buitenbak aanleggen op de klei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

buitenbak aanleggen op de klei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 21:05

Wij zijn thuis bezig met het aanleggen van een buitenbak.
We hebben er al drainage ingelegd om de 3 of 4 meter dacht ik.
Maar het probleem is nu dus dat we op hele vaste kleigrond wonen, gisterenavond hebben we het losgemaakt met zo'n machine met 3 van die grote pinnen eronder die dan door de grond gaan (weet de naam niet meer van het ding:+ ).
Vanochtend heeft papa het met de rotoreg (weet niet hoe je dat schrijft) nog wat losser gemaakt.
nu is het dus de bedoeling om er steeds wat zand overheen te gooien en dan met de rotoreg er weer overheen zodat de zand en de klei gemengd worden.
maar is dit wel een goede oplossing of is er iets wat we beter kunnen doen?

liberia

Re: buitenbak aanleggen op de klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:08

Ook wij zitten op klei. Je bent goed gestart, door om de (ik hoop) drie meter te draineren. Maar nu ga je verkeerd. Zand mengen met zware klei heeft geen effect. Laat de klei met rust. Leg er wegendoek over en daaroverheen vijftien tot twintig centimeter rivierzand. Op die manier kan je water weg en heb je altijd een mooie goed te gebruiken bak. Succes!

ps persoonlijk had ik de drainage sleuven opgevuld met styrmull ipv kleigrond. De drainagebuizen verstoppen dan niet zo vlug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:12

Als je de klei ermee mengt krijg je uiteindelijk gewoon een gladde modderboel. Bij ons naast hebben ze de bak verhoogd aangelegd, drainage om de 2-3 meter (sleuven idd niet met klei want dan verstopt de boel zo), flinke grindlaag en een bekisting rondom zodat de uiteindelijke zandlaag/bak boven de kleigrond ligt (dus hoger als het land rondom). Hierdoor kan het klei niet in het zand mengen.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:14

Om te voorkomen dat de zand toplaag vermengd wordt met de kleilaag is het verstandig om de beide lagen te scheiden met wegebouwdoek of worteldoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:16

Met alleen worteldoek ertussen hadden wij geen goede ervaringen. Als het te nat wordt komt de klei door het doek heen omhoog en droogt dan op en zit in je zandlaag. Maar dat hangt misschien ook samen met de kwaliteit van het worteldoek?

adje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:27

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:48

Nee zo ga je niet helemaal goed. In de klei trek je eerst geulen, daarin/daaroverheen doek met de drainagebuizen en die vul je aan met grint of eventueel een hele laag gebroken puin over je buizen. Daaroverheen een laag rivierzand en dan de toplaag erbovenop. Zand en klei mogen niet met elkaar in aanraking komen. Die klei komt gewoon omhoog zetten dan en je hele boel komt verstopt.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:54

Nee inderdaad, nu zand erdoor is echt zonde van het werk en loopt uit op een baggerbak.
Wij zitten ook op kleigrond. Inderdaad drainagebuizen erin met wegendoek. Onze toplaag bestaat uit zand met snippers.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:40

kleigrond is echt een probleem
ik zou voor gaan voor afgraven, puin erin dikke laag en daarover zand
inclusief drainage natuurlijk ;)

laat je goed adviseren, jaar in jaar uit een klote bak is frustrerender

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 13:01

de loonwerker heeft ons geadviseerd het zo te doen en daarna verder te gaan, hij zegt dat we de klei moeten mengen met het zand zodat het wat doorlaatbaarder wordt voor het water omdat de klei altijd heel vast is en dat we daarna kijken wat we verder gaan doen.
We dachten er aan om boomschors of griendhout op de drainage te leggen en daar zand overheen te doen.
Mijn vader wil het niet te duur maken, en dit is ook meer een tijdelijke oplossing.
De loonwerker is een vriend van mijn vader, en papa heeft met hem afgesproken dat hij onze bak komt maken als hij een keer veel tijd over heeft dus dat kan nog wel even gaan duren, daarom doen we het nu zo maar het is meer om de winter door te komen zegmaar.
Ik heb gisteren en vandaag wel fijn kunnen rijden t was niet glad door de zand.
Ben alleen benieuwd wat het beste is bij deze grond.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:01

Ondeskundige loonwerker dan. In ieder geval zonder verstand van rijbodems....

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 14:32

hij heeft toch al veel rijbakken aangelegd die goed te rijden zijn

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:37

TS begrijp ik goed dat jullie zand door de klei mengen om deze beter doorlatend te maken en daarna van plan zijn een toplaag aan te brengen? Als dat zo is kan het nog goed komen, mits je tussen de klei/zand laag wegendoek aanbrengt. Ik zou geen boomschors gebruiken, dit wordt glad en gaat op termijn rotten. Bij goed zand is er bovendien geen extra toevoeging nodig.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 14:46

Ja, dat zijn we van plan.
De boomschors was ook niet bedoeld als bovenop maar in de grond zodat het ook meer waterdoorlaatbaar wordt, maar ik heb net met papa even erover gehad en die boomschors is niet meer het plan.
We willen nu eens in de week als de grond droog is de zand met de klei gaan mengen.
Papa weet nog niet of we wegendoek gaan gebruiken of dat we het anders gaan doen of alsnog uit gaan graven omdat in onze straat iemand dat ook had gedaan en het er allemaal weer uitgehaald heeft -> werkte dus niet.
Daarom was ik ook benieuwd hoe anderen het hebben gedaan om een beetje ideeën op te doen :)