Advies ontwormen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

Advies ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 21:01

Graag zou ik van jullie adviezen, tips, meningen horen over hoe het beste te ontwormen.

Ik vind het zo ingewikkeld om hierin een manier te vinden die goed werkt.

Mestonderzoek nuttig of niet?

Hoe vaak ontwormen per jaar, welke maanden en welke merken?

Paard loopt zomers dag en nacht buiten op grasland, swinters overdag buiten op grasland, om de dag word de mest uit het land geschept.

kjcm

Re: Advies ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:45

doe het in overleg met je dierenarts, wel zo fijn dat je ergens op terug kan vallen

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:50

bij mijn paarden en pony's heeft het geen nut om mestonderzoek te doen.
ik heb het al meerdere keren laten doen en nog geen 2 weken na onderzoek kwamen er wormen uit de mest zetten of werd me paard ineens mager en sloom.

ik ontworm in maart om alles wat de winter overleeft uit te roeien, bovendien heeft me paard dan meestal al 2 weken in het land gestaan. in half juni omdat dan alle wormen actief zijn in de cyclus.
en zo ongeveer rond deze tijd krijgen ze de laatste wormenkuur van t jaar (ze hebben nu ongeveer 2 a 3 weken geen gras meer gehad)

dit gaat nu al 4 jaar goed zo. en zodra ik aan mijn paard merk dat hij of zij magerder word ondanks genoeg voer, krijgt dat paard een wormenkuur.
ohja het gaat om 3 shetten (6,12 & 14 jaar) en 3 friezen (2 van 5 & 1 paard van 24 jaar)
ze lopen zo lang het kan overdag van 12 tot 4 op t land daarna staan ze in de bak / paddock met qualiteits hooi en 1 gaat naar binnen (ecxeem bol)

ik wissel af met de onderstaande wormenkuren:
Equest (groen goude doosje)
animec (rood doosje met goud paardje)
equiworm P
en als ik wormen zie geef ik ze een Equest Pramox (goud met blauw doosje)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:56

in het voorjaar equest en in het najaar equest pramox.zorg dat je niet te weinig geeft,geef liever wat meer om resistentie te voorkomen.equest maakt als enige de ingekapselde rode bloedwormen dood(deze zie je niet bij mest onderzoek).de pramox is voor de lintworm.staat je paard altijd met dezelfe paarden op de weide dan zou ik kiezen voor zeker de pramox in het najaar (eventueel ook in het voorjaar de gewone equest) en mest onderzoek bv 2x want de rest van de wormen kunnen ze wel zien.of 3x mest onderzoek en alleen in het najaar de equest pramox

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:35

wat een onzin vertellen jullie, ga gewoon eens informeren bij de dierenarts.
dan weet je zeker dat je het goed doet en áls het dan niet goed gaat, kan je aankloppen bij diezelfde dierenarts!

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:40

Voor mij heeft een mest onderzoek wel zin gehad..
Mijn pony heeft al 2 maal bloedworm gehad. Ze werd behoorlijk mager maar had wel een onwijze plof buik..
Dit vond ik niet kloppen en toen heb ik de DA ingeschakeld. Hier kwam uit dat ze bloedworm had terwijl ze nog geen anderhalve maand daarvoor ontwormd was.

Als ik iets niet vertrouw gaat er direct een mestonderzoek tegen aan dus ik ben wel voorstander.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:14

_Naomii_ schreef:
Mijn pony heeft al 2 maal bloedworm gehad. Ze werd behoorlijk mager maar had wel een onwijze plof buik..
Dit vond ik niet kloppen en toen heb ik de DA ingeschakeld. Hier kwam uit dat ze bloedworm had terwijl ze nog geen anderhalve maand daarvoor ontwormd was.

Als ik iets niet vertrouw gaat er direct een mestonderzoek tegen aan dus ik ben wel voorstander.

bloedworm zijn de ingekapselde rode bloed wormen die dus alleen met de equest kapot gemaakt worden dus het kan zeker.je moet wel weten welk middel voor welke wormen is bedoeld

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:15

kjcm schreef:
wat een onzin vertellen jullie, ga gewoon eens informeren bij de dierenarts.
dan weet je zeker dat je het goed doet en áls het dan niet goed gaat, kan je aankloppen bij diezelfde dierenarts!

ja wat een onzin vertel ik heb wel 1 paard van 18jr hier lopen die ik nu dus al 15jr heb hier nooit zieke paarden met worm besmettingen dus wat een onzin vertel ik.en de rest van onze paarden ook niet.dus al 15jr al eigen paarden en nooit problemen

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:18

keona schreef:
_Naomii_ schreef:

bloedworm zijn de ingekapselde rode bloed wormen die dus alleen met de equest kapot gemaakt worden dus het kan zeker.je moet wel weten welk middel voor welke wormen is bedoeld

Jup! Dat is ook allemaal via me DA gegaan.. Begreep ook dat de eitjes zo'n 5 jaar in haar lichaam kunnen blijven zitten zonder schade aan te richten. Op het moment dat haar weerstand laag is of ze net te laat ontwormd wordt kan het zijn dat ze er weer last van krijgt.
Ze heeft het al 2 jaar achter elkaar gehad (Weerstand was erg laag toen)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:51

Ik doe al jarenlang mestonderzoek en als zij aangeven dat en wormenkuur nodig is, dan pas geef ik die. Een van mijn paarden is wat gevoeliger (heeft minder weerstand), dus die krijgt af en toe (1x per jaar) een kuur. De rest al heel lang niet. Gaat prima.

Alle paarden hebben wormen, geeft ook niets. Een gezond paard heeft daar zelf een afweersysteem tegen. Pas als je paarden hebt met verminderde gezondheid, kan het problemen opleveren.

Goed weidebeheer is van groot belang.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:37

Het lijkt me het meest zinvol om naar je dierenarts te gaan als je hier vragen over hebt.
Veel bokkers doen iets anders, dat is wat voor hen het best/prettigst werkt, maar dit hoeft niet te betekenen dat dat ook voor jou werkt :) .

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:30

Ik ontworm 4x per jaar, in deze volgorde: Eraquell - Equest - Eraquell - Equest Pramox . Heb dit voorgelegd aan de DA en hij vond dat voor mijn paard een goed schema, maar het kan evengoed zijn dat jouw paard iets anders of een andere frequentie nodig heeft. Even navragen kan nooit kwaad :)