Stroom accu...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

malih

Stroom accu...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 20:35

Hallo Allemaal,

Ik heb natuurlijk het aller liefste paard van de wereld *\o/*... Genaamd Fenya. Helaas heeft mevrouw geen respect meer voor het schrik draad... Zij staat samen met 4 andere 24/7 buiten in de wei+bak Op haar vorige stal had ze wel heilig respect voor het stroom draad.

Eerder kroop ze er onder door, dit hebben we inmiddels onmogelijk gemaakt. Nu doet ze haar hoofd omhoog en loopt ze tegen de stroom draden aan( met haar borst) , ze krijgt op deze moment een schok. Helaas doet het haar niks en loopt ze gewoon door. Gevolg is dat de palen uit de grond zijn, en alle draden gebroken.

En zei heeft haar doel bereikt + alle andere paarden lopen ook los. Overigens hebben de andere paarden wel respect voor t stroomdraad en de schok. En zo vriendelijk als ik ben heb ik hem getest... En auw ! de schok doet het wel degelijk!.

Er zit een houten hek rond de grond. Ze kan dus niet de weg op, maar ze moet wel respect hebben voor het draad. Als ze door de draden breekt kan ze wel bij de voer voorraad.

Kennelijk is de accu die we nu hebben niet sterk genoeg. Ik heb belooft zo snel mogelijk voor een nieuwe accu te zorgen op mijn kosten. Ik heb er alleen geen verstand van. Welke bokker(s) kunnen mij weg wijs maken in de wereld van de accu's met stroom voorzieningen

De prijs maakt me niet uit, als ze maar een goeie opdonder krijgt.

Alvast bedankt.

tamary

Re: Stroom accu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:45

Goede opdonder krijgen is voornamelijk afhankelijk van je stroomklok, daar moet nl genoeg klap uit komen. Super zware accu op 0.15J paddock apparaatje geeft echt geen zwaardere klap. Dus eerste vraag is wat zijn de specificaties van je schrikapparaat en 2 is je draad en aardpen(nen) in orde.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 20:55

Ik heb er vrij weinig verstand van moet ik eerlijk bekennen. De huidige is namelijk niet van mij.

Maar neem toch aan dat het aan me paard ligt, al de andere wel heilig respect hebben voor t draad en zei niet.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:15

Ik heb geen verstand van stroom etc. dus kan je daar niet mee helpen. Maar is het niet de taak van de pensionstalling daar iets aan te doen? Ik bedoel je betaalt toch ook stalling en het is hun apparatuur dat niet klopt denk ik dan.. maargoed. Ik denk inderdaad dat ze een flinke klap van die draad nodig heeft en dan pas ophoud. Hopelijk vind je snel iets

MirandaMalikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:19

Er zijn meerdere dingen belangrijk.
Hoe groot is het stuk? (want des te groter, des te zwakker wordt de klap)
Welke draad zit erop? (want sommige draad bevat meer ijzer en geleid dus beter)
En de sterkte van je apparaat.
Hier heb je wel wat voorbeelden:
http://www.agradi.nl/afrastering/schrik ... egorie/817

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:25

die kleine accu's heb je eigelijk geen fluit aan, wel een klein stukje maar met meerdere draden erop aangesloten gaat de stroomschok direct al hard achteruit.
wat wij hebben is een apparaat wat tot 10 hectare kan, zal het type morgen even voor je opzoeken op het apparaat zelf, boeren gebruiken dit voor hun koeien.
dan een zwaardere auto accu erop aansluiten en voila, geen paard die het meer in zijn hoofd haalt om het lint aan te raken. zal morgen het preciese voltage even doorgeven. een auto accu kun je op de sloop halen voor 15 euro, een acculader bij de action voor 11 euro voor als hij leeg is.. ik heb er een kleine reserve accu bijstaan om die er even op te zetten als de andere een nachtje aan de oplader staat.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 23:27

t omheind n gedeelte van 20x60 en dan nog de wei er bij. Er zit gewoon schrik draad op. En de bovenste rij is van dat zwarte band.

Nienke, k snap je punt. Inmiddels hebben ze via via een apparaat kunnen krijgen. t punt is dat mijn paard er geen respect voor heeft. Alle andere paarden hebben zit wel. Fenya gaat overal dwars door heen, aan t apparaat ligt t niet, hij is niet stuk ofzo maar gewoon voor haar niet voldoende.

Na overleg hadden we samen besloten dat ik hem aan zou schaffen, dit omdat Fenya de oorzaak is, zonder haar hoefde er ook geen nieuw apparaat te komen. En als we 50/50 doen dan zouden we geneuzel krijgen als ik ooit zou vertrekken. Als ik hem alleen zou betalen dan zou ik hem gewoon mee kunnen nemen, zei zouden dan de oude weer kunnen gaan gebruiken. Die voor de vorige paarden voldoende is.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 23:28

Matasja, graag. We hebben er nu eentje die beter zou moeten zijn, mocht dit dus niet afdoende zijn zal ik er alsnog een aanschaffen.

Ze moet er gewoon mee stoppen, ze is jong en duidelijk errug eigewijs.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:32

1 keer een goede opdonder van een apparaat met koeienstroom en ze laten het 100% uit hun hoofd, hier namelijk hetzelfde probleem gehad met een hengstje, nu gaat hij nog niet over de draad heen als die op de grond zou liggen ;)
is echt een flinke schok, die andere aparaten zijn naar mijn idee te zacht en te traag, heb er heel wat liggen, ook op netsroom maar ook daar hebben ze niet altijd respect voor. al zou je dat ook nog kunnen proberen als er stroom in de buurt is, die tikken zijn ook vaak harder dan een accu

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 23:36

We hebben helaas geen enkele stroom in de buurt. Alleen lantaren palen van de gemeente...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:50

matasja schreef:
die kleine accu's heb je eigelijk geen fluit aan, wel een klein stukje maar met meerdere draden erop aangesloten gaat de stroomschok direct al hard achteruit.
wat wij hebben is een apparaat wat tot 10 hectare kan, zal het type morgen even voor je opzoeken op het apparaat zelf, boeren gebruiken dit voor hun koeien.
dan een zwaardere auto accu erop aansluiten en voila, geen paard die het meer in zijn hoofd haalt om het lint aan te raken. zal morgen het preciese voltage even doorgeven. een auto accu kun je op de sloop halen voor 15 euro, een acculader bij de action voor 11 euro voor als hij leeg is.. ik heb er een kleine reserve accu bijstaan om die er even op te zetten als de andere een nachtje aan de oplader staat.

Zwaar apparaat heeft zware accu nodig (+ reserve accu), action laders weigeren hier mijn zware accu's te laden. Kies ook liever voor een echt goede accu ivm betrouwbaarheid en levensduur.
Hier draait patriot P10 (1J klap) op 100ampere 12V vrachtwagenaccu's en dat heeft ook nodig. Let al op dat in de winter (en zelfs nu soms met die grote temperatuurschommelingen) je accu sneller leeg raakt en eventueel kan bevriezen (niet meteen aan de lader hangen dus als je de accu mee naar huis neemt!).

Voor hardleerspaard of shet zou ik eigenlijk meer klap willen, zoals gallagher b200 (ong. 1.5J) of b300 (ong. 2.5J). Die zijn ook geschikt voor gebruik met een zonnepaneel, wat je weer een hoop keren gesleep met accu's scheelt. Wel loop je dan tegen een pittig prijskaartje aan, want goed spul is niet goedkoop.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:54

hahaha stroom uit de paal <<)

lader van de action laad hier inderdaad ook niet altijd, we hebben een zware oplader, die zetten we er dan eerst even op, daarna kun je wel die van de action eraan hangen.
hier hebben we een grote auto accu eraan hangen van de VW touareg, doe ik een maand of 1,5 mee over 1 hectare met 3 draden stroom, verder een paar kleintjes staan voor nood.
vrachtwagenaccu zou nog wel een idee zijn voor mij.
in de winter staan ze bij mij op 11 hectare met stalen hek, dan heb ik er geen stroom op staan want kunnen geen kant op, dus weet niet hoe hard het gaat in de winter helaas

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 00:17

prijs kaartje maakt me niet uit eigenlijk, haar veiligheid vind ik veel belangrijker.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:32

En groot gelijk heb je!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:09

ik heb een acculader van 40 euro en 2 kapotte auto-accu's. nouja kapot voor het starten van een auto maar goed genoeg voor mijn stroomdraadapparaat, de Corral b160 (geloof ik)
ieg een redelijk goedkoop ding van de Agradi.
dit werkt erg goed! flinke tik en door het opladen ook goedkoper dan nieuwe wegwerpbatterijen halen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:09

Een flinke klap stroom op het draad?
Nou, dat is simpel, de wet staat niet meer dan 10J toe, dus groter kan de klap niet worden (en geloof me, 10J is een beste klap).

Je begint dus met een apparaat dat die 10J kan leveren.
Vervolgens sla je een RVS pen de grond in, minimaal 5mtr diep, liefst dieper. Op deze pen sluit je je aarddraad aan. Gebruik hiervoor goede draad en deugdelijk aansluitmateriaal.

Hierna leg je je omheining aan. Zorg dat alle draden/linten netjes en deugdelijk aan elkaar zitten en goed in de isolatoren liggen.
Vervolgens sluit je de omheining middels een geschikte draad aan op je stroomapparaat. Denk erom, hiervoor gebruik je geen huis-tuin-en-keukendraad van de Gamma, maar goede kabel, die bedoelt is om de spannning te kunnen voeren. Bougiekabel uit koper (bij de autospeciaalzaak) is een goed produkt http://www.beru.com/nl

Tot slot gebruik je een goede accu, die je goed onderhoud en op lading houdt middels een goede acculader (http://www.victronenergy.nl)

Enne, niet zeuren, je wilde goed spul, dan zul je daar ook wat voor neertellen. Kwaliteit heeft nu eenmaal z'n prijs.....

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:16

Als je al begint met een accu van minimaal 85 a/h en meerdere aardpennen dan zal je merken dat de klap op de draad groter word. Althans dat was bij ons zeker het geval.
Al blijft het dan wel onder de 10j maar toch is de intensiteit beter omdat het anders weg-ept heb ik me eens laten vertellen.
Bij ons blijft nu alles mooi achter het draadje, ook als ik er een week geen stroom op zet. Zelfs ons trekpaard staat dan braaf achter het draadje van nog een meter hoog!

Veel succes in elk geval, ik weet hoe lastig het is!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:39

SmidjeJollie schreef:
Als je al begint met een accu van minimaal 85 a/h en meerdere aardpennen dan zal je merken dat de klap op de draad groter word. Althans dat was bij ons zeker het geval.
Al blijft het dan wel onder de 10j maar toch is de intensiteit beter omdat het anders weg-ept heb ik me eens laten vertellen.
Bij ons blijft nu alles mooi achter het draadje, ook als ik er een week geen stroom op zet. Zelfs ons trekpaard staat dan braaf achter het draadje van nog een meter hoog!

Veel succes in elk geval, ik weet hoe lastig het is!

Dat heeft niet zoveel te maken met de capaciteit van de accu, alswel met de kwaliteit van de accu. Neem de volgende keer een diep cycle accu.
Aardpennen moeten lang genoeg zijn. Als jij een pennetje van een meter de grond injaagt, dan zal het beslist uitmaken dat je er twee bijslaat. Jaag je 5 - 10 mtr aardpen de grond in, wordt het effect een stuk minder (en de noodzaak ook). Daarnaast doet het er ook nog eens toe of je op het hoge, droge zand zit of in het zompige veen.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:58

De richtlijnen van gallagher zijn ook minimaal 85 a/h. En wij hebben dure en goedkope accu's gehad (kwaliteits verschil) en daar zat totaal geen verschil in wat de voltage betreft.
Verder hebben wij momenteel 3 aardpennen van 6meter in de grond zitten en wij zitten op zandgrond. Maar telkens toen er een aardpen bij kwam konden we dat in de voltage merken.

Ik heb dan zelf wel het geluk dat ik niet zelf alles uit hoef te zoeken, maar dat mijn vriend dat doet.
Hij is elektriciën en heeft soort schrikdraad bij gevangenissen en bij het koninklijkhuis aan moeten leggen, vandaar heeft hij wat lennis opgedaan omonze crimineeltjes binnen te houden ;-)
Met alleen mijn kennis daarvan komen we er niet. Maar geef alleen de tip die hij me uitgelegd heeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:04

Ik heb 2 aardpennen van ruim 1m paar meter uit elkaar staan. Dat is ook het advies dat bij het apparaat zit. Maar als het in de zomer lang droog is gaan er een paar emmers water bij zodat het beter werkt. Langere pennen krijg ik trouwens niet zo makkelijk de grond in (en er nooit meer uit denk ik en ik zit ook op gehuurd land)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:06

SmidjeJollie schreef:
De richtlijnen van gallagher zijn ook minimaal 85 a/h. En wij hebben dure en goedkope accu's gehad (kwaliteits verschil) en daar zat totaal geen verschil in wat de voltage betreft.
Verder hebben wij momenteel 3 aardpennen van 6meter in de grond zitten en wij zitten op zandgrond. Maar telkens toen er een aardpen bij kwam konden we dat in de voltage merken.

Ik heb dan zelf wel het geluk dat ik niet zelf alles uit hoef te zoeken, maar dat mijn vriend dat doet.
Hij is elektriciën en heeft soort schrikdraad bij gevangenissen en bij het koninklijkhuis aan moeten leggen, vandaar heeft hij wat lennis opgedaan omonze crimineeltjes binnen te houden ;-)
Met alleen mijn kennis daarvan komen we er niet. Maar geef alleen de tip die hij me uitgelegd heeft.

Spanning op de accu of het draad is geen kwaliteitsissue van de accu. Het advies van Gallager is alleen gebasseerd op de tijd die de accu het volhoudt. 85Ah is nog enigsinds betaalbaar en handelbaar, zou je een 140Ah accu nemen, dan houdt die het wel langer uit, maar die dingen zijn redelijk duur EN onhandelbaar (zwaar).

Als jij in het spanningsniveau merkt dat er een aardpen bij gezet is, dan zit er iets heel erg structureel fout in je installatie. Extra aardpennen verhogen de geleiding, niet de spanning. Als er zoveel spanningsval in je installatie is dat de extra geleiding (minder weerstand) meetbaar is, dan moet jouw kerel zich eens ernstig gaan verdiepen in z'n vak en daarna de installatie aanleggen met VAKkennis..........