Kalkoenen en kalkoengaten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Kalkoenen en kalkoengaten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 14:33

Beau heeft voor het eerst kalkoengaten in zijn ijzers omdat het me wel handig leek hem kalkoenen in te draaien als het glad wordt deze winter. Maar ik vroeg me af: waarvoor gebruik je kalkoenen precies? Meestal alleen voor (spring) wedstrijden op gras, of ook wel met buitenritten in de modder de sneeuw of als het ijzelt? en is het heel erg als je er met een buitenrit bijvoorbeeld een stukje mee over de weg zou moeten?

En hoe maak je die kalkoengaten trouwens schoon en hoe zorg je dat ze schoon blijven. Ik heb wel eens kleine platsic nopjes bij de ruitersportzaak gezien die je er in kan draaien? Zijn die om te voorkomen dat de gaten vol met rotzooi komen of hebben ze een andere functie?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:51

Ik heb zelf geen kalkoengaten, maar mijn verzorgpony wel. Die krijgt alleen kalkoenen in als er op gras gereden wordt met een dressuur of vaardigheidsproef.
Dus niet met sneeuw ofzo. Een stukje over de weg doen wij er nooit mee. Op 1 wedstrijden moeten we alleen de weg oversteken, maar echt bewust erover rijden doen we niet.
Wij maken ze schoon met een speciaal dingetje ervoor. En hebben ook altijd een spijker bij de hand om de steentjes eruit te halen.
Die nopjes voorkomen dat er rommel in komt. Een andere functie zal ik er niet van weten.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:12

mijne heeft ze alleen somers omdat dan het buitenseizoen weer begin en anders op het gras uitglijd, maar over de weg rijd ik er dus nooit mee...

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:22

Je gebruikt de kalkoenen inderdaad voor op gras. Die dopjes gaan door het gewicht van het paard in het gras, waardoor je paard meer grip krijgt. 's winters heb je eigelijk geen kalkoengaten nodig. Vooral omdat het gras dan zo hard is, dat je er toch niet doorheen komt. En meestal rij je 's winters nooit op gras.

Je hebt dus niets aan kalkoenen als het ijzelt. Want de kalkoenen kunnen niet door het laagje ijs heen en waarschijnlijk glijd het paard gigantisch op z'n *** Haha! Eigelijk heb je met ijzel vrij weinig op het harde te zoeken met een paard.

En voor in de sneeuw heb je er ook niets aan. Die sneeuw blijft plakken aan de hoef, waardoor de hele hoef vol met sneeuw komt, met nog een bobbel erbij. Daardoor wordt het ook een grote glijpartij (ja, de sinterklaasstemming zit er al in Haha!)

En je kunt de gaten inderdaad mooi schoonmaken met een speciale tap. Om ze schoon te houden kun je er wat vette watten in stoppen. Maar meestal maak je de gaten schoon voor de wedstrijd (of gewoon rijden) en dan stop je er voor 1 nacht even iets in dat ze niet opnieuw volkomen met troep.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:39

Er zijn wel degelijk special kalkoenen voor wanneer het glad is, dat zijn hele scherpe puntjes.
Ik zelf zou daar nooit meer rijden aangezien de hoef dus niet meer een natuurlijk stukje kan draaien wat dus een enorme belasting is voor de gewrichten.

Millenium
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 18:27

Hoi

Om je prop gaten schoon te houden kan je er Politie noppen in draaien. Je kan er gewoon alles mee doen. Bij ons houden zie die het hele buitensezoen in. Op concour draaien we ze er uit met sleuten 12 of 13 net als de proppen en na het rijden proppen er uit en de noppen er weer in. Zo blijven de gaten mooi schoon :-D

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:34

Als je in de sneeuw rijdt kan je beter helemaal geen ijzers onder doen. De sneeuw gaat in het ijzer zitten, zuigt zich vast en zorgt voor een dikke ijsklomp.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:56

Millenium...........

Politie noppen? Wat zijn dat?

Millenium
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:27

Hoi politie noppen zijn kleine nopjes van het zelfde materiaal als proppen het zijn kleine vierkantje met en heel erg maar ook echt een klein puntje je kan er gewon ee op de stene n rijden het maakt soms een best vreemd geluid opden duuur sluiten ze hellemaal vlak (ik kan op internet er geen foto van vinden. Misschein dat ik binnen kort wel ff een scan.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:37

Kalkoenen hebben eigenlijk alleen nut wanneer je op gras rijdt.
De kalkoen moet immers een stukje in de grond slaan om grip te krijgen.
Op bevroren ondergrond heeft het geen nut omdat de kalkoenen niet in de ondergrond kunnen slaan vanwege de hardheid van de grond.
Met sneeuw heeft het ook geen nut, de uitleg van Vonnie klopt helemaal.
Eigenlijk kun je het beste zonder ijzers rijden, met ijzers heb je alleen maar meer kans op ongelukken.
De "politienoppen" zijn helemaal nieuw voor mij, daar kan ik je helaas niets over vertellen.

Je kunt de gaten voorzien van een propje watten of een rubber propje (die zijn inderdaad om het schroefgat schoon te houden ), maar mijn ervaring is dat het lastiger is om het propje te verwijderen dan om de gaten even schoon te maken.
Je kunt de gaten schoonmaken met een tap (te koop bij ruitersportzaak of bij je hoefsmid).
Let op: er zijn verschillende maten kalkoenen, dus ook verschillende maten taps !
Als je geen propjes in de gaten doet moet je wel oppassen met steentjes, want die kunnen de schroefdraad (dus het profiel in de gaten) kapot maken en dan kun je er geen kalkoen meer indraaien.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 00:08

Okay, thanks Millenium! Weer wat geleerd! Had er nog nooit van gehoord...