Jaarling fries: problemen met hoeven krabben/benen aanraken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marloes91

Jaarling fries: problemen met hoeven krabben/benen aanraken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 11:10

Hoi allemaal.

Ik heb sinds juni, een Friese jaarling merrie. Het gaat heel goed en ze is super ''koel'' in dr hoofd en vind eigenlijk alles wel prima.
Toen ik haar net had, kon ze nog niet aan een halstertouw meelopen en inmiddels loopt ze keurig mee en kan ze keurig netjes op de poetsplaats stilstaan. Het gaat allemaal ook super goed. Het enige probleem wat ik heb zijn de hoefjes.
De voorbenen vind ze lastig (i.v.m. het balans) maar die geeft ze netjes en geen rare dingen.
Echter bij haar achterbenen trapt ze, als ik haar benen borstel is er niets aan de hand, maar kriebel ik te lang met mijn hand op 1 plek, dan haalt ze uit. Het zijn dan ook geen flouwe trapjes, maar echt gerichte trappen. Mijn merrie is al wel 1.50 en dus geen kleintje meer.

Ik oefen nu met een ruggenkrabber (voor mensen) zodat ik haar toch constant aan kan raken, maar zelf wel veilig sta.
Echter moeten haar achter hoeven wel gekapt worden, en weet ik even niet goed wat ik moet doen. Nog een tijdje door oefenen tot het beter gaat, of toch kiezen voor een praam omdat het wel hard nodig is, en het gewoon anders niet gaat?

Hebben jullie nog andere goede tips dat misschien bij jullie gewerkt heeft?

Liefs Marloes

troi

Re: Jaarling fries: problemen met hoeven krabben/benen aanraken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:12

Hoefsmid van te voren vertellen dat deze dame extra tijd gaat kosten en geduld vergt en het 'gewoon' proberen. Desnoods een praampje als het echt niet lukt. Als ze trouwens gericht trapt mag je haar best corrigeren. Hengelen vanwege onbalans is niet een punt maar gemeen gedrag is fout, dat mag ze best weten! Misschien wat strenger zijn?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:25

De meeste hoefsmeden kunnen hier wel mee omgaan. Gewoon even uitleggen wat ze doet en waarschijnlijk heeft de smid nieteens een praam nodig.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:27

Ik vind dat je al wel goed bezig bent door haar wel aan te blijven raken. Wij gebruikten ook wel een lange zweep, dan kun je ook op een afstandje blijven staan en daarmee het paard wel aanraken. Als ze echt gericht trapt moet je haar inderdaad wel corrigeren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:34

laat iemand anders eens een voorbeen optillen zodat jij rustig een achterbeen kunt borstelen?
Zodat ze in iedergeval went dat haar benen aangeraakt worden.
Als ze uithaalt flink bestraffen,een tik met een zweep op haar boeg.
Als ze braaf is, overdreven belonen,met de stem,niet met snoepjes.Ze moet weten wat goed en wat fout is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:36

Ik denk dat je veel te voorzichtig bent. En dat ze daarom zo reageert. Wij oefenen nooit met enters en twenters. Ze zijn altijd netjes bij de hoefsmid. Hij gebruikt dan wel de praam. Maar nooit problemen. Het zijn meestal de eigenaren die problemen maken.

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 11:40

Hoefsmit heeft haar 2 keer gekapt(voor), maar durfde de achterbenen verder niet te doen, het zijn echt ninja kicks die zij geeft, corrigeren door een tik ook al een aantal keer geprobeerd maar werkt averechts bij haar. We hebben ook al afgespoten met water, en daar deed ze niet tegen, ook borstelen over de benen vind ze niet erg, tenzij je het lang op 1 plek doet.
Ze vind het gewoon dood eng, want eigenlijk is het helemaal niets voor haar om uit te halen.
Hoefsmit adviseerde mij om volgende keer met zijn 2en te komen, dat ze er dan een praam bij gebruiken. Maar ik weet niet of dat slim is bij een jaarling, trappen is nooit goed, maar straffen voor iets wat ze niet begrijpt vind ik altijd lastig.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:43

Hmm gericht trappen is echt not done! Als de mijne dat doen krijgen ze echt een flinke mep terug hoor.
En straffen voor iets wat ze niet begrijpt? ze begrijpt echt wel wat een gerichte trap is hoor!

En een praam is niets straffen ze worden er gewoon rustigere van.

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 11:43

@ frieswytske, Ja natuurlijk ben ik voorzichtig, ik wil zelf niet geraakt worden. Daarom raak ik haar ook de hele tijd aan met een ruggenkrabber, zodat ik zelf sterk genoeg in mijn schoenen sta en dus zelf ook niet angstig ben, en toch op een veilige afstand sta zodat ik niet geraakt kan worden. Er is bij de vorige eigenaren niet goed geoefend met hoefjes, vandaar dat ze dit nog niet beheerst.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:45

En daar pakt ze je dus op. Gewoon achterbeen met twee handen beetpakken als je het zelf wilt doen. En anders aan de hoefsmid overlaten. En een praam opdoen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:45

Met een lang halster touwtje in de koot het been optrekken.
Je staat zelf dan bij de voorhand.
Ze zal dan naar achteren slaan.
Zet ze zo neer dat ze tegen de muur trapt.

Maar zorg ervoor dat je een tweede persoon erbij hebt die haar aan het halster touwtje vasthoud.

En geen geluiden maken van braaf en goedzo. :7
Je accentueert hier mee haar verkeerde gedrag.
En belonen werkt averechts.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:59

Denk dat een hoefsmid hier weinig moeite mee heeft, alleen jammer dat het nu verkeerd aangeleerd is, je had beter even hulp kunnen vragen de eerste paar keer, achterbenen zijn 9/10 even lastig bij jong grut. Nu gewoon even met rust laten. Dit moet nu even goed gecorrigeert worden en niet gaan beginnen met rugkrabbers oid. als ze dan een keer alsnog eng uithaalt en leert dat jij dan wegspringt heb je helemaal een flink probleem.

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 15:53

Bedankt voor alle reacties, ze trapt niet gewoon naar achter, zij trapt echt heel erg gericht ze weet ook erg goed om op zij te trappen. Ik heb haar nog niets aangeleerd, ik wist de eerste keer niet eens dat ze er zo'n moeite mee had, ik merkte het pas bij de hoefsmit die haar been wou pakken. ik wil er juist nu mee beginnen om het af te leren, dus er is niets verkeerd aangeleerd. (tenzij iets wat bij de vorige eigenaar is gebeurt). Ik spring niet op, ik blijf gewoon staan waar ik sta, ik weet inmiddels wel waar ik kan staan, dus daarmee krijgt ze me niet uit te weg. Op het moment dat ze trapt geef ik haar een tik, op het moment dat ze zich laat aanraken door mij geef ik haar een schouder klopje.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:09

En weet het paard het verschil tussen een tik en een schouderklopje ??
Ik zou het schouderklopje achterwege laten.

Nog wat anders, hoe pak je de achterhoef op ??

De goede manier is de hoef ondersteunen met je hand.
Dus geen hand in de koot holte of koot beetpakken.

Behalve Tinkers, die pak je op aan de sokken. :7

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 17:17

Op dit moment pak ik ze even niet op, maar ik ondersteun altijd de hoef.
Het gekke is dat ik haar been wel gewoon kan borstelen, overal, maar als ik met mijn hand eventjes op 1 plek kriebel, dan tilt ze haar been gelijk op, ze deelt dan niet meteen een klap uit.
Maar ik durf zelf op dit moment niet haar been op te tillen, tot dat ze het helemaal oke vind dat ik hem overal aan raak.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:27

Tweede man, vrouw erbij.
Vasthouden aan de voorkant.
Touwtje door de koot heen en been optrekken.

Enne mondje houden, paard is niet braaf !!