Paard kluisteren op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Paard kluisteren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 22:36

Wie heeft er ervaring mee?
Ik kan er op google weinig tot niets over vinden.
Wat moet ik me erbij voorstellen, wat voor materiaal wordt er gebruikt?
Heeft een paard er hinder van, als ik het begrijp kan een paard nog wel staan, liggen en lopen.
Alleen niet naar achteren uitslaan.

geerke

Re: Paard kluisteren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:38

kluisteren op stal heb ik nog nooit van gehoord,wel deden ze dat vroeger tijdens dekken.
Maar waarom zou je dat willen?Vernielt hij de boel?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:42

Met welk doel?

Edit, ik lees je op wat beter, tegen uitslaan dus. ik heb wel eens een band met een ketting gezien om aan 1 achterbeen te vinden. Met het idee dat als het paard dan uitslaat mept hij zichzelf met de ketting. Zal vast heel effectief zijn gok ik zo...
Laatst bijgewerkt door troi op 29-10-12 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:42

klinkt nogal cru, misschien als je de zoekfunctie gebruikt dat je er iets over kan vinden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:43

Wat is er voor die tijd geprobeerd?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:43

En hoe moet paard in kwestie opstaan dan? Als benen kort op elkaar zijn gekluisterd?

Zou het zelf nooit overwegen in ieder geval...

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:44

Je kunt kluisters gewoon kopen. Zijn leren riempjes met een ketting ertussen. Heb alleen ervaring met een paard dat naar achteren trapte op de trailer (niet zelf gebruikt, alleen erbij geweest). Leek wel te werken. Paard kan wel lopen, niet slaan. Liggen lijkt mij geen optie met kluisters en daarom denk ik niet dat je het op stal moet gebruiken. Ook is dit niet naar mijn idee iets dat je bij nerveuze dieren moet gebruiken, als ze in paniek raken lijkt me dat echt heel naar.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:45

Wat is de werking dan precies? Een paard met zijn benen vast zetten?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:46

mika geen ervaring mee
sterkte met je paard !
wij hebben ook een merrie op stal staan die precies hetzelfde doet is echt klote
die slaat telkens de ijzers eraf

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 22:47

Geerke,
Wel gedaan vorig jaar een paar keer.
IJzer verbogen, hakken kapot en dikke achterbenen.
Afgelopen jaar niet meer gebeurd, tot vorige week weer een keer.

Iemand zei 'kluisteren op stal' maar ik ken dat helemaal niet.
M'n paard heeft wel wat voernijd dus dat kan de reden zijn geweest.
Nu krijgt ze voor de nacht stro erbij in haar stal zodat ze wat te knabbelen heeft.
Hopelijk is dat de oplossing en doet ze het niet weer.

Peppertree, als ze niet kunnen liggen is het niks voor op stal dus.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 29-10-12 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:49

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:50

En het paard gewoon niet meer opstallen?
Ergens buiten laten lopen 24/7?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 22:51

Cassidy schreef:
Wat is er voor die tijd geprobeerd?

Buitenstal met halve deur.
Schot tussen buurvrouw en mijn paard, rubber matten.
Ging daarna eigenlijk meteen goed dus hopelijk was het trappen dat van de week gebeurde eenmalig.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:56

ik ken iemand die ging de achterbenen gewoon standaard inpakken in transportbeschermers voor op stal.
kan hij zichzelf niet kapotslaan.

kluisteren is niet echt de optie want het zou net zoiets zijn als ik jou op handen en voeten neer zou zetten met om je voor en achtervoeten handboeien en daartussen een goede sterke ketting.

1 kluister met een ketting eraan is zodat als hij trapt hij zichzelf slaat met ketting. lijkt mij erg vervelend en zwaar pijnlijk

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:01

ikke_draver schreef:
1 kluister met een ketting eraan is zodat als hij trapt hij zichzelf slaat met ketting. lijkt mij erg vervelend en zwaar pijnlijk

Dat is natuurlijk ook precies de bedoeling. Anders werkt het immers niet. Als het kan voorkomen dat een dier zichzelf echt beschadigd dan is het een paar keer zichzelf goed pijn doen het wel waard wat mij betreft. Maar goed, ik heb geen ervaring hiermee, ben wel heel benieuwd of het werkt trouwens.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:02

Moeilijk als je voor die keuze komt te staan. Als ik hem moest maken zou ik mijn paard 24/7 buiten laten lopen met een inloopstal (is zowieso mijn prioriteit)... Is dat geen optie voor je? Ik zou mijn paard nooit willen/kunnen kluisteren op stal...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:15

Inderdaad hoge transport beschermers om en met een bandage er over heen zodat het blijft zitten.
Werkt erg goed tegen zich zelf beschadigen. Eventueel spring schoen xxxxl er onder. :)

Kluisteren zou ik niet als optie zien en ook de ketting niet, erg naar. Paard legt die link niet zoals wij dat zullen doen en ze kunnen juist daardoor nog veel heftiger gaan reageren.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:23

Ik dacht al, onderwerp komt me bekend voor: [VSW] Pony kluisteren op stal?
Maar, ik zou toch een meer diervriendelijke oplossing gaan zoeken! Slaat de merrie richting buurt-paard? misschien een ander paard of geen paard ernaast zetten?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:01

Ingrid_92 schreef:
Moeilijk als je voor die keuze komt te staan. Als ik hem moest maken zou ik mijn paard 24/7 buiten laten lopen met een inloopstal (is zowieso mijn prioriteit)... Is dat geen optie voor je? Ik zou mijn paard nooit willen/kunnen kluisteren op stal...

Mijn merrie slaat ook gerust achteruit in de inloopstal hoor... Tegen wanden, de middenpaal of buiten tegen de staldeur en als je pech hebt raakt ze een ander paard of jezelf als je er toevallig tussen staat terwijl zij dat niet door heeft (ze slaat normaal niet naar mensen, maar wel naar de andere paarden)... Heb al lelijke deuken en snijplekken in wanden, deuren en palen staan en de merrie heeft er al een aantal keer een dik been van gehad.
Het is een naar trekje, vooral als ze honger heeft en haar voedernijd op speelt. Opvallend dat het in dat stukje van de kicking chaines ook vaak om merries gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:05

Ingrid_92 schreef:

joyce B schreef:
Ingrid_92 schreef:

Die van mij loopt 24/7 buiten met een inloop stal en mept nog.....
Heeft een maatje en onbeperkt hooi....
Rubber matten zijn nog te proberen tegen de stal wanden.

Ook een merrie!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:39

Meestal merries inderdaad, maar ik ken 1 hengst die t doet. Overigens alleen in t dek seizoen en als er andere hengsten in de buurt zijn. :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:52

wat je ook kan doen is een rubberen mat aan het plafond hangen en dan een cm of 20 van de wand af.
als ze dan slaan trappen ze niet tegen iets hard maar iets wat meegeeft.
ze leren het niet af maar krijgen ook geen blessure's

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:12

Ik heb ook 2 merries gehad die dit deden, echt heel erg. Veel buitenstaan hielp niet. Zodra ze 1 minuut binnen waren sloegen ze de boel alweer kort en klein. Gaf echt enorme klappen 's nachts.
Ik had rubber gemaakt tegen de wanden, hielp in ieder geval iets tegen de piephakken.
Het waren moeder en dochter trouwens. De moeder heeft daarna nog een merrieveulen gekregen die het ook deed. Of het kopie gedrag is weet ik niet want de hengstjes deden het allemaal niet, alleen de merries. Misschien toch een soort erfelijke factor?

Heb nu een merrie die het gelukkig helemaal niet doet. Die heeft alleen als nadeel dat ze bijna elke nacht in haar voerbak poept...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 12:07

Suzanne F., zo erg is het gelukkig niet bij mijn merrie.
Zelf heb ik het idee dat het komt door voernijd.
De keren dat ze zo getrapt heeft is 's avonds laat/ 's nachts.
Daarom krijgt ze nu stro voor de nacht en wordt het schot met haar buurvrouw helemaal dichtgemaakt.
Ik hoop dat dit genoeg is.
Kluisteren lijkt me de laatste optie die je kan bedenken, maar daarom wilde ik toch wel wat meer van weten.