Deken of geen deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Deken of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 16:45

Hoi allemaal,

Ik ben aan het twijfelen om al dan niet een zweetdeken aan te schaffen. Ik heb hier al over gesproken op de stalling maar krijg tegenstrijdige meningen:p voor alle duidelijkheid het is mijn eerste paard :)

Waarom ik met deze vraag zit, ik ben een beginnende ruiter die net weer over de angst is van een val. Ik werk dus nog niet zo heel lang en intensief met mijn paard. Om een beeld te geven het is me voor het eerst weer gelukt om 45 min te rijden. Waarvan ik misschien een goeie volle 5 min gedraafd heb.

Maar ik probeer wel elke dag naar mijn paard te gaan en te rijden of het nu mooi of slecht weer is. Dus ondanks het feit dat hij dus niet zweet tijdens het rijden is het niet interessant om een deken aan te schaffen als hij nat wordt van de regen?

Ik ben vandaag naar mijn paard geweest en het was 9 graden maar het voelde als of het - 10 was ofzoiets vanwege de kille wind. Dus ik kan me inbeelden als je volledig nat bent door de regen het alles behalve aangenaam is om dan zo in de stal te worden gezet. De stallen zijn niet zo heel erg koud maar ik denk als je volledig doorweekt bent het lang duurt voordat je weer droog en warm krijgt.

Dus wat zou ik nu doen? Een zweetdeken aanschaffen of niet? Ik rij western dus een deken tijdens het rijden lijkt me zeer moeilijk te vinden denk ik...

thanks !

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:17

Het kan handig zijn om een (zweet)deken beschikbaar te hebben voor het geval dat. Een zweetdeken is niet alleen zinvol voor na het werk (feitelijk vaak niet zinvol), maar ook bijvoorbeeld als ze buiten doornat zijn geregend of als ze eens ziek zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:21

Ik zou ipv een zweetdeken een regendeken kopen (of licht gevoerde winterdeken) die hij 24/7 op heeft zodat het paard geeneens nat word, zo kun je ook de deken eraf plukken en gelijk opzadelen zonder te wachten tot t paard droog is etc. Vind het zelf enorm fijn, en als je dan harder gaat trainen kun je altijd nog een goedkope zweetdeken uithalen op Horze of bokt voor als die na t werken gezweet heeft, onder de zweetdeken op laten drogen en zodra ze droog is weer de winter/regendeken op :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:23

Ik heb geen deken; paard gooi ik gewoon nat het land op na het rijden.

Je moet een paard niet verwarren met een mens; wij raken doorweekt. Paarden hebben juist een waterafstotende vacht (als paard een gezonde vacht heeft). Dus de huid blijft droog met regen :) kijk maar eens goed naar een vacht als het regent: je ziet dan een dakpanpatroon die het water afvoert.

SmartBH

Re: Deken of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:29

heb je wel gelijk in, maar ik dacht ook na het werken met zijn spieren als hij dan op stal staat kan hij niet zoveel bewegen als op de weide, heeft hij dan niet meer kan op spierblessures enz?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:29

Heb je geen mogelijkheid om het paard na het rijden even lekker los te laten nog zodat hij kan rollen?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:32

ja hoor en dit doe ik altijd :) vanaf het werk gedaan is stap ik af singel los , alles af en mag hij lekker gaan rollen. Ik probeer hem dan zo lang mogelijk in de piste te houden tot er een andere stalgenoot komt voor het gebruik van de piste. Daarna laat ik hem nog even op het erf grazen met zijn halster en halstertouw aan :) daarna gaat hij de stal in of op de weide. Het hangt nu vooral af van het weer of hij nog in de weide mag.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:34

zweetdeken is altijd handig om bij de hand te hebben, ook als je paard bijvoorbeeld ziek is. En die dingen kosten bijna ook niks meer, voor 10/15 euro heb je al een fleecedeken met singels, dus waarom niet? wij hebben er wel 15 op stal liggen, komen altijd van pas..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:59

vuurneon schreef:
Je moet een paard niet verwarren met een mens; wij raken doorweekt. Paarden hebben juist een waterafstotende vacht (als paard een gezonde vacht heeft). Dus de huid blijft droog met regen :) kijk maar eens goed naar een vacht als het regent: je ziet dan een dakpanpatroon die het water afvoert.

Dat is dus het punt, niet alle paarden hebben een gezonde vacht, of beter gezegd, niet alle paarden hebben een waterdichte vacht. Kijk naar je paard om te zien of je paard een goede waterdichte vacht heeft en dan nog kan ook zo'n paard doornat worden als het urenlang hoost van de regen gecombineerd met flinke wind.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 23:08

ok, dus misschien wel handig om dan achter de hand te hebben het is omdat er net op een website parelli (belgische website) een uitverkoop is van dekens waaronder fleecedekens :) ik ga dan even zijn maat nemen voor alle zekerheid voor ik ééntje bestel :) ik heb ééntje kunnen passen van een vriendin dus ik weet de goede maat ongeveer. Ik weet dat je moet opletten dat het deken niet kan schuren door te klein of te groot te zijn maar zijn er nog dingen waar ik moet op letten?

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:49

SmartBH schreef:
ok, dus misschien wel handig om dan achter de hand te hebben het is omdat er net op een website parelli (belgische website) een uitverkoop is van dekens waaronder fleecedekens :) ik ga dan even zijn maat nemen voor alle zekerheid voor ik ééntje bestel :) ik heb ééntje kunnen passen van een vriendin dus ik weet de goede maat ongeveer. Ik weet dat je moet opletten dat het deken niet kan schuren door te klein of te groot te zijn maar zijn er nog dingen waar ik moet op letten?

ik zou een deken met kruissingels kopen en loopsplitten ;) die zijn het handigst voor op stal, die zonder singels / loopsplitten gaan hier altijd snel stuk..

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 20:52

ok bedankt ! :p zal ik zeker rekening mee houden als ik mijn keuze maak :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:16

Een zweetdeken zul je nooit heel lang op het paard hebben liggen, dus singels en loopsplitten zijn niet heel belangrijk. En liever wat aan de ruime kant, dan aan de krappe kant.
Buiksingels en loopsplitten zijn wel aardig in de waterdichte dekens, waar ze een hele dag mee buiten lopen. Koop dan bij voorkeur een goed merk (Horseware of Bucas), die liggen beter en zijn niet zomaar stuk.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 21:17

nee ze hebben mij aangeraden een uurtje als het paard gezweet heeft :) voorlopig zal dat er nog niet in zitten met ons stappen :p maar ja in de toekomst is het altijd handig