meter. Met koord kan het iets verder uit elkaar, maar met mijn 10 tot 15 meter gaat het wel wat doorhangen. Het is wel op te spannen, maar denk dat 8 meter wel mooi strak zou zijn.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:15

Het gros van onze klant kiest ondanks het advies van Gallagher voor een afstand tussen 4 en 6 meter. Wij houden zelf voor cord een afstand van 5 meter aan. Het is echter belangrijk om de juiste kwaliteit lint of cord te kiezen. Voor een mooie strakke lint afrastering met een lage electrische weerstand gebruiken wij Gallagher Turbostar (http://www.cavalo.nl/weide/schrikdraad- ... /lint.html)

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 11:43

Nogal wat verschillende meningen. Bedankt voor de reacties.

Wat ik wel vreemd vind is dat Gallagher. Toch een bedrijf met een goede naam als het op kwaliteit aankomt, 8 meter afstand als advies geeft.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:52

stijnDC schreef:
Nogal wat verschillende meningen. Bedankt voor de reacties.

Wat ik wel vreemd vind is dat Gallagher. Toch een bedrijf met een goede naam als het op kwaliteit aankomt, 8 meter afstand als advies geeft.

Waarschijnlijk adviseren de daarbij ook het kwalitatief beste (=duurste) lint te gebruiken :Y) dan kan het wel, dik stug lint op die afstanden. Maar voor het veilig zou ik er zelf niet voor kiezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:27

Hier staan de meeste palen om de 3 meter, dit bevalt het beste. Om de 4 meter kan ook nog wel, om de 5 meter of meer heb je weer het probleem dat het makkelijker voor de ponies wordt om onder de draden door te lopen, langere stukken draad kun je immers makkelijker optillen.

Voor uitbraakgevoelige Shetlanders zou ik dan ook altijd palen op 3 meter zetten, en dan meerdere draden boven elkaar (en kittig stroom erop). Naarmate je paarden / ponies braver zijn kun je natuurlijk toe met minder stroom, grotere afstanden, minder draden.

Er zijn zat paarden die achter 1 slaphangend draadje op een meter hoogte tussen palen op 10 meter afstand blijven staan.... ik zou zelf echter het risico niet nemen.

Vind het klapperen van lint ook irritant en om goed op te kunnen spannen op een windvlakte zoals hier, moeten de palen gewoon niet te dun zijn, niet te ver uit elkaar staan, en moet er regelmatig een klem-isolator tussen zodat de hele boel echt flink strak gespannen blijft staan. Dat is ook het behoud van je lint, van klapperen en flapperen gaat het toch eerder kapot.