Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 11:04

Wij hebben (als de hypotheek rond gaat, wat in principe zou moeten kunnen, maar je weet maar nooit tegenwoordig) een huis gekocht en willen hier ook onze paarden aan huis gaan houden. Ik heb even het grond achter de woning uitgetekend en heb er zelf al wel ideeën over, maar toch wil ik ook jullie raad vragen over hoe in te delen?

Dit is de tekening met wat maten:

Afbeelding

Wat er sowieso moet komen is een rijbak. Eventueel een kleine(re) paddock en een stukje weide. Natuurlijk is het niet geschikt om zich 24-7 zat op te eten, maar toch wil ik in het voorjaar en de zomer de paarden af en toe een uurtje op het gras kunnen hebben.

Het stalgebeuren laat ik even buiten beschouwing, dat hoeft NIET op deze grond, maar kan dichterbij het huis komen, dus dit is puur het land. Onderaan op de plattegrond zie je wat schuren (volgens mij zijn ze alle drie 5 bij 3 groot) en daarvoor staat het woonhuis.

Het aantal paarden dat er moet kunnen lopen zijn mijn 2 paarden en de shet en ik hou even een slag om de arm, want het zou kunnen dat ik ook 2 pensionplekken wil gaan aanbieden, dus daar hou ik alvast even rekening mee.

Ik zou zeggen, creativelingen, barst maar los!! :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:45

met een bak en paddock is je grond al zowat op,

met meerdere paarden en weinig weiland moet je wel een royale paddock hebben
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 29-10-12 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:48

de verhoudingen in je telkening kloppen helemaal niet.

Wat is zou doen is de bak rechts tegen de kant aanleggen en 18 x 37 ofzo maken,

daaromheen een L vormige paddock, en achter de sloot weiland.

dan heb je 1080 m2 paddock
666m bak
1100 m weide
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 29-10-12 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:49

Hoe groot wil je de paddock en bak hebben?

Ik zou op de 60 meter die je hebt een bak en paddock zetten aan de kant van de sloot. Rest van de ruimte grasland erin.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:51

Ik zou een grote rijbak aanleggen en geen paddock nog erbij.
Dan hou je inderdaad zowat niks meer over.
Dan kun je de rijbak gebruiken om de paarden overdag te laten lopen.
Maar dan hou je wel wat meer grasland over voor lente en zomer.
Enige nadeel is dat je dan de rijbak goed moet bijhouden en de mest eruit halen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 29-10-12 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 13:52

Mijn gedachte was:

Achter de sloot een weiland van 22x50
de bak aan de rechterkant in de hoek van de sloot. Die zou dan 19x38 worden. Naast de bak heb ik dan een strook van 40x8, wat ook weiland zou kunnen zijn.

Voor de bak heb ik dan nog 20 meter over en daar wilde ik een paddock alias longeerbakje van 15x15 maken. De paarden kunnen uiteraard ook in de bak gezet worden, naast de paddock, maar dan kun je groepjes maken. De stallen komen aan de rechterkant op de plattegrond, maar dan verder naar voren (heb al een kruisje gezet). Dat staat dus buiten de afgemeten oppervlakte die in de tekening staan.

De opslag voor hooi/stro en evt quad of trekkertje is er al, dus hoeft niet gebouwd worden.

Zo zou het toch ook moeten kunnen?

fokfanaat

Re: Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:54

die paddock is echt te klein als ze ze daar echt met een aantal dieren meerdere uren per dag op wilt hebben, das vragen om ruzie

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:56

Ik zou in het voorste gedeelte een bak in het midden leggen, zodat je een track rond de bak krijgt waar ze op kunnen lopen, hebben ze veel beweging en ze kunnen elkaar nooit klem zetten. Je kan ook de bak als paddock gebruiken.
Het achterste gedeelte kun je dan als weide gebruiken en af en toe open zetten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 13:57

Is ook niet de bedoeling om daar 3 paarden ofzo in te gaan zetten, maar soms kan 1 paard niet met andere of is er iets waardoor een paard apart moet voor een tijdje, en dan is zo'n ruimte erg handig denk ik.

Maringe, die gedachte neem ik even mee!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:58

als je een goede bodem wilt zal ik paarden in de bak zetten afraden

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:01

wij hebben postieve ervaring met een track rondom het terrein... paarden lopen gemiddeld meer, kunnen elkaar ontwijken indien ze dat willen, je kan op meerdere plaatsen hooi aanbieden..
kost relatief weinig ruimte en je kan de weide rust gunnen als het gras moet groeien..!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:03

Je zou dan de bak moeten gebruiken als paddock ruimte en als je dan met een paard aan het werk gaat kan je dan de andere even in het kleine gedeelte zetten in de winter. Dan is het wel wat werk om de bak schoon te houden... maar dat is volgens mij wel snel met een paddock.
Ik zou trouwens dan minimaal twee uitgangen in de bak maken, vooraan en links achterin... zo kunnen de paarden elkaar beter ontlopen.
Ik zou er geen groepjes van maken gewoon één groep. Voor meerdere groepen heb je echt te weinig ruimte.
Ik zou daarnaast voor de zomer opzoek gaan of je een stuk wei kan huren want dat mini stukje van 55x20 heb je dan weinig aan.

edit: beter leesbaar gemaakt
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 29-10-12 14:08, in het totaal 2 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:06

maar Leorah, waar wil je die andere paarden dan inzetten?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 14:08

even voor het beeld, dit is het voorste stuk (van 60 meter)
Afbeelding

En hier sta ik helemaal achteraan in het land. Er staan een paar struikjes en bomen die weg moeten:
Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:10

Vergunningen etc heb je al naar gekeken... buren zijn paardenliefhebbers?
Je moet zo te zien behoorlijk verbouwen voordat het een bak, paddock en weiland is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 14:11

fokfanaat schreef:
maar Leorah, waar wil je die andere paarden dan inzetten?

Welke andere paarden? Ik begrijp je ff niet. De bak zelf wordt gebruikt als ruimte waar de paarden in kunnen staan, het paddockje inderdaad wanneer er gereden wordt of voor wat ik net al uitlegde.

Ja is bekeken en ja zijn paardenliefhebbers en ja, er moet verbouwd worden,, dat had ik al gezien :+ en ja, ook daar hebben we al een goed bedrijf voor gevonden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:13

Die pensionplekken zou ik laten voor wat het is, als je 4 paarden hebt kun je ze echt niet meer dan een uurtje op de weide hebben en dat zou ik niet willen.

Ik zou linksonder het weiland een stal of inloop maken, van daaruit een verhard pad maken helemaal naar achter toe, meter of 5 breed. Dan rechtsonderin de rijbak, beetje alternatief qua afmeting maar 22x35 lijkt me groot genoeg. Dan heb je daarachter tot aan de sloot een weide van 25x25 en achter de sloot heb je een weide van 50x18, evt kun je die in 2 stukken 25x18 delen.

Dan kan het pad links fungeren als 'paddock' (het is immers 110 meter lang) en van daaruit heb je toegang tot alle weilanden en de rijbak, kun je naar behoeven een hek open zetten. Op die manier scheelt het ook veel lopen om je paarden naar het land te brengen en loop je zelf nooit in de bagger als je dat niet wilt.

De sloot zou ik zoveel mogelijk toegankelijk houden, geen idee hoe groot en breed het is maar is een goede watervoorziening voor je paarden. Draadje er in de lengte middenover spannen is dan het makkelijkst.

En het gekrabbel rechtsboven, is dat bos? Struiken?
Als het enigzins toegankelijk te maken is zou ik dat zeker doen, grond tussen bomen is eigenlijk altijd droger in de winter en bovendien fijne beschutting.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:14

ah wel de paarden in de bak.

komt de kwaliteit van je rijbaan niet ten goede

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:17

Nee ... ik zou geen eb-en-vloed baan aanleggen of iets dergelijks ;)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:18

Bij een paddock paradise situatie heb je een pad rond de weitjes. Misschien kun je dit idee gebruiken. En juist links een rijbak aanleggen van 15 bij 30 meter. Dan een pad rond het rechterstuk, en links achter de rijbak nog ruimte om daar ook een stuk voor de paarden te hebben en een pad naar het achterste stuk. Dan kun de de stal rechts tevens als schuilstal laten functioneren, waardoor de paarden altijd kunnen kiezen of ze buiten of binnen willen staan. Het enige is dat je dan wel wat meer hekken nodig hebt. Je kunt dan ook wat makkelijker een paard apart zetten als die dat nodig heeft. Maar het is niet zo heel groot en je moet wel rekening houden met de grootte van je paarden en of je uit de voeten kunt met een kleiner formaat rijbak.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:19

15 bij 30 is wel heel krap hoor.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 14:21

Weet je.. mijn paarden staan nu al 20 jaar bij mijn ouders. Bij zomerdag meest op de weide, maar bij winterdag altijd in de bak. En mijn bak is in die 20 jaar altijd prima berijdbaar geweest. Dus ik ben het zeker niet met je eens dat zoiets niet goed gaat.

Daarbij krijg ik nu een beetje de indruk dat je (fokfanaat) op allerlei manieren probeert om "iets" te vinden, waardoor het allemaal maar "niks" is. En dat vind ik een beetje jammer.

Ik weet dat de paarden zich niet zat gaan eten op dat weiland, maar TOCH is het voor mij wel belangrijk dat ze daar bij zomerdag af en toe lekker even kunnen lopen en eten. Gewoon omdat ze ook paard mogen zijn en niet alleen maar op zand horen te lopen naar mijn idee. Zo inieminie is de ruimte helemaal niet, weet genoeg die de paarden veel kleiner houden en dat wilde ik nu juist niet. Een gigantische lap grond, nee, dat zit er niet in en dit is echt een paradijsje voor ons en dat kan het voor de paarden ook worden. Tis echt wel groter dan de postzegel die jij er nu van wilt maken.

Zoals ook al gezegd, komen de stallen vooraan, vlakbij het huis, dus geen inloopstal, maar gewoon een stalgebouw met stallen. We zetten de paarden zelf binnen en buiten.

Verder bedankt voor de tips tot nu toe.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:22

hoelang per dag wil je de paarden buiten hebben?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:23

Leorah schreef:
Mijn gedachte was:

Achter de sloot een weiland van 22x50
de bak aan de rechterkant in de hoek van de sloot. Die zou dan 19x38 worden. Naast de bak heb ik dan een strook van 40x8, wat ook weiland zou kunnen zijn.

Voor de bak heb ik dan nog 20 meter over en daar wilde ik een paddock alias longeerbakje van 15x15 maken. De paarden kunnen uiteraard ook in de bak gezet worden, naast de paddock, maar dan kun je groepjes maken. De stallen komen aan de rechterkant op de plattegrond, maar dan verder naar voren (heb al een kruisje gezet). Dat staat dus buiten de afgemeten oppervlakte die in de tekening staan.

De opslag voor hooi/stro en evt quad of trekkertje is er al, dus hoeft niet gebouwd worden.

Zo zou het toch ook moeten kunnen?

Zo zou ik het ook doen, je hebt weinig andere opties.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:26

fokfanaat schreef:
die paddock is echt te klein als ze ze daar echt met een aantal dieren meerdere uren per dag op wilt hebben, das vragen om ruzie

Daar ben ik het mee eens.
Ik dacht meteen, een paddock/ longeerbak van 15X15 heb je weinig aan.

Wij hebben tijdelijk een stuk van 15X15 afgezet (om te longeren) om te oefenen met een nieuw paard.
De bak is echter echt veelste klein. Galopperen aan de longeerlijn gaat niet.
Als tijdelijke oplossing gaat het wel, maar eigenlijk hebben we er weinig aan.

We gooien de paarden er ook weleens los (we hebben 3 ponys) maar ze kunnen er niet met z'n 3e op omdat ze gaan donderjagen, en daar is hij ook te klein voor.