twijfel: verzorger zoeken of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

twijfel: verzorger zoeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 19:20

Hallo allemaal, ik ben al langer aan het twijfelen of ik nou iemand zou zoeken om 1 keer in de week wat met mijn pony bezig te zijn of niet?
Ik heb 2 pony's van 1.50 m schofthoogte waarvan ik de merrie elk weekend rij (recreatief). De andere pony (ruin) heb ik als maatje gekocht voor haar. Hij was wat verwaarloosd, was mager, weinig spieren, schimmelinfectie, zomerexzeem, futloos. Hij was gekocht omdat hij een zielepootjes was en mij tijdens het eerste contact met hem de hele tijd achterna liep. Toen ik hem na 2 maanden herstel wilde opzadelen ging hij over de rooie toen hij nog maar het hoofdstel zag en hoorde :( . Hem vangen als hij het hoofdstel had gezien/ gehoord gebeurde met gevaar op eigen leven. Hij schoot alle kanten op van zijn stal en stampte echt richting mij. Ook als we hem dan eindelijk te pakken hadden hield hij zijn tanden strak op elkaar zodat het bit indoen altijd samen met mijn vader diende te gebeuren zodat 1 het bit kon indoen en de andere hem vasthield. Het zadel opleggen was geen probleem maar eenmal dat het erop lag was het dier al zoooo erg opgefokt en aan het pompen dat we dikwijls dachten dat hij dood op de grond zou vallen.
Ik heb hem nu 1 jaar bij mij en het optuigen is geen probleem en hij zit zowel in zijn koppie als in zijn lichaam weer goed in elkaar. Hij is een welsh k met pit en juist door die pit vind ik het niet zo handig om hem te berijden :( . Ik heb liever mijn merrie (langzaamaan komen we er ook :Y) ) aangezien ik nog maar 1 jaar rij. Wel heb ik 20 jaar paarden gehad maar dat waren wandel-haflingers.
Hij is 15 jaar en heeft volgens de vorige eigenaar dressuur gereden en bij hen zelf is ermee gesprongen. Aangezien hij het springen niet leuk vond deed hij het niet goed en de zoon verloor zijn interesse in het dier.
Hij heeft een beetje een apart karakter, lief en voorzichtig als je hem zijn zin laat doen maar als je hem iets vraagt of hem onder druk zet dan kan hij wat link doen. Maar ach mijn merrie heeft een maatje en hij heeft een leuke thuis.
Toch zit ik te denken dat hij het nog veel leuker zou hebben als hij 1 keer in de week een ontspannen buitenritje kan doen en dan vooral samen met zijn merrie :j . Hij is mij wat te vlot, te vlug en rijtechnisch wat te moeilijk voor een groene ruiter zoals ik. Ik heb hem enkele malen gereden buiten en hij vind het super leuk maar is natuurlijk wel hevig maar niet gemeen of zo en ook niets bokken. Wel loopt hij soms achteruit als het niet volgens zijn goesting is maar verder gebeurt er niets.
Wat denken jullie? moet ik hem gewoon laten lopen of niet en zijn er trouwens wel mensen geïnteresseerd (minimaal 16jaar) die een rustig ritje op paardvriendelijke wijze zien zitten samen met mijn merrie en mij? Personen die daarbij ook nog eens rustig, betrouwbaar, voldoende ervaring bezitten? Een bak is er niet.
Welke tips hebben jullie? en zouden jullie het doen met hem? Ik wil wel niet de hele vriendenkring op bezoek hebben, kun je dat eisen?

matasja

Re: twijfel: verzorger zoeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:30

Hoi,
Het is jouw paard en jij bepaalt wat je wel en niet wil
als hij geniet van het buitenrijden maar je zelf te oneraren bent zou ik zeggen gewoon doen, maar laat ze eerst een paar keer komen poetsen om zijn vertrouwen te winnen, wathij bij jou nu doet is bij een ander wellicht niet vanzelfsprekend en valt hij weer terug in zijn oude patroon.
Eisen stellen is uiteraard helemaal niet raar, het is zoals net al aangegeven jouw paard en daar hebben ze respect voor te hebben, 1 keer kan altijd maar in goed overleg.

Ik zou zeggen zoek iemand die een uitdaging in hem ziet of al hel lang een buitenrijpaardje zoekt.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 19:44

Ja iderdaad hij is een beetje een uitdaging. niet wat betreft stout gedrag maar eerder een uitdaging om hem rustig te houden want dan is het een leuk paard maar eenmaal in de stress dan weet je niet goed wat te verwachten.
Het is de bedoeling om 1 keer in de week iemand te laten komen, gewoon omdat mijn moeder niet onverwachts volk over de vloer (euhm...erf) wil hebben.

oh en hoe zou ik die dan kunnen zoeken?

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:50

Ik zou als ik jou was gewoon een leuke bijrijder/verzorgster zoeken .
Eentje waar jijzelf goed mee overweg kan en die wel degelijke ervaring heeft.
En ik zou idd zeker een 16 + aan houden omdat hij toch wel pitig is .

Wat betreft je vraag of je er iemand voor zou kunnen vinden ,ja ik denk het wel.
Ik zelf hou van een uitdaging en zou het dan ook wel willen .(ik ga ervan uit dat ik niet de enige ben)
En tuurlijk kan jij eisen dat ze geen hele vrienden groep meenemen maar ik vind dat als die persoon een keer een vriend (die paarden leuk vind) mee wil nemen dat ook wel voor 1/2 keer moet kunnen.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 19:59

Ik kan in ieder geval eens proberen, lukt het niet of vind mijn paard het toch niet super dan zal ik het gewoon moeten zeggen (vind dat wel wat moeilijk maar oké moet dan maar).
Hoe zit het met verzekering? Mijn paard is verzekerd (valt onder familiale) ikzelf heb een sportverzekering. Neemt de verzorger best zelf een verzekering of moet ik dat doen?

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:05

sjojo schreef:
oh en hoe zou ik die dan kunnen zoeken?

Marktplaats /bokt mark ,maar daar staan veel advertenties van jonge en onervaren meiden en dat lijkt me niet wat jij zoekt .
Welke regio staan ze ? Per regio zit er verschil in bijrijders.
Hoe snel en goed je er een vind ligt ook aan wat jij zelft eist ,wil je er geld voor ,moeten er klusjes gedaan worden ,hoe vrij worden ze gelaten met het paar enzo enzo.
Als je vragen heb moet je het maar vragen hé .

Wat verzekeren betreft weet ik niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:06

sjojo schreef:
Ik kan in ieder geval eens proberen, lukt het niet of vind mijn paard het toch niet super dan zal ik het gewoon moeten zeggen (vind dat wel wat moeilijk maar oké moet dan maar).
Hoe zit het met verzekering? Mijn paard is verzekerd (valt onder familiale) ikzelf heb een sportverzekering. Neemt de verzorger best zelf een verzekering of moet ik dat doen?

Jij bent ten alle tijden verantwoordelijk voor je eigendom; dus paard. Ongeacht wie er op zit, welke constructie je hebt bedacht etc. Bijrijdster valt van jouw paard en moet naar het ziekenhuis; dan zal jouw verzekering die kosten moeten dekken. Valt onder je WA verzekering :), moet je wel kijken of jouw verzekering dat dekt.

Wat betreft verzorgster zoeken; vraag ook je vrienden en kenniskring of ze iemand weten :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:10

Je hoeft natuurlijk niet meteen iemand te vinden die intensief met hem wil/kan rijden, maar misschien is het voor het paardje ook wel goed om eens met andere mensen te werken, denk aan buiten een rondje met hem lopen, lekker poetsen, en inderdaad vertrouwen winnen.
Ik denk dat het wel een goed idee is om een verzorger te zoeken :)

Waar woon je ergens? :+

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 20:22

Ik woon in kessenich (niemand zal het kennen denk ik) dus best even opzoeken via routeplanner ;) .
Nee, intensief rijden zit er niet in, 1 keer in de week even lekker relaxen op en rond het paard verder niets.
Wil er wel altijd bij zijn, zeker als we gaan buiten rijden. Is voor mij ook leuk om ipv 1 keer, 2 keer in de week te rijden.
Ben 27 jaar maar zoek dus ook beetje een maatje om met paardjes bezig te zijn.